یداله صادقی با بیان اینکه بر اساس قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان تاکنون درج قیمت روی کالا یا نصب تابلو و نرخنامه در محل تولید، عرضه، کسب و حرفه به طوری که قیمت کالا یا دستمزد خدمت به روشنی برای همه قابل رویت باشد، انجام شده، گفت: اما این روند مشکلاتی از جمله پرداخت بیشتر هزینه حمل برای مصرف کننده، بهرهمند نشدن از تخفیفات تولید کننده و اغوای خریداران از سوی فروشگاهها در این زمینه، نبود فاکتور مشخص برای محاسبه قیمت واقعی و افزایش غیرمعمول قیمتها در نظام توزیع را درپی داشت.
اما به گفته وی با اجرای طرح درج قیمت تولید کننده برروی کالا، برای کاهش مالیات، حذف درج قیمت غیر واقعی روی کالا و حذف حاشیه سودهای غیر متعارف، قیمت واقعی تولید کنندگان مشخص میشود.
چگونه گرانفروشی را تشخیص دهیم؟
صادقی با تاکید بر اینکه فروشگاهها موظفاند با سودهای اعلام شده، قیمت مصرف کننده را تعیین کنند، تصریح کرد: مردم هم میتوانند روی قیمت تولید کننده محاسبهای کلی داشته باشند، به طوری که حداکثر سود برای کالاهای مصرفی ۳۰ درصد و کالاهای غیرمصرفی ۲۰ درصد است و به این ترتیب گرانفروشی مشخص میشود.
رئیس سازمان صمت در پایان هدف از برگزاری این طرح را مقابله با گرانفروشی، شفاف سازی قیمتها، بهره مندی قانونی و منطقی هریک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان، بهره مندی از نرخهای رقابتی برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان، کوتاه شدن دست واسطهها، نظارت بر بازار و روان سازی نظام قیمت گذاری و کاهش بهای پرداختی مصرف کنندگان عنوان کرد.
انتهای پیام