تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

برنامه گسترده برای صادرات به چین داریم

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: هیئتی از ازبکستان به ایران می‌آید و به چابهار به عنوان یکی از مکان‌هایی که برای ایجاد انبار و دپوی کالا و نیز صادرات و واردات استفاده می‌شود، خواهند رفت.
کد خبر: ۳۷۹۰۴

برنامه گسترده برای صادرات به چین داریممهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در گفتگویی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع مناطق آزاد تصریح کرد: امروز درباره بررسی سرمایه گذاری در مناطق آزاد و بررسی مشکلات و اینکه چگونه می‌توان به رفع چالش‌ها کمک کرد نشستی با «سعید محمد» رئیس مناطق آزاد کشور برگزار کردیم.

وی افزود: مناطق آزاد می‌تواند برای ما منبع ارزی بالایی در جهت صادرات و تولید و صدور خدمات مهندسی به شمار رود و سعید محمد گزارشی از سرمایه گذاری و موانع و چالش‌ها و همچنین امتیازاتی که این مناطق دارد ارائه داد و ارگان‌های مختلف نیز نظرات خود را ارائه دادند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: مشکل اساسی این است که بسیاری از قوانین مناطق آزاد ما مخدوش شده است و تشویقی است برای افرادی که در خارج زندگی می‌کنند، تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند. مناطق آزاد ما در جهت واردات بود الان فشارمان در این جهت است که تولید در این مناطق انجام شود و آن تولید را صادر کنیم، نه اینکه آن را وارد کشور کنیم.

صفری تصریح کرد: در مناطق آزاد براساس گزارش سعید محمد اقدامات خوبی در این زمینه و به موازات آن در وزارت امور خارجه گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما همکاری با کشور‌های همسایه است، گفت: هفت کشور غیرهمسایه از اهداف ما محسوب می‌شود به خصوص اینکه مناطق مشترک آزاد داشته باشند، اما ما باید شرکت‌های مشترک با این کشور‌ها درست کنیم و طرفین می‌توانند افراد خود را در جهت فعالیت بیاورند، تکنولوژی و ماشین آلات برای ماست، تولیدی که می‌شود به جای اینکه ما مستقیم به آن کشور صادر کنیم از آن مناطق صادر می‌کنیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اغلب کشور‌ها به دنبال خودکفایی هستند و خودشان تمایل به تولید کالا دارند و می‌گویند اگر می‌خواهید صادراتی انجام دهید باید در کشور ما حضور داشته باشید.

صفری اضافه کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که یک قدم عقب‌تر حرکت کنیم و اگر علاقه‌ای داشته باشند این مناطق را ایجاد کنیم، مناطق مشترک با پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و کشور‌های مختلف مانند امارات می‌توان ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: همچنین با کشور‌های غیرهمسایه از جمله چین این کار در حال انجام شدن است، مسایل و مشکلات بررسی شد؛ مناطق آزاد می‌تواند اثرگذار باشد و ترانزیت و حمل و نقل انجام شود، مثلا در بندر کاسپین در شمال و در جنوب بندر چابهار که در این راستا صحبت‌هایی شد تا رفع موانع کنیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به دلیل اهمیت این موضوع جلسه بعدی کمیته حمل و نقل بین الملل، جمعه آینده در چابهار برگزار می‌شود و ارگان‌های مختلف نیز در این نشست حاضر خواهند شد، تصریح کرد: در این جلسه مسائل از نزدیک بررسی خواهد شد، این مناطق از تحریم مستثنا است و ما می‌توانیم از این امتیاز در جهت ترانزیت کالا از کشور‌ها مانند هند و چین، سریلانکا و بنگلادش به سمت شمال استفاده کنیم.

صفری افزود: کشور‌هایی به منطقه چابهار برای ترانزیت کالاهایشان علاقه‌مند هستند از این رو هیئتی از ازبکستان به ایران می‌آید و به چابهار به عنوان یکی از مکان‌هایی که برای ایجاد انبار و دپوی کالا و نیز صادرات و واردات استفاده می‌شود، خواهند رفت.

وی درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین که از روز گذشته اجرایی شدن آن کلید خورد، ادامه داد: با سفری که وزیرخارجه به چین داشتند و ملاقاتی که آنجا با وزیرخارجه چین صورت گرفت پس از مذاکرات دوطرف اعلام کردند این قرارداد اجرایی می‌شود. کار آغاز شده است و وزارتخانه‌های بهداشت و گردشگری و بخش شیلات مشغول اجرایی کردن این قرارداد هستند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: فضای بسیار خوبی برای صادرات آبزیان به چین داریم، در محصولاتی همچون عسل و گیاهان دارویی ما ظرفیت بالایی داریم و این موضوع ربطی به تحریم ندارد بلکه بستگی به همت و پیگیری ما دارد.

صفری گفت: محصول عسل ایرانی یکی از مواردی است که در چین مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرف چینی گفته است به زودی مجوز آن را می‌دهد. همچنین مجوز آبزیان نیز به زودی صادر خواهد شد اگر ما بتوانیم بر روی این موضوع کار کنیم صادرات غیرنفتی خودمان را به خصوص در بخش شیلات، صیفی جات و این کالا‌ها می‌توانیم به دو یا سه برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به جمعیت بالای کشور چین، تصریح کرد: این کشور دارای جمعیت بالا و مصرف آن نیز بالا است و به طور نمونه در محصول آبزی میگو اگر ما توان تولید را بالا ببریم یکی از مجوز‌هایی که چینی‌ها به ما داده اند در بخش میگو است و می‌توانیم آن را تا چهار برابر صادر کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه افزود: همچنین وزارت بهداشت در زمینه‌های علمی، فنی و پارک‌های فناوری مشترک می‌تواند اقدامات خوبی داشته باشد و وزارت صمت هم تفاهمنامه با طرف چینی داشت و اقلام زیادی برای صادرات پیگیری خواهد شد حرکت خوبی صورت گرفته و روز گذشته نقطه شروع خوبی برای صادرات بود.

صفری افزود: اگر ما همت کنیم با این مجوز‌ها بین دو تا سه میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت، الان تقاضا در بخش آبزیان و میگو چهار تا پنج برابر است و ما توان تولید نداشتیم و باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود.

وی گفت: در بخش عسل و اقلام دیگر کشاورزی به وزارت کشاورزی اعلام کردیم در این زمینه تمرکز داشته باشند، اگر ما به هفت تا هشت کشور مانند روسیه، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و چین صادرات کالا‌های کشاورزی و آبزیان داشته باشیم درآمد خوبی خواهیم داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز