تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

ساخت 43درصد از بزرگراه‌هاي تهران در 10سال اخير

محاسبات معاون فني و عمراني شهردار تهران نشان مي‌دهد که 43 درصد از بزرگراه‌هاي شهر تهران معادل 231 کيلومتر در يک دهه اخير ساخته شده است.
کد خبر: ۳۰۸
اخبار معاصر: مطابق طرح جامع شهر تهران که در سال 1348 تدوين شد، تهران نياز به 555 کيلومتر رينگ بزرگراهي داشت. گسترش تهران در طول 4 دهه اخير از يک سو و از سوي ديگر افزايش جمعيت در اين کلانشهر نياز تکميل رينگ بزرگراهي را در پايتخت بيشتر از گذشته کرده بود. با توجه به نياز شهر تهران در توسعه معابر و بزرگراه‌ها آمارهاي موجود نشان مي‌دهد که از ابتداي تشکيل بلديه تا شهريورماه سال 84 ، چيزي در حدود303 کيلومتر بزرگراه ساخته شد که معادل 57 درصد از کل طول بزرگراه‌هايي مي‌شود که بايد مطابق اسناد بالادستي در تهران ساخته مي‌شد.

عليرضا جاويد معاون شهردار تهران با اشاره به نياز پايتخت به تکميل شبکه بزرگراهي به خبرنگار شهرنوشت مي‌گويد: هرچند در دهه‌هاي گذشته بزرگراه‌هاي مهمي همچون حکيم، همت غرب، رسالت، مدرس، صدر و... ساخته شد اما با توجه به سرعت رشد تهران اين بزرگراه‌ها جوابگوي نيازهاي پايتخت نبودند و اگر در يک دهه اخير مديريت شهري تهران در تکميل رينگ بزرگراهي پايتخت مانند دوره‌هاي قبل کوتاهي مي‌کرد، تهران به پارکينگي بزرگ تبديل مي‌شد.

جاويد مي‌افزايد: بررسي‌هاي کارشناسي نشان مي‌دهد سرعت در ساخت بزرگراه‌ها و استفاده از جديدترين تکنولوژي‌هاي عمراني در تمامي مراحل ساخت، آسفالت و تجهيز بزرگراه‌ها از مهمترين دستاوردهاي شهرداري تهران در بخش عمران در يک دهه اخير بوده است.

يکي از شاخص‌هاي توسعه شبکه بزرگراهي شهر تهران در يک دهه اخير تکميل پروژه‌هاي بزرگراهي‌اي بود که در دوره‌هاي گذشته توسط شهرداران پيشين آغاز شده بود اما هيچ وقت فرصت تمام شدن نيافته بود و همين مساله مشکلاتي را براي پايتخت‌نشينان ايجاد کرده بود. عليرضا جاويد با تاييد اين مساله بيان مي‌کند: طرح‌هاي نيمه‌کاره‌اي مانند بزرگراه امام علي(ع)، امتداد بزرگراه يادگار امام(ره)، شهيد زين‌الدين، شهيد شوشتري و... باعث شده بود تا در برخي از نقاط حساس شهر با گره‌هاي کور ترافيکي روبه‌رو شويم.

شهريور ماه سال 84 بود که محمدباقر قاليباف، ‌شهردار تهران  با بررسي وضعيت شبکه راه‌ها و معابر پايتخت تصميم گرفت تا با هدف اجراي طرح جامع شهر تهران  و تکميل 556 کيلومتر رينگ بزرگراهي شهر تهران، براي گام اول پروژه‌هاي نيمه کاره بزرگراهي که قدمت برخي از اين طرح ها به دو تا سه دهه مي‌رسيد را تکميل کند.

به جرات مي‌توان گفت که اوج نهضت بزرگراه‌سازي در تهران از سال 89 آغاز شد و تا سال 92 بخش زيادي از رينگ بزرگراهي شهر تهران ساخته و کابوس طرح‌هاي نيمه‌کاره عمراني در پايتخت براي هميشه به پايان رسيد.

معاون فني و عمراني شهر تهران دليل اين موفقيت را در مديريت جهادي، اعتماد به توان مهندسان داخلي مي‌داند و به خبرنگار شهرنوشت تاکيد مي‌کند: اوج اجراي طرح‌هاي عمراني و بزرگراه‌سازي در زمان تحريم‌هاي بين المللي بود در نتيجه تنها راهي که مي‌توانست مديريت شهري تهران را در تکميل اين بخش از طرح‌هاي عمراني موفق کند، اتکا به مديريت جهادي بود. روحيه جهادي بود که باعث شد تا شهرداري تهران در سرعت ساخت پروژه‌هاي سنگين و بزرگي مانند امام علي(ع)، صدر، شهيد زين‌الدين و... رکوردهاي بي نظير بين‌المللي را به ثبت برساند.

عليرضا جاويد ادامه مي‌دهد:  عامل ديگري که در اين موفقيت دخيل بود؛ اتکا به توان مهندسان جوان ايراني در اجراي چنين پروژه‌هايي بود. به عبارتي زماني که کشور در اوج شرايط تحريم‌هاي بين‌المللي قرار داشت، تهيه تمامي تجهيزات مورد نياز پروژه‌هاي عمراني بسيار مشکل بود در نتيجه شهردار تهران مي‌دانست که براي حل بخشي از اين مشکل بايد به توان مهندسان جوان ايراني اعتماد کند و همين اعتماد باعث شد تابسياري ازتجهيزات مورد نياز در داخل کشور توسط مهندسان ايراني ساخته شد، جالب اس بدانيد که اکنون امکان صادرات اين تجهيزات به ساير کشورها وجود دارد.

نکته ديگري که در بررسي ميزان موفقيت مديريت شهري تهران در ساخت پروژه‌هاي عمراني اهميت دارد، اجراي مهندسي مقاومتي در راستاي اطرح اقتصاد مقاومتي‌اي بود که مقام معظم رهبري به آن تاکيد داشتند.

 به عبارت ديگر معاون فني و عمران وقت شهرداري تهران به اين نتيجه رسيد که مطابق با منويات مقام معظم رهبري براي اينکه چرخ پروژه‌هاي عمراني شهر تهران از حرکت باز نماند، اجراي مهندسي مقاومتي بهترين گزينه است. عليرضا جاويد، معاون فني و عمراني شهردار تهران با تاييد اين مساله به خبرنگار شهرنوشت مي‌گويد: اجراي مهندسي مقاومتي ابتکازي بود که براي نخستين بار توسط مديريت شهري تهران و معاونت فني و عمراني شهرداري در سال‌هاي اوج تحرين‌هاي بين‌المللي باعث شد تا ضمن کاهش هزينه‌هاي پروژه‌هاي عمراني، تجهيزات مورد نياز در ساخت بزرگراه‌ها، تونل‌هاي شهري و به طور کلي تمامي پروژه‌هاي عمراني پايتخت تامين شود.

 در زماني که به دليل تحريم‌ها بسياري از پروژه‌هاي دولتي مسکوت مانده بود اما همچنان پروژه‌هاي عمراني شهر تهران در حال اجرا بود و همين مساله تعجب دولتمردان وقت، مشاوران بين المللي و حتي جهانيان را به همراه داشت. در يک دهه اخير هر مهمان بين‌المللي‌اي که وارد تهران شد از سرعت پيشرفت اين شهر شگفت‌زده بود و اين نشان مي‌داد که مديريت شهري تهران راه را در اين حوزه به درستي انتخاب کرده بود.

معاون شهردار تهران ادامه مي‌دهد: اکنون شهر تهران 535 کيلومتر شبکه بزرگراهي دارد، که نزديک به 50 درصد از اين ميزان در 10 سال اخير ساخته و به بهره‌برداري رسيده است همين اعداد و ارقام خود زبان گوياي تمامي تلاش‌هاي مديريت شهري تهران در يک دهه اخير است.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز