تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کارشناسان اقتصادی در گفت و گو با «معاصر» تاکید کردند:

نسخه نجات اقتصاد ایران درصورت شکست مذاکرات برجام

در شرایطی که این نگرانی و دغدغه در بین عموم مردم وجود دارد که در صورت عدم احیای برجام و به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین باید منتظر وضعیت اقتصادی دشوار و تورم فزاینده در کشور به لحاظ رشد نرخ ارز و دلار روبه رو باشیم، اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت با اتخاد سیاست های صحیح در راستای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، می تواند این بحران اقتصادی را پشت سر بگذارد.
کد خبر: ۳۸۵۱۹

نسخه نجات اقتصاد ایران درصورت شکست مذاکرات برجام

در همین رابطه یک کارشناس پولی و مالی در پاسخ به اینکه در صورت شکست مذاکرات دولت چگونه و با چه راهکاری می تواند نرخ ارز را در کشور کنترل کند، گفت: اگرچه بحث مذاکرات برجام تا حدودی در این زمینه موثر است؛ اما فارغ از بحث مذاکرات برجام و بدون اینکه موضوع را به این مذاکرات و موضوعات سیاسی گره بزنیم، آنچه که در کشور ما بسیار حائز اهمیت است، این است که کنترل نقدینگی باید در کشور انجام گیرد و کنترل نقدینگی بسیار اثرگذار خواهد بود.


حجت اله فرزانی در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: طی بیش از 4 دهه اخیر ایران به طور دائم در تحریم بوده، اما شدت و ضعف آن تا حدودی متفاوت بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز چنانچه این موضوع به شکست بینجامد و تحریم ها تشدید شود یا اجرایی شدن تحریم ها مقداری مفصلتر باشد و پرونده ما مجددا در شورای امنیت مطرح شود که این شرایط قبلا هم تجربه شده است، طبعا آثار این موضوع و عدم دسترسی به منابع ارزی ما در مقطع کوتاه مدت خود را نشان خواهد داد، اما آنچه که در حال حاضر به نرخ ارز در کشور ضربه می زند، کنترل نقدینگی است.


نقدینگی باید به بخش تولید هدایت شود


فرزانی تاکید کرد: بر این اساس اگر بتوانیم در کشور کنترل نقدینگی انجام دهیم و جلوی رشد نقدینگی را بگیریم، یا این نقدینگی ایجاد شده به بخش واحدهای تولیدی هدایت شود تا بخش واقعی اقتصاد داخلی رشد کند، تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود.


این اقتصاددان بیان کرد: تحقق این امر نیازمند آن است که دولت از واحدهای تولیدی حمایت کند و برای ایجاد بنگاه های تولیدی سرمایه گذاری کند و تولید را رونق دهد. اگر این اتفاق بیفتد، کنترل نقدینگی در کشور انجام خواهد شد و اگر نقدینگی کنترل شود، می توان امیدوار بود که جلوی کاهش ارزش پول ملی ما گرفته شود و از این جنبه، به لحاظ اقتصادی مطرح خواهد شد.


وی ادامه داد: اما یک جنبه دیگر که وجود دارد و موجب تشدید نقدینگی می شود، این است که باید عوامل سبب ساز بروز نقدینگی را بررسی کنند تا درنهایت بتوانند خود نقدینگی را کنترل کنند.


به گفته این اقتصاددان یکی از عواملی که نقدینگی را کنترل می کند، بحث کسری بودجه دولت است. با توجه به اینکه دولت در فصل بودجه هم قرار دارد، اگر دولت بتواند بودجه ای را لحاظ کند که درآمدها واقعی فرض شوند و برای آن حالت تنظیم شده باشد و کسری بودجه نداشته باشیم و این موضوع محقق شود، می تواند بسیار موثر باشد.


فرزانی یادآور شد: دولت و سازمان برنامه و بودجه تلاش کرده اند که بخشی را از طریق افزایش درآمدهای پایدار نظیر مالیات در بودجه ببینند و همچنین یکسری ملاحظاتی در این خصوص وجود دارد. اما آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، این است که دولت بتواند بخشی از رشد حجم نقدینگی را از این طریق کنترل بکند و اگر این کنترل محقق شود، بالطبع مسئله کاهش ارزش پول ملی ما متوقف خواهد شد.


صادرات و واردات تکنولوژی روز


همچنین یک کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه راهکار شما برای بهبود وضعیت اقتصادی و توقف رشد نرخ دلار در صورت شکست مذاکرات وین چیست، گفت: به طور قطع یکی از شریان های اساسی هر مملکتی ارتباطات بین المللی است.
وحید حسن پور در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: به هر حال ما از یک طرف شرکت هایی را در کشور داریم که صادرات محور هستند و از آن طرف نیاز به تکنولوژی روز داریم. لذا صرف نظر از اینکه برجام محقق شود و یا نشود این دو موضوع مباحث بسیار مهمی هستند که باید به آنها توجه شود.
وی تاکید کرد: یعنی تسهیل در صادرات کالاهای شرکت های ایرانی و واردات تکنولوژی های نوین دنیا در هر صورت باید حتما اتفاق بیفتد و تا زمانی که این دو موضوع حل نشود، وضعیت اقتصادی کشور ما بهتر از شرایط کنونی نخواهد شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز