تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
وقتي هزينه مسكت در پايتخت سر به آسمان مي‌سايد

قيمت خانه در تهران با كدام شهرهاي جهان برابر است؟

قيمت مسكن با جهش بي‌سابقه‌اي كه از ابتداي امسال داشت باعث شد بسياري از افراد ديگر نتوانند روياي خانه دار شدن خود را محقق كنند؛ در چنين وضعيتي در تهران متوسط قيمت خانه تا 28 ميليون تومان هم بالا رفت.
کد خبر: ۱۳۴۷۸
به گزارش پايگاه خبري معاصر، رشد قيمت مسکن به شکل غيرقابل توقفي از ابتداي امسال شدت گرفت و اين رشد سرسام‌آور باعث شد تا براي بسياري خانه‌دار شدن به يک رويا بدل شود. اين در حالي است که قيمت امروز مسکن در ايران به گفته مقامات وزارت راه و شهرسازي با قيمت‌هاي مسکن در برخي از کشورها برابري مي‌کند.
معاون وزير راه و شهرسازي، با بيان اينکه قيمت مسکن در ايران با ترکيه و مصر تقريبا برابر است، گفت: «اين در حالي است که درآمد سرانه ايراني‌ها نسبت به مصر و لبنان بالاتر و از ترکيه پايين‌تر است.» محمود محمودزاده در نشست خبري تشريح «اقدامات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در حوزه بازار مسکن» اضافه کرد: «از مرداد امسال اين معاونت به دليل تکميل اطلاعات بازار مسکن کشور، انتشار آمار بازار مسکن تهران را قطع کرد چون معتقد بوديم متوسط قيمت مسکن در تهران و ساير استان‌ها نيز در بازار مسکن تاثيرگذار است؛ درحاليکه بايد شهرهاي هر استان وضعيت متوسط قيمت مسکن در شهر خود را با مرکز استان مقايسه کنند؛ نه با پايتخت.»
او ادامه داد: «پس از مصوبه ستاد ملي مقابله با کرونا مبني بر «الزام دريافت کد رهگيري براي همه معاملات»، همه معاملات مسکن در همه شهرها ثبت شد و امکان اخذ متوسط قيمت مسکن کشوري فراهم شد.» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي افزود: «در حال حاضر در 25 استان قيمت مسکن زير 10 ميليون تومان است. همچنين در 9 استان متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسکوني کمتر از پنج ميليون تومان است. تنها در دو شهر تهران و اهواز متوسط قيمت مسکن بالاي 20 ميليون تومان برآورد شده که در تهران متوسط قيمت مسکن در آبان ماه متري 27 ميليون و 800 هزار تومان و در اهواز متري 23 ميليون و 500 هزار تومان بوده است.»
محمودزاده با بيان اينکه در سال 98 هزينه خانوار در بخش مسکن 36 درصد درآمد آنها بود، گفت: «مقايسه رشد قيمت مسکن طي 10 سال گذشته نشان مي‌دهد که متوسط قيمت مسکن در سال 88 از متري يک ميليون و 200 هزار تومان به متري 27 ميليون و 800 هزار تومان در آبان امسال افزايش يافته است. سال جاري نيز شاهد رونق معاملات بوده‌ايم.»
به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، گران‌ترين شهر کشور از نظر متوسط قيمت مسکن، تهران با متري 27 ميليون و 800 هزار تومان و ارزان‌ترين، ياسوج با متري سه ميليون و 200 هزار تومان بوده است. همچنين متوسط قيمت مسکن در شهرهايي چون شيراز متري 11 ميليون و 400 هزار تومان، اصفهان متري 11 ميليون و 100 هزار تومان، ايلام متري چهار ميليون تومان، بيرجند متري چهار ميليون و 200 هزار تومان، بجنورد متري چهار ميليون و 500 هزار تومان، کرمانشاه متري چهار ميليون و 600 هزار تومان و اراک و زنجان نيز بالاتر از 10 ميليون تومان بوده است. متوسط قيمت مسکن در ساير مراکز استان‌ها زير متري 10 ميليون تومان بوده است.
او متوسط قيمت مسکن در کل کشور را متري 15 ميليون و 200 هزار تومان عنوان کرد و افزود: «علت بالا بودن قيمت متوسط مسکن در اهواز، هجوم خريداران غيرايراني به خوزستان براي خريد مسکن بوده است. اين اتفاق در چند ماه اخير رخ داده و تا پيش از آن، اهواز شهر گران‌قيمتي در بخش مسکن نبوده است.» محمودزاده درخصوص مقايسه قيمت مسکن در تهران با قيمت دلار گفت: «در سال 87 بالاترين قيمت مسکن به دلار در تهران در 15 سال اخير رخ داد به گونه‌اي که متوسط يک مترمربع واحد مسکوني در تهران در سال مزبور، 2244 دلار است درحاليکه در آبان ماه امسال متوسط يک مترمربع مسکن در پايتخت با محاسبه هر دلار 25 هزار تومان، حدود 1051 دلار برآورد شده که 50 درصد قيمت مسکن نسبت به سال 87 است.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز