تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
وزیر خارجه ژاپن:

شرکت های ژاپنی به صورت گسترده و چشمگیر می توانند فعالیت خود را در ایران آغاز کنند

وزیر امور خارجه ژاپن گفت: با مهیا شدن شرایط و مقدمات اجرای برجام، شرکت های ژاپنی می توانند فعالیت های خود را به صورت گسترده و چشمگیر در ایران آغاز کنند.
کد خبر: ۳۸۲۷
اخبار معاصر: فومیو کیشیدا صبح سه شنبه در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: دولت ژاپن از هرگونه فعالیت شرکت های ژاپنی در ایران حمایت خواهد کرد.
وی اظهار داشت: شرکت های بزرگی در ژاپن فعال هستند و حضور این شرکت ها در ایران به رشد و توسعه همکاری های دو کشور در بخش های مختلف صنعتی و تجاری کمک خواهد کرد.
وزیر امور خارجه ژاپن تاکید کرد: اگر شرایط مناسب مهیا شود، شرکت های ژاپنی می توانند همکاری های خود را با شرکت های ایرانی آغاز کرده و توسعه دهند.
در سفر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران مدیران بیش از 20 شرکت بزرگ ژاپنی در بخش های مختلف صنعتی، تجاری، خودرویی، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، نفت و گاز فومیو کیشیدا را همراهی می کنند.
در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیران این شرکت ها با معرفی توانایی های خود درخصوص نحوه آغاز همکاری ها با ایران گزارشی ارائه دادند.
کیودو در گزارشی بتازگی نوشت: توکیو در پی افزایش سرمایه گذاری در ایران است و این پیشنهاد به طور رسمی از سوی نخست وزیر «آبه» به آقای روحانی ارائه شده است.
این گزارش تاکید کرده که توکیو موضوع گسترش سرمایه گذاری خود در ایران را با توجه به امضا توافقنامه وین از هر حیث مناسب دانسته و بر اجرای آن تاکید ویژه دارد.
رسانه رسمی ژاپن همچنین با اشاره به افزایش تمایل مقامات این کشور به گسترش مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، این موضوع را یکی از نتایج مثبت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانسته است.
منابع خبری پیش از این خبر داده بودند که ژاپنی ها که به دنبال وضع تحریم های ناعادلانه علیه ایران میزان سرمایه گذاری هایشان در بخش های مختلف از جمله انرژی را کاهش داده بودند اکنون و پس از توافق برجام، در پی حضور بیشتر در بازار ایران و توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های سرمایه گذاری و انرژی هستند.
در گذشته و با وضع تحریم های ظالمانه در حوزه انرژی ایران، سهم نفت خام وارداتی ژاپن از کشورمان به کمتر از 5 درصد درسال 2014 کاهش یافت.
طرف ژاپنی اکنون در پی آن است که سهم واردات نفت خام خود از ایران را به سطح قبلی بازگرداند.
در سال 2005 میلادی این سهم 13.8 درصد بود که در سال 2014 به 4.9 درصد کاهش یافت.
بسیاری از شرکت های ژاپنی پس از توافق هسته ای وین برای حضور در بازار ایران و اجرای طرح های زیربنایی به خصوص در بخش نفت و گاز و سرمایه گذاری در این عرصه ابراز تمایل کرده اند.
ژاپن در سال 2007 میلادی تحریم هایی را علیه ایران در نظر گرفت و در سال 2010 میلادی در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت ایران محدودیت های بیشتری اعمال کرد.
ژاپن پیش تر اعلام کرده بود که به محض برطرف شدن محدودیت ها، فعالیت در میدان نفتی آزادگان را که سال 2010 از آن خارج شده از سرمی گیرد.

انتهای پیام /
منبع:ایرنا
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز