تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱

بخش مراقبت ویژه بیمارستان‌های مازندران در تصرف کرونا

کد خبر: ۲۸۶۵۰
روند رو به رشد تعداد بیماران بدحال کرونایی مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته باز هم ادامه یافت و با اضافه شدن چهار بیمار کرونایی دیگر به جمع بستری‌شدگان بخش مراقبت‌های ویژه و رسیدن تعداد این بیماران به ۴۳۲ نفر، اوضاع وخیم مازندران همچنان پابرجا مانده است.

به گزارش ایرنا، فشار بر بیمارستان‌ها و کادر درمان مازندران به دلیل بالا بودن تعداد بستری‌شدگان کرونایی و وخامت حال تعداد زیادی از این بیماران همچنان بالاست و مرگ‌های کرونایی هم کماکان با آمارهای قابل توجه و بسیار بالا در این استان ثبت می‌شود.

طبق آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران، کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۳۴ بیمار دیگر را در بیمارستان‌های مازندران گرفت تا تعداد قربانیان این ویروس در مرداد به ۷۲۲ نفر برسد و تلخی‌های مرداد ۱۴۰۰ مازندران همچنان در حال افزایش باشد.

همچنین در یک شبانه‌روز اخیر ۴۱۲ بیمار با شرایط حاد کرونایی در بیمارستان‌های مازندران بستری شدند و تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی استان به سه هزار و ۸۸۶ نفر رسید.

در حالی که وضعیت کرونایی مازندران همچنان در شرایط فراتر از قرمز و به گفته برخی مسئولان در وضعیت سیاه کرونایی قرار دارد، اضافه کردن سه روز تعطیلی به تعطیلات سه روزه پایان هفته به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی از حالا موجی از نگرانی در مردم مازندران ایجاد کرده است.

مازندرانی‌ها که حدود سه هفته پیش با اعلام تعطیلی ۶ روزه کرونایی استان‌های تهران و البرز شاهد حضور میلیونی مسافران در این استان بودند و حالا نتیجه این حضور پرتعداد مسافران را در ثبت بالاترین ضریب خطر کرونایی کشور و بیشترین درصد شیوع به نام مازندران و مرگ ده‌ها تن در هر روز می‌بینند.

تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در آخرین روز تعطیلات ۶ روزه کرونایی سه هفته قبل -۳ مرداد- دو هزار و ۵۰۵ نفر بود و دو هفته بعد از آن روزهای پرمسافر، از مرز چهار هزار نفر هم گذشت. ضمن این که تعداد مرگ‌های کرونایی استان نیز از روزانه ۱۲ تا ۱۸ نفر به روزانه ۵۰ نفر رسید. کارشناسان معتقدند که رشد پرشتاب و عمودی آمارهای کرونایی مازندران از هفته دوم مرداد به بعد و طولانی شدن این روند صعودی ناشی از حضور مسافران در دوران همه‌گیری و چرخه پرسرعت ویروس کرونا در مازندران است که هنوز استان را در شرایط فوق بحرانی قرار داده است.

البته معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که هر نوع تردد بین استانی و داخل استانی در روزهای تعطیل پیش رو به طور جدی ممنوع است و با هماهنگی نیروی انتظامی این مممنوعیت با قدرت اجرا می‌شود.

حسین حسن‌نژاد اظهار کرد: همه هدف اجرای این مصوبه به حداقل رسیدن تمایل جمعیت برای جابه‌جایی است. در مصوبه اشاره‌ای به بومی و غیر بومی افراد نشده است و هرگونه تردد بین استانی برای ورود به مازندران و همچنین تردد داخل استانی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گفته وی مازندرانی‌های بومی ساکن در دیگر استان‌ها نیز نمی‌توانند وارد مازندران شوند و پلیس مانع تردد و ورود آنان به استان می‌شود.

با این حال مردم مازندران و حتی بسیاری از مسئولان از حالا نگران حضور مسافران پیش از اعمال محدودیت‌ها هستند. تجربه نشان داده که بسیاری از مسافران پیش از آغاز ممنوعیت‌های تردد خود را به مازندران می‌رسانند و حتی در برخی شهرها برای تردد آزادانه خودروهای پلاک بومی اجاره می‌کنند.

نکته مهم و قابل توجه درباره شرایط مازندران که ساکنان پایتخت و دیگر استان‌ها باید مد نظر داشته باشند، احتمالا بالای ابتلا به کرونا در مازندران است. گستردگی دامنه شیوع و انتقال این ویروس در مازندران به بالاترین میزان در کشور رسیده و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۳۰ در یکصدهزار نفر است که ۲.۵ برابر وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان در اوج موج پنجم محسوب می‌شود.

مازندران با فاصله زیادی نسبت به میانگین کشوری در میزان ابتلا نخستین استان کشور است. در حالی که آمار کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است این عدد برای مازندران با فاصله حدود ۲.۵ برابری بین ۲۷ تا ۳۰ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر برآورد می‌شود که در محاسبات رنگ‌بندی کرونایی مازندران را در وضعیت سیاه کرونایی قرار می‌دهد.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد آغاز شد و پس از گذشت حدود ۵۵ روز به نظر می‌رسد که به قله رسیده و در حال مقاومت برای آغاز روند نزولی است. با این حال کارشناسان و پزشکان معتقدند که حتی در صورت آغاز روند نزولی مجموع بستری‌شدگان، آمار مرگ‌های کرونایی مازندران تا چند روز پس از نزولی شدن مجموع بستری‌شدگان نیز بالا خواهد بود.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : مازندران کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز