تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

تغییرات بدن هنگام تماشای فیلم ترسناک!

اگر به فیلم‌های ترسناک علاقه دارید، با ما همراه باشید تا ببینید به هنگام تماشای این فیلم‌ها چه اتفاقاتی در بدنتان می‌افتد و این فیلم‌ها چه تأثیری بر روی سلامتی دارند؟
کد خبر: ۵۶۴۲
به هنگام تماشای فیلم ترسناک چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟
اخبار معاصر: اگر به فیلم‌های ترسناک علاقه دارید، حتماً با هیجانی که در اوج فیلم حس می‌کنید، آشنا هستید. اگرچه شما هیجان ناشی از صحنه خونین قتل یا ظاهر شدن یک زامبی در تاریکی یا ترس ناشی از یک روح را دوست دارید که باعث تپش قلب می‌شود؛ اما فیلم‌های ترسناک ممکن است شما را بیمار کنند. با این که می‌دانید شخصیت‌های فیلم‌های ترسناک تنها در دنیای تخیلات وجود دارند؛ اما این شخصیت‌ها باعث می‌شوند کف دستتان عرق کند و مدت‌ها کابوس ببینید.
مغز انسان طوری سیم‌کشی شده که تمام چیزهایی را که می‌بیند، واقعی تصور کند. کار بسیار دشواری است که به مغز بگویید واقعیت ظاهری آنچه می‌بیند را نادیده بگیرد. در نتیجه اگر تصاویر واقعی و ترسناک به نظر برسند، مغز به بدن دستور می‌دهد که عکس‌العمل نشان دهد.
فیلم‌های ترسناک به گونه‌ای بر روی بدن و مغز شما تأثیر می‌گذارند که حتی متوجه آن نمی‌شوید. در نتیجه اگر سابقه بیماری جسمی یا ذهنی دارید، قبل از تماشای این فیلم‌ها کمی فکر کنید.

تأثیر فیلم‌های ترسناک بر روی مغز
در موارد نادر تماشای فیلم ترسناک باعث بروز اختلال استرسی پس از ضایعه روانی (PTSD) می‌شود. با این حال این فیلم‌ها افراد دچار به این اختلال را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهند. از آنجا که مغز نمی‌تواند تفاوت بین خیال و واقعیت را تشخیص دهد، خاطرات مربوط به شرایطی که در یک فیلم نمایش داده می‌شود و جزو شرایط مربوط به ضایعه روانی در گذشته است، می‌‌تواند باعث بروز عکس‌العمل فیزیکی و روانی شود.
اضطراب نیز در نتیجه تماشای فیلم‌های ترسناک ایجاد می‌شود، به ویژه زمانی که کودکان در سنین پایین این فیلم‌ها را تماشا می‌کنند. عکس‌العمل‌های فیزیکی نسبت به تصاویر ترسناک عبارت‌اند از تعریق کف دست‌ها، گرفتگی ماهیچه‌ها، کاهش چند درجه‌ای درجه حرارت پوست، افزایش ناگهانی فشارخون و افزایش ضربان قلب.
اگرچه تماشای فیلم‌ها ترسناک مستقیماً بر روی مغز تأثیر مثبت ندارد؛ اما باعث حساسیت‌زدایی می‌شود. ممکن است فردی دائماً خود را در معرض تماشای تصویری ترسناک بگذارد و با گذشت زمان نسبت به آن تصویر حساسیت کمتری نشان دهد. در نتیجه ترس و اضطرابش کاهش یابد. شاید بتوان این را تأثیر یا نتیجه مثبت در نظر گرفت.

تأثیر فیلم‌های ترسناک بر روی قلب
فعالیت‌هایی که سطح آدرنالین را افزایش می‌دهند، مانند تماشای فیلم‌های ترسناک باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند. این افزایش همانند افزایش ضربان قلب به هنگام سوار شدن به قطار غلتان یا پریدن از ارتفاع است.
همچنین تماشای فیلم‌های ترسناک بر روی احتمال بروز حمله قلبی تأثیر می‌گذارد. زمانی که عکس‌العمل فیزیکی و روانی به طور همزمان اتفاق می‌افتند، ممکن است حمله قلبی اتفاق بیفتد. افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، بیشتر در خطر هستند.
به هنگام تماشای فیلم ترسناک چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

تأثیر فیلم‌های ترسناک بر روی رفتار
مباحث مربوط به فیلم‌های ترسناک همانند مباحث مربوط به بازی‌های ویدئویی باعث بروز رفتار پرخاشگرانه می‌شوند. هر نوع فعالیتی که باعث افزایش عکس‌العمل عاطفی می‌شود، به ویژه در افرادی که مشکلات عاطفی دارند، باعث بروز پس پیامد می‌شود.

تأثیر فیلم‌های ترسناک بر روی هورمون‌ها
تماشای فیلم‌های ترسناک باعث ترشح دوپامین و آدرنالین می‌شود که باعث تحریک عکس‌العمل فیزیکی می‌شوند. در شرایط بسیار نادر، یک عکس‌العمل روانی ممکن است به قدری شدید باشد که باعث شود فرد از حال برود یا دچار حمله اضطراب شود.

انتهای پیام/
منبع: فوت و فن
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز