تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۰

تولید نانوذرات نقره با ویژگی ضدباکتری از پوست انار

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از دو ماده طبیعی، روش دوستدار محیط زیست برای سنتز نانوذرات نقره بدست آوردند.
کد خبر: ۳۲۱۴

جید نصیری برومند، مجری طرح با اشاره به اهمیت استفاده از مواد دوستدار طبیعت در انجام فرایندهای شیمیایی گفت: نانوذرات نقره از لحاظ علمی و صنعتی بسیار قابل توجه هستند و روش‌های متعددی برای سنتز آنها ابداع شده است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌های شیمیایی برای تهیه نانوذرات به دلیل حضور مواد شیمیایی سمی نگران‌کننده است و تلاش زیادی جهت استفاده از ترکیبات طبیعی برای تولید آنها شده است که به عنوان روش‌های سنتز سبز شناخته می‌شوند.

نصیری یادآور شد: روش‌های سبز سنتز نانوذرات به دلیل کاهش تولید مواد سمی و خطرناک برای انسان و محیط زیست، می‌توانند جایگزینی برای روش‌های رایج شیمیایی باشند.

مجری طرح با تاکید بر این که در تحقیقات اخیر از مواد طبیعی بهره بردیم، خاطرنشان کرد: در این تحقیقات که با عنوان «سنتز سبز نانوذرات نقره با استفاده از مواد رنگزای طبیعی» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد، سعی بر آن شد تا از مواد رنگزای طبیعی رایج در صنعت قالیبافی استفاده شود.

وی ادامه داد: مواد رنگزای گیاهی از زمان‌های گذشته برای رنگرزی الیاف طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با توجه به قدرت احیاکنندگی برخی از این مواد انتظار می‌رفت که بتوان از آنها برای سنتز نانوذرات نقره استفاده کرد.

مجری طرح یادآور شد: با استفاده از مواد طبیعی، سنتز نانوذرات نقره را به سمت روش‌های دوستدار طبیعت سوق دادیم.

وی مواد طبیعی استفاده شده در این مطالعات را رنگزای استخراج شده از گیاه «اسپرک» و «پوست انار» ذکر کرد.

این محقق با اشاره به نتایج این مطالعات، اضافه کرد: نتایج نشان داد که علاوه بر آن که مواد رنگزای طبیعی استفاده شده موجب سنتز نانوذرات نقره شده، موجب پایداری نانوذرات نیز شده‌اند.

وی با اشاره به کاربردهای نانوذرات تولید شده به این روش، یادآور شد: نانوذرات تولید شده دارای خاصیت آنتی باکتریال است و از این رو می‌توان از آنها در حوزه پزشکی و منسوجات ضدمیکروب استفاده کرد.
 
نصیری، کاربرد دیگر این روش را تهیه پشم رنگرزی شده مورد نیاز صنعت قالیبافی با ویژگی ضد میکروبی دانست و تصریح کرد: الیاف رنگرزی شده با این روش، ویژگی آنتی باکتریال خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز