تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

پانزدهمین پرواز نبوغ در سیاره سرخ

«آزمایشگاه رانش جت» (JPL) ناسا در توئیتی در دوشنبه از پرواز دوباره بالگرد «نبوغ» به مدت ۱۲۸.۸ ثانیه خبر داد.
کد خبر: ۳۴۴۰۸
پاردهمین پرواز نبوغ در سیاره سرخ


 گرچه این توئیت درباره زمان پرواز «نبوغ» توضیحی نمی‌دهد، اما عکس‌های ماموریت نشان می‌دهد که این پرواز در شنبه انجام گرفته است. به گفته تدی تزانتوس، سرپرست تیم کنترل‌کننده «نبوغ» در این پرواز فاصله افقی ۴۰۶ متر را با سرعت ۱۷.۹ کیلومتر در ساعتر و در ارتفاع ۱۲ متری از سطح مریخ پیموده است.

«نبوغ» به همراه مریخ‌نورد استقامت در ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) در دهانه‌ی جزرو با قطر ۴۵ کیلومتر در سطح مریخ فرود آمد و هدف از فرستادن آن به سیاره سرخ این بود که عملی بودن اکتشاف هوایی این سیاره نشان داده شود.

این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی قرار بود پنج پرواز برای این هدف انجام دهد، اما بعدا ماموریت آن تمدید و به پیش‌آهنگ عملیات اکتشافی مریخ‌نورد بدل شد. «نبوغ» اخیرا در حال بررسی بخشی از دهانه «جزرو» به نام ««سیتای جنوبی» بود، اما در پرواز پانزدهمش به سوی «میدان برادران رایت»، یعین محل نخستین پرواز مریخی‌اش بازگشت. «نبوغ» بری رسیدن به این میدان باید چهار تا هفت پرواز دیگر انجام دهد.

تیم کنترل «نبوغ» همچنین قصد دارند که نرم‌افزار آن را ارتقا دهند تا توانایی‌های ناوبری جدیدی را به آن بدهند و آن را برای چالش‌های آینده آماده‌ کنند.

مریخ‌نورد «استقامت» هم مسیر مشابهی را به سوی «میدان برادران رایت» طی خواهد کرد و این دو وسیله روباتی همراه هم به سمت شمال خواهند رفت تا به سمت شرق منطقه «سیتا» برسند. این دو وسیله بعدا با حرکت در جهت غرب به لبه دلتای رودخانه‌ی باستانی خواهند رفت که قبلا به درون دریاچه‌ای قرار گرفته دهانه «جزرو» می‌ریخته است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : نبوغ ناسا سرخ مریخ فضا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز