تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

نرخ ارز چقدر ارزان خواهد شد؟/ سورپرایز وین برای بازار دلار

دیشب شوکی به بازار ارز وارد شد که افت ناگهانی ۵۰۰ تومانی نرخ دلار را به همراه داشت. چراکه رسانه‌ها به نقل اولیانوف، مقام ارشد روسیه نوشتند که پیشرفت قابل توجهی برای احیای برجام رخ داده برسد.
کد خبر: ۲۲۹۱۴
به گزارش معاصر به نقل از بورسان، دلار حتی پس از آنکه اولیانوف اعلام کرد از حرف او سوبرداشت شده به سمت بالا بازنگشت. گویی که معامله‌گران ریسک نکردند که در مقابل احتمال وقوع یک سورپرایز قرار گیرند. امروز هم با تایید پیشرفت‌ها توسط عراقچی و وعده او برای یک «جمع‌بندی» در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام دلار در محدوده ۲۲۶۰۰ تومان باقی ماند. این جلسه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران برگزار می‌شود.

هفته آینده دور نهایی مذاکرات است؟
طبق گفته‌های عراقچی به نظر می‌رسد احیای برجام تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بعید نباشد. او گفت تنها باید بر سر چند مسأله کلیدی در پایتخت‌ها تصمیم‌گیری شود که آن هم احتمالا طی چند روز آینده انجام گیرد. به این ترتیب در دور بعدی مذاکرات در خصوص این مسائل نیز احتمالا جمع‌بندی خواهد شد. چنین گفته‌ای می‌تواند به معنای آن باشد که دور بعدی، آخرین دور مذاکراتی در وین است.

امروز رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب چند هفته پیش دستوری درباره وین دادند که آن را ابلاغ کرده تا انجام شود. او اضافه کرد که «تمام دستورات کتبی و شفاهی رهبری مرحله به مرحله هست و الان هم راجع به وین هست».

در هر حال باید منتظر نتیجه‌ای که امروز از گفت‌وگوها به اعلام عموم می‌رسد ماند. اگر این نتیجه در حد تمدید توافق ایران و آژانس باشد احتمالا ریزش خاصی در دلار نباشد. اما در صورتی که فراتر از آن باشد می‌توان تداوم مسیر نزولی را انتظار داشت.

نرخ ارز چقدر ارزان خواهد شد؟/ سورپرایز وین برای بازار دلار

دلار تا کجا خواهد ریخت؟
اوایل اردیبهشت هم وقتی که اخباری از پیشرفت مذاکرات آمده بود دلار طی یک هفته حدود ۳ هزار تومان کاهش داشت و تا کف ۲۰۴۵۰ تومان پایین آمد. اکنون نیز بعید نیست شاهد بازگشت نرخ‌ها به این محدوده باشیم. با این حال در ماه‌های اخیر در مرز ۲۱ هزار تومان حمایت خوبی برای ارز مشاهده شد و بارها پس از عبور یا برخورد با این مرز، دلار به سمت بالا بازگشته است. در همین حال احتمالا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ممکن است شاهد افزایش تحرکات دلالان با تمرکز روی این موضوع باشیم.

نرخ ارز چقدر ارزان خواهد شد؟/ سورپرایز وین برای بازار دلار

سیگنال نیمایی به دلار آزاد
اطلاعاتی از معاملات در بازار ثانویه حاکی از آن است حجم عرضه ارز در سامانه نیما افزایش یافته است. حداقل با معدود آماری که از این سامانه برای عموم گاها منتشر می‌شون می‌توان ادعا کرد حجم عرضه ارز در روزهای اخیر نسبت به اسفند حتی دو برابر شده است. روند نرخ‌ها نیز بر خلاف سایر بازارها از زمانی که نزولی شد به بالا بازنگشت. از این رو احتمالا معامله‌گران با در نظر داشتن این موارد در خریدها کمی محتاط شوند.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز