تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت:

ایمنی ۹۲%،خرید اسپوتنیک-وی را توجیه می‌کند

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: وجود نتایج کاملا مشخص فاز سه بالینی و ایجاد ایمنی ۹۲ درصدی و صادرات و اعلام نتایج مثبت از سوی کشورهای استفاده کننده از واکسن کرونای اسپوتنیک-وی کشور روسیه، مواردی است که خرید این واکسن را برای کشور توجیه می‌کند.
کد خبر: ۱۷۵۱۸
ایمنی ۹۲%،خرید واکسن روسی را توجیه می‌کندبه گزارش پایگاه خبری معاصر، دکتر مصطفی قانعی، افزود: تاکنون چهار کشور از واکسن اسپوتنیک-وی روسیه استفاده کرده اند؛ بنابراین ما زمانی داریم واکسن روسیه را وارد کشور و از آن استفاده می کنیم که هم به کشورهای دیگر صادر و هم نتایج فاز سه آن کاملا مشخص شده است. همچنین کشورهای دیگر نیز نتایج استفاده از آن را اعلام می‌کنند.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: واکسن روسیه بر پایه حامل ویروس بوده و از این نظر معادل واکسن آسترازنیکا-آکسفورد است. این واکسن دو دوز دارد و ‌در حال حاضر نشان داده است که تا ۹۲ درصد در ایجاد ایمنی در انسان موفقیت دارد.

قانعی، ‌درخصوص تکنولوژی واکسن روسیه گفت: در حال حاضر واکسن کرونا با چهار پلتفرم یا شکل متفاوت در دنیا تولید می شود؛ نخستین شکل آن شامل تهیه واکسن از ویروس کشته شده است که در ایران در حال حاضر این نوع واکسن توسط شرکت شفا فارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال تولید است.

وی افزود: دومین شکل شامل تهیه واکسن بر پایه حامل ویروسی است، یعنی قطعاتی از ویروس کرونا را روی یک ویروس دیگر به غیر از کرونا که خیلی آسیبی برای بدن ایجاد نمی کند و ضرری ندارد، سوار می کنند و بر علیه قطعه ویروس کرونا با استفاده از این واکسن ایمنی ایجاد می کنند.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: شکل سوم واکسن ها نیز بر پایه پروتئین هستند؛ یعنی یک قطعه از ویروس را به روش نوترکیب استفاده می کنند؛ مانند واکسنی که موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی آن را پیش می برد و سری چهارم از واکسن ها نیز بر پایه MRNA است که در حال حاضر واکسن مدرنا و فایزر به این شکل تولید شده است.

قانعی در خصوص همکاری ایران با روسیه در زمینه تولید واکسن افزود: از زمانی که روسیه کار تحقیقاتی روی این واکسن را شروع کرد، ایران تقاضای همکاری و کار مشترک داشت؛ روس ها در ابتدا قبول نکردند اما در حال حاضر آماده همکاری با ایران هستند.

وی در خصوص اینکه در فضای مجازی و برخی رسانه ها گفته می شود که واکسن روسی واردشده، حاصل بخشی از فاز مطالعاتی این واکسن و همکاری مشترک ایران با روسیه است، یادآور شد: الان که کشورهای دیگر شروع به مصرف این واکسن کرده اند و فاز سه مطالعات آن تمام شده است، دیگر این موضوع مفهومی ندارد و در واقع ما واکسن را از کشور روسیه خریداری می‌کنیم.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خصوص شرایط دمای نگهداری این واکسن نسبت به سایر واکسن‌ها بیان کرد: اثربخشی و کارآیی این واکسن در دمای حدود چهار تا هشت درجه حفظ می شود و از جهت زنجیره انتقال با توجه به امکاناتی که ایران دارد مشکلی ایجاد نمی شود.
انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز