تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

"مرکل" ترکیه را کشوری امن دانست!

صدر اعظم آلمان بار دیگر از افزوده شدن نام ترکیه در فهرست کشورهای امن حمایت کرد.
کد خبر: ۴۱۸۳
اخبار معاصر: به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ضمن انتقاد از وضع حقوق بشر در ترکیه، از قلمداد شدن آن به عنوان «کشوری امن» حمایت کرد.



آنکارا از کشورهای اروپایی می خواهد در ازاء متوقف ساختن موج مهاجرت به خاک اروپا، ترکیه را کشوری امن تلقی کنند.

مرکل در گفت و گویی که در نشریه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» منتشر شد، گفت به طور قطع، وضع حقوق بشر یا وضع کردهای ترکیه باعث نگرانی است، اما خودداری از پذیرفتن این را که ترکیه کشوری امن است، صحیح نمی دانم.

صدر اعظم آلمان که قرار است روز یکشنبه آتی به ترکیه رفته و با رهبران این کشور دیدار کند، اظهار داشت ترکیه کشوری است که نامزدی خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا اعلام کرده و تنها کشور نامزد به شمار می آید که وضعیت کشوری امن را کسب نکرده است.

چهارشنبه گذشته، یک مقام دیگر آلمانی نیز اعلام کرده بود دولت این کشور آماده است از پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر گنجاندن نام ترکیه در فهرست کشورهای امن این اتحادیه حمایت کند. 

بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست قبلی این اتحادیه در بروکسل خواستار بازگرداندن مهاجرانی شدند که به دلایل غیر سیاسی کشورهای خود را به مقصد اروپا ترک کرده اند.

این فهرست شامل کشورهایی است که شهروندان آن نمی توانند از اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی کنند.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه بر سر اجرای طرحی عملی با ترکیه به توافق رسید که هدف از آن پایان دادن به موج مهاجرت های اخیر به خاک اروپاست.

ترکیه به دروازه ای تبدیل شده که صدها هزار مهاجر تلاش می کنند تا با گذر از آن به اروپا و به ویژه آلمان برسند.

هر چند جزییات مهمی در توافق با ترکیه بر سر این موضوع باقی مانده، اما اروپاییان راه را برای اعطای روادید سفر به ترک ها در زمانی کوتاه تر باز کرده اند.

آنکارا همچنین خواستار آن است تا فصل جدیدی در مذاکرات پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا باز شده و ترکیه به عنوان کشوری امن شناخته شود.

هر چند آنگلا مرکل در اظهارات اخیر خود، راه را برای موافقت کشورش با پذیرفته شدن ترکیه به عنوان کشوری امن باز کرده، اما برلین همچنان با پیوستن ترکیه در اتحادیه اروپا مخالف است.

انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز