تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
حاشیه‌های روز اول سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

از جای خالی علی انصاریان تا حاشیه‌های بلیت‌فروشی

فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» در حالی به‌عنوان فیلم افتتاحیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود که علی انصاریان از بازیگران آن این روزها درگیر مبارزه با ویروس منحوس کرونا است.
کد خبر: ۱۶۷۵۹
از جای خالی علی انصاریان تا حاشیه‌های بلیت‌فروشیبه گزارش پایگاه خبری معاص امروز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه و هم‌زمان با اولین روز اکران فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه و سینماهای مردمی با ما همراه باشید تا در جریان تازه ترین اخبار جشنواره فیلم فجر قرار بگیرید.

چهره روز؛ علی انصاریان

جشنواره فیلم فجر در حالی متفاوت‌ترین دوره خود را در سایه تهدید «کرونا» آغاز می‌کند که یکی از بازیگران فیلم افتتاحیه این رویداد، درگیر مبارزه با این ویروس منحوس است و احتمال مهمترین غایب جشنواره در روز رونمایی از فیلمش محسوب می‌شود. علی انصاریان فوتبالیست باسابقه‌ای که چند سالی است به عرصه سینما ورود کرده و بازیگری را هم تجربه می‌کند، در یکی از جدی‌ترین تجربه‌های بازیگری‌اش در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به ایفای نقش پرداخته است؛ فیلمی که امروز به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی‌ونهم در برج میلاد روی پرده می‌رود.

علی انصاریان در همان دوران اوج حضورش در میدان فوتبال، اولین‌بار به‌عنوان بازیگر در سریال طنز «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان مقابل دوربین ظاهر شد و بعد از آن در چندین سریال کمدی دیگر هم نقش خود به‌عنوان یک فوتبالیست مشهور را ایفا کرد. اولین پیشنهاد جدی برای بازیگری در یک فیلم را اما شهرام شاه‌حسینی برای فیلمی ویدئویی به نام «کلاف» به او داد.


فیلم‌های «اژدر» و «کلوب همسران» واپسین تجربه‌های انصاریان بر پرده سینما بود که هر دو از آثار گیشه‌ای محسوب می‌شدند. در این شرایط پیشنهاد نقش‌آفرینی در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» از سوی کاوه صباغ‌زاده می‌توانست نقطه عطفی برای هنرنمایی انصاریان در مقام یک بازیگر محسوب شود.

«رمانتیسم عماد و طوبا» یک کمدی فانتزی در سبک و سیاق فیلم اول کاوه صباغ‌زاده یعنی «ایتالیا ایتالیا» است و همین ایفای نقش در آن را برای بازیگران به چالشی جدی‌تر بدل کرده است.

حالا اما در حالی قرار است نقش‌آفرینی علی انصاریان در «رمانتیسم عماد و طوبا» بر پرده مهمترین رویداد سینمایی کشور رونمایی شود که او خود پنجه در پنجه ویروس منحوس کرونا، در بستر بیماری است. طبق آخرین اعلام پزشکان معالج او وضعیت وخیم اولیه را پشت‌سر گذاشته و امیدها برای غلبه او بر ویروس کرونا بیش از گذشته است.

به امید آنکه او تا پایان ده روز جشنواره فرصت پیدا کند و حتی به اندازه یک سئانس مخاطبان جشنواره را در تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» همراهی کند.

حاشیه روز؛ چالش بلیت‌فروشی در آغاز راه

از جای خالی علی انصاریان تا حاشیه‌های بلیت‌فروشی

جشنواره فیلم فجر، بدون حاشیه انگار چیزی کم دارد. این سنت هر ساله است. حالا و در شرایطی که جشنواره سی‌ونهم در مواجهه با تهدید کرونا بخشی از فرآیندهای اجرایی خود را به فضای مجازی منتقل کرده است، اولین حاشیه جدی این رویداد هم به‌صورت «برخط» رقم خورد!

جشنواره امسال به همان اندازه که در بخش انتخاب و داوری آثار، فرآیندی ویژه و متفاوت را تجربه کرد، در زمینه میزبانی از مخاطبان هم تبدیل به یکی از متفاوت‌ترین دوره‌ها شده است؛ سینماهای مردمی جشنواره نزدیک به دو برابر سینماهای دوره‌های گذشته هستند و در هر سالن تنها برای ۳۰ درصد ظرفیت بلیت‌فروشی می‌شود. بلیت‌ها هم تنها به‌صورت اینترنتی عرضه می‌شود و دیگر خبری از فروش گیشه‌ای و صف‌های مقابل سینماها نیست.


در چنین شرایطی وقتی روز گذشته و از ساعت ۱۴ فروش اینترنتی بلیت آغاز شد، همه منتظر رصد میزان استقبال از جشنواره بودند؛ اینکه مخاطبان نگران کرونا تا چه اندازه علاقمند به همراهی با جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی دارند، سوالی بود که کمیت فروش روزانه بلیت‌ها می‌توانست به آن پاسخ دهد.

رصد استقبال مخاطبان اما در کمتر از یک ساعت به مخابره اولین حاشیه جدی فجر سی‌ونهم در رسانه‌ها شد؛ مختل شدن سامانه‌های فروش بلیت و بلاتکلیفی مخاطبان!

علی‌الظاهر میزان استقبال مردمی از جشنواره فجر امسال هر چند به اندازه دوره‌های قبل نبوده اما فراتر از ظرفیت قابل تحمل سامانه‌های برخط بوده و همین عامل سبب اختلال در فرآیند ثبت بلیت و ارسال کد مربوطه به مخاطبان جشنواره شد.

نکته جالب‌تر اینکه همزمان با مخابره این اختلال در رسانه‌های رسمی، روابط عمومی جشنواره بدون هیچ توضیحی، صرفاً به انتشار آمار بلیت‌های فروخته شده اکتفا کرد.

براساس آخرین آمار منتشرشده تا ساعت ۲۴ دیشب، مجموعاً ۴۴ هزار و ۳۱۲ قطعه بلیت در سینماهای مردمی به فروش رسیده است که این آمار مربوط به اکران امروز فیلم‌ها در سینماهای مردمی می‌شود.

نکته روز؛ جشنواره بدون افتتاحیه

از جای خالی علی انصاریان تا حاشیه‌های بلیت‌فروشی
افتتاحیه و اختتامیه براساس یک عادت همیشگی، بخشی جدایی‌ناپذیر از جشنواره‌ها و رویدادها محسوب می‌شود. جشنواره فیلم فجر هم هر ساله بخشی از برنامه‌های اجرایی خود را در آئین افتتاحیه پیگیری می‌کرد؛ از اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی گرفته تا برگزاری آئین نکوداشت‌ها.

با احتساب امسال اما حالا دو سالی می‌شود که جشنواره فیلم فجر از سنت سابق برگزاری افتتاحیه پیروی نمی‌کند. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سال گذشته علت برگزار نشدن این مراسم را حوادث تلخ روزهای منتهی به آبان و دی ماه اعلام و عنوان کرد هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اهدا می‌شود.


از همان ابتدا که خبرهای برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم مخابره شد، مسعود نجفی اعلام کرد که به سنت سال قبل امسال هم افتتاحیه‌ای برگزار نمی‌شود و تنها قرار است دو نکوداشت در آئین پایانی جشنواره فیلم فجر برگزار شود، مراسمی که پیش از این در افتتاحیه این رویداد سینمایی شاهدش بودیم.

برگزاری جشنواره بدون افتتاحیه حالا در دو سال پیاپی تجربه شده و باید دید برای سال‌های آتی این تجربه می‌تواند به بازنگری در هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌های این رویداد منجر شود؛ سوال کلیدی این است که مبتنی‌بر تجربه دو سال اخیر آیا الزامی به برگزاری هرساله آئین افتتاحیه وجود دارد؟

پیشنهاد ویژه؛ فیلم «بی‌همه چیز»
از جای خالی علی انصاریان تا حاشیه‌های بلیت‌فروشی

در میان فیلم‌های راه‌یافته به جدول اکران جشنواره سی‌ونهم یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز تازه‌ترین ساخته سینمایی محسن قرایی است. فیلمی که اقتباس از نمایشنامه معروف «ملاقات با بانوی سالخورده» است و مهمترین نکته درباره آن ترکیب بازیگران اصلی است؛ حضور پرویز پرستویی، هدیه تهرانی و هادی حجازی‌فر در کنار باران کوثری و پدرام شریفی «بی‌همه چیز» را تبدیل به فیلمی جذاب برای ویترین جشنواره کرده است.

محسن قرایی در آغاز راه «خسته نباشید» را به‌طور مشترک با افشین هاشمی کارگردانی کرد. فیلم سرحال و متفاوت به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی که برای قرایی بهترین نقطه عزیمت برای ورود به عرصه کارگردانی بود.



منبع: مهر
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز