تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
یادداشت

نوروز 1400 متفاوت از سال قبل

وضعیت پیش‌رو قابل پیش‌بینی نیست و من به‌عنوان پزشک قدرت پیش‌بینی ندارم. آنچه می‌دانم این است که اجرای محدودیت‌ها و منع رفت‌وآمد باید به اجرا گذاشته شود؛ به این دلیل که طی یک سال گذشته مردم از خانه‌نشینی خسته شده و برای نوروز برنامه‌ریزی کرده‌اند تا به سفر یا مهمانی بروند.
کد خبر: ۱۸۵۸۸
نویسنده :
حمید عمادی*
حمید عمادی*: از این‌رو ممکن است درصورت وجود نداشتن محدودیت‌ها‌ی تردد و سفر، وضعیت شیوع بیماری تشدید شود. مضاف بر اینکه امروز دیگر با شکل قدیمی بیماری هم سر و کار نداریم.

جهش‌های جدید بیماری و نسخه انگلیسی آن خیلی نگران‌کننده هستند و درصورتی که دوباره در حد گسترده‌ای پخش شوند، وضعیت بحرانی و خطرناکی مشابه آنچه در آمریکا و اروپا رخ داد، در کشور ایجاد خواهد شد، ‌با این تفاوت که واکسیناسیون در کشور ما درحد محدودی اجرا شده است.

از این‌رو مردم باید کماکان محدودیت‌ها را خیلی جدی رعایت کنند و اگر دولت بخواهد کوتاه بیاید و محدودیت‌های سفت و سخت لازم را اجرا نکند، ‌کوتاهی کرده است و من تصور می‌کنم دولت حتما به‌صورت جدی اجرای محدودیت‌ها را رعایت خواهد کرد.

همزمان مردم هم باید در این شرایط تاب بیاورند. ممکن است ما یک یا چند سال دیگر درگیر کرونا باشیم. برای گذراندن نوروز مردم می‌توانند برنامه‌هایی را برگزار کنند که با دستور‌العمل‌های بهداشتی مغایرت نداشته باشد؛ مثلا پیاده‌روی در طبیعت یا کوهنوردی فعالیت‌هایی هستند که پرخطر نیستند.

یا اعضای خانواده که کنار یکدیگر زندگی می‌کنند برای طبیعت‌گردی و صرف غذا به طبیعت بروند اما از تجمع خودداری کنند. احتمال می‌دهم نوروز امسال بوستان‌ها و پارک‌های شهر برخلاف سال گذشته باز بمانند.

اما مردم باید خود رعایت  کرده و از تجمع و متراکم‌شدن در یک نقطه خودداری کنند. واقعیت این است که امروز همه مردم با دستور‌العمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا آشنایی دارند و از آن آگاهند. مشکل ما امروز ناآگاهی مردم نیست. مشکل عمل‌نکردن به این دستورالعمل‌هاست.

درصورتی که برای نوروز1400 محدودیت‌های جدید وضع شود مردم باید به آن عمل کنند زیرا در غیر این صورت عواقب بدی در انتظارشان خواهد بود. می‌توان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرد و 13روز تعطیلات را هم در خانه نماند و با حفظ پروتکل‌ها و بدون نیاز به تجمع، به طبیعت‌گردی و فعالیت‌های بیرون از خانه پرداخت، ورزش کرد یا دورهمی‌هایی محدود را در فضای باز، با داشتن ماسک و بدون صرف غذا برگزار کنند.

استان‌های شمالی کشور ما به‌تازگی از وضعیت قرمز خارج شده‌اند و باید به‌واسطه ایجاد محدودیت تردد مانع از افزایش دوباره آمار ابتلا به‌واسطه مسافرت‌های نوروزی در این استان‌ها شد. اما درصورتی که سفر‌های بین شهری از سر گرفته شود، بیماری‌ها از شهری به شهر دیگر منتقل می‌شوند. دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید محدودیت‌های شدیدی اعمال کنند.

نوروز1400 متفاوت از سال قبل خواهد بود زیرا سال قبل همه مردم غافلگیر شده و ترسیده بودند و ترجیح‌شان ماندن در خانه بود. اما بعد از گذشت یک سال، مردم شاید نتوانند به منوال سال گذشته دوام بیاورند و ارائه این راهکار که مردم فقط در خانه بمانند منجر به آن خواهد شد که مردم حرف گوش نکنند. دولت باید سختگیری کند و در عین حال که سختگیری می‌کند مجاری و فضاهایی برای مردم ایجاد کند تا بدون وجود خطر انتقال بیماری، از تعطیلات سال جدید خود لذت ببرند.

*عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز