تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
وقتی پرورش اندام‌کاران می‌میرند

خرید و فروش مرگ در باشگاه‌های پرورش اندام

عضلاتی برجسته و رگ‌های بیرون زده درست شبیه بازیگران هالیوودی حالا بسیاری از جوانان ایرانی را به دردسر انداخته است.
کد خبر: ۲۱۲۲
اخبار معاصر: عضلاتی برجسته و رگ‌های بیرون زده درست شبیه بازیگران هالیوودی حالا بسیاری از جوانان ایرانی را به دردسر انداخته است. مصرف انواع داروهای هورمونی نیروزا که خیلی‌هایشان اصل هم نیستند، موجب شده بسیاری از جوانانی که می‌خواهند با این داروها عضلات‌شان را باد کنند، حتی به کام مرگ فرو روند. حال اما به گفته وزیر بهداشت قرار است سامانه‌ شناسایی داروهای تقلبی تا پایان سال راه‌اندازی شود تا مردم بتوانند اصالت دارو را تشخیص دهند.

تغییر در سبک زندگی و ارائه نشدن الگوهای واقعی از سوی نهادهای متولی فرهنگ در جامعه موجب شده است بسیاری از جوانان ایرانی تلاش کنند تا خود را به الگوهای غربی زیبایی که از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی در ذهن‌شان جا گرفته‌اند، نزدیک کنند. در این مسیر اما خیلی وقت‌ها افراد سودجویی هستند که موجب می‌شوند این جوانان به بیراهه برسند. در باشگاه‌های بدنسازی امروزی خیلی وقت‌ها مربی بدنسازی به جای آنکه همانند ورزشکاران قدیمی و مرشدهای زورخانه درس جوانمردی را در گوش جوانانی که به دنبال قهرمانی آمده‌اند زمزمه کند و از آنها پهلوان بسازد، ‌آنها را برای دستیابی یک‌شبه به اندام عضلانی از راه مصرف داروهای استروئیدی وسوسه می‌کند. این در حالی است که گزارش‌های متعددی از مرگ جوانان پرورش‌اندام‌کار منتشر شده و پزشکان همواره درباره ‌بیماری‌های ناشی از مصرف انواع داروهای استروئیدی و حتی پودرهای پروتئینی بر سلامت و عقیم شدن مردانی که از این داروها استفاده می‌کنند، هشدار می‌دهند. با تمام اینها اما هنوز وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و نهادهای نظارتی به طور جدی وارد این حوزه نشده‌اند و این قصه همچنان ادامه دارد.

مثلث مرگ برای مردان جوان

آنطور که قهرمان پیشین جهان و مربی تیم ملی پرورش اندام ایران می‌گوید، ‌از دهه 70 تاکنون باشگاه‌ها و علاقه‌مندان رشته پرورش اندام هزار تا 2 هزار درصد رشد داشته است. ‌باشگاه‌های پرورش اندام، ماهواره‌ها و بازار سیاه دارویی مثلث مرگی است که این بار مردان جوان را احاطه کرده تا داروهای استروئیدی و مکمل‌های تقلبی را به آنها عرضه کند.

به گفته محسن یزدانی حدود یک تا 2 میلیون نفر در ایران مشغول ورزش بدنسازی هستند. وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت امروزه برای معرفی مکمل‌هایی که دارای مجوز هستند اقداماتی را انجام داده است، می‌افزاید: از این وزارتخانه تقاضا می‌کنیم مکمل‌های تقلبی و غیرمجاز را هم معرفی کند.

کارگاه‌های زیر‌زمینی تولید مکمل

اما این داروها و مکمل‌های تقلبی از کجا آمده‌اند؟ رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید:‌توزیع گسترده مکمل‌های ورزشی غیرمجاز در باشگاه‌های بدنسازی، برخی از عطاری‌ها و فروشگاه‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد. بنا به تأکید وی میزان قاچاق از مبادی رسمی بیشتر از 5 درصد نیست و اگر قاچاق بیشتر از این باشد حتماً از مبادی رسمی وارد می‌شود. این نماینده مجلس تصریح می‌کند: قاچاق دو حالت بیشتر ندارد یا داخل کشور در لابراتوارهای زیرزمینی تولید یا از طریق مبادی رسمی وارد می‌شود.

وی با انتقاد از مصرف بی‌رویه مکمل‌های غیرمجاز توسط برخی از ورزشکاران به خاطر افزایش حجم عضله، مکمل‌های غیرمجاز را برای سلامتی مضر می‌داند و می‌افزاید: ویتامین‌های این داروها محلول در چربی هستند به هیچ وجه دفع نشده و اختلالاتی را در کبد، کلیه و حتی قلب، مغز و چشم ایجاد می‌کنند.

لزوم نظارت بر باشگاه‌های بدنسازی

خضری با تأکید بر لزوم افزایش نظارت متولیان بر باشگاه‌های بدنسازی می‌افزاید: قسمت اعظم این مواد در لابراتوارهای زیرزمینی و غیرقانونی در کشور ساخته و بسته‌بندی می‌شوند و به خاطر عدم کنترل مبادی ورودی و نبود نظارت، توسط برخی از عطاری‌ها، باشگاه‌های بدنسازی و مراکز غیرمجاز پخش و عرضه می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه داروها و مکمل‌های ورزشی باید با تجویز پزشک و از داروخانه‌ها تهیه شود، می‌افزاید: مصرف هر دارویی بدون نظر و تجویز پزشک می‌تواند به شدت خطرساز باشد و در همین راستا اکثر مکمل هایی که در باشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسند تقلبی و قاچاق است.

این نماینده مجلس نسبت به عوارض مکمل‌های ورزشی غیرمجاز هشدار داد و خواستار برخورد جدی و قاطع وزارت بهداشت، مجامع امور صنفی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ورزش و جوانان با عرضه‌کنندگان این مواد خطرناک و مرگ آور شد. وزیر بهداشت اما معتقد است در شبکه توزیع ما هیچ داروی قاچاقی وجود ندارد. وی در عین حال می‌افزاید: البته متخلفینی هستند که هفته‌ای شناسایی می‌شوند و با آنها برخورد و به دستگاه قضا معرفی می‌شوند. وی با بیان اینکه قرار است سامانه تشخیص داروهای تقلبی تا پایان سال راه‌اندازی شود، می‌افزاید:‌ باید مردم زمانی که دارو را دریافت می‌کنند از اصالت، تاریخ تولید، زمان اعتبار برای مصرف و قیمت آن مطمئن باشند.

انتهای پیام/

منبع : روزنامه جوان

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز