تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

اولین طرح پژوهشی مالچ پوشالی اجرا شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت: طرح پژوهشی مالچ پوشالی با اعتباری بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال برای اولین بار در کشور در محدوده کانون فرسایش بادی استان سمنان برای مقابله با بیابانزایی در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۳۷۴۳
اسماعیل عرب معصومی، ابراز داشت: طرح پژوهشی مالچ پوشالی با اعتباری بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال به صورت بادشکن غیرزنده خطی در وسعت ۴۰ کیلومتر در حال اجرا است.

وی بیان کرد: طرح پژوهشی مالچ پوشالی برای اولین بار در جهان در چین اجرا شد که موفقیت آمیز بود و انتظار می‌رود در محدوده کانون فرسایش بادی گرمسار استان سمنان نیز این موفقیت آمیز باشد.

عرب معصومی اظهار داشت: طرح مالچ پوشالی با مشارکت دانشکده منابع طبیعی تهران و سازمان جنگلها و مراتع وآبخیزداری کشور در منطقه ایستگاه کویر که از کانونهای فرسایش بادی شهرستان گرمسار است در حال انجام است.

وی ادامه داد: حدود۲۸۱هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان سمنان متعلق به شهرستان گرمسار است و ۱۵ هزار هکتار از این محدوده جزو کانون فرسایش بادی است و طرح پژوهشی مالچ پوشالی در این منطقه در حال اجرا است.

عرب معصومی خاطرنشان کرد: طرح پژوهشی مالچ پوشالی  با بقایای باقیمانده شالیزارهای برنج، چوب‌پنبه و نی انجام می‌شود و برای دستیابی به نتیجه در این پژوهش حداقل ۲ سال فرصت نیاز است.

وی اضافه کرد: بعد از گذشت ۲ سال مالچ‌ها بررسی می‌شود تا مشخص شود کدام مالچ در منطقه گرمسار نتیجه مطلوب داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت: منطقه‌ای که برای اجرای طرح پژوهشی مالچ پوشالی در نظر گرفته شد در معرض بادهای موسمی غربی قرار دارد که  گاهی اوقات سرعت باد در این منطقه به ۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در مسیر این جریان بادی روستاها، مکان ها، مزارع کشاورزی و جاده ابریشم سنگفرش قرار دارد که نفوذ گرد و غبار یک تهدید محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ گرد و غبار این منطقه کویری در گرمسار تهدیدی برای هوای مناطق همجوار این منطقه است که طرح ایجاد بادشکن غیرزنده مالچ پوشالی به عنوان راهکار مهار آسیب و بحران های ناشی از فرسایش بادی و ایجاد گرد و غبار مطرح شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت: طرح پژوهشی بادشکن مصنوعی با بهره گیری از پوشال برنج و چوب پنبه و نی اقدامی پژوهشی مهمی در مهار ریزگردها است.

گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت پنج هزار و ۱۸۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر است، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌شود و در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان سمنان واقع است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز