تهران ۳۰.۶۷° كمينه ۲۹.۷۹°  بیشینه ۳۰.۹۹°
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳

نقش بانک ها در اقتصاد مقاومتی

کد خبر: ۴۰۷
نویسنده :
محمد ربیع زاده
اخبار معاصر:در عصر حاضر کشورها صرف نظر از نوع حکومتی که دارند به عنوان یک سیستم باز شناخته می‎شوند و با توجه به این ویژگی هیچ کشوری در دنیا نمی‎تواند خود را بی‎نیاز از سایر کشورها بداند.

در چنین‎فضایی وقتی صحبت از اقتصادمقاومتی می‎شود منظور قطع ارتباط با دنیای خارج نیست هر چنددر ماهیت‎ اقتصاد مقاومتی مبارزه و تشخیص‎حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌ اثرکردن آن نهفته است، اما این روش در پی ‎ایجاد سیستمی بسته و منزوی برای کشور نمی‎باشد. برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های‎ خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی‎ کشور و تلاش برای خود اتکایی تاکیدگردد، اما این روش اقتصادی روشی مقطعی و یا مختص شرایط بحران ، جنگ و تحریم نمی‎باشد.

فلسفه وجودی اقتصادمقاومتی چیست؟

در روابط بین‎المللی استقلال کشورها در ابعاد مختلف از مباحث کلیدی تلقی می ‎شود. استقلال سیاسی و  اقتصادی تضمینی برای تداوم حیات، حفظ عزت و پایداری یک کشور است و در درون کشور حفظ این استقلال به هوشمندی و درایت همه آحاد نیاز دارد و در چنین فضایی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک روش پویا و همیشگی می‎تواند تضمین کننده استقلال یک کشور باشد.

اقتصاد مقاومتی باید در ذهن و عمل‎ تمامی افراد یک کشور تثبیت شده و در تمامی عرصه ها از شعار به شعور برسد و در این میان بانک‎ها به عنوان خط مقدم اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور می‎توانند در نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی نقشی اثربخش و کارا داشته باشند.

بانک‎ها در اقتصادی بانک محور

اقتصاد کشور ما بانک‎محور است.  در واقع این گرایش وجود دارد که  همه مشکلات اقتصادی با کمک بانک‎ها حل و فصل شود اما این مهم در عرصه‎عمل شدنی نیست.

موجودیت بانک‎ها و قدرت وام‎دهی آنها  به پس‎انداز مردم وابسته است و به‎همین دلیل قادر نخواهند بود هم نیازهای‎مالی در سطح خرد و هم تمام پروژه های اقتصادی کشور را پاسخگو باشند.

بانک‎ها با توجه به ماموریتی که دارند و با در نظر گرفتن توان مالی به سهم خود در اقتصاد مقاومتی نقش‎آفرینی می کنند.

برای اینکه سهم بانک‎ها در اقتصاد مقاومتی مشخص شود  بهترین روش استفاده از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سندچشم‌انداز بیست‌ساله و با رویکردی جهادی، انعطاف‎پذیر،فرصت‎ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ شده است.
 
اعم مواردی که در این سیاست ها مرتبط با نظام بانکی و تبیین‎کننده نقش بانک‎ها ( مستقیم و غیر مستقیم ) در اقتصاد مقاومتی است   به شرح‎ذیل مطرح می شود:

• تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌ درآمد و متوسط

• محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید،توانمندسازی نیروی کار،تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد،ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و بکارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور

• افزایش تولیدداخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی)،و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات‎راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص

• اصلاح و تقویت همه‌ جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی،ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی


• حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارز آوری مثبت

• افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت

• شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌ سازی آن و جلوگیری از اقدامات،فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی،تجاری،ارزی و …

نقش بانک ها

بانک ها چگونه می توانند در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی سایر نهادها را یاری دهند؟ اهداف تعیین شده برای نظام بانکی در قانون عملیات بانکی بدون ربا جواب این پرسش را می‎دهد. این اهداف عبارتند از: 

1- استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق وعدل ( باضوابط اسلامی) به منظور تنظیم‎گردش صحیح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد و اقتصادکشور

2- فعالیت در جهت تحقق‎اهداف و سیاستها و برنامه‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی با ابزارهای پولی و اعتباری

3- ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش تعاون عمومی و قرض‎الحسنه از طریق جذب و جلب وجوه آزاد و اندوخته‌ها و پس‎اندازها و سپرده‌ها و بسیج و تجهیز آنها در جهت تامین شرایط و امکانات کار و سرمایه گذاری به منظور اجرای بند 2و9 اصل چهل‎و‎سوم قانون اساسی

4- حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداختها و تسهیل مبادلات بازرگانی

5- تسهیل‎ در امور پرداختها و دریافتها و مبادلات و معاملات و سایر خدماتی که بموجب قانون بر عهده بانک گذاشته می‌شود.

مشاهده می شود که بین اهداف نظام بانکی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ارتباطی تنگاتنگ و منطقی وجود دارد.

اقتصاد مقاومتی و صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران به‎عنوان یکی از مهمترین صندوق‌های ثروت در دنیا نقش محوری و راهبردی در تبدیل بخشی از عواید ناشی‎از فروش نفت و گاز میعانات گاز و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار،مولد و سرمایه‌های زاینده‎اقتصادی و حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های‎نفتی ایفا می‌نماید  و برجستگی این نقش و جایگاه حیاتی آن در اقتصاد کشور در قوانین،سیاست‌های‎کلان کشور،اساسنامه و ساختار صندوق به‎وضوح مشاهده می‌شود.

بنابراین تحقق اهداف صندوق توسعه ملی در راستای کامل پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است و حتی میتوان اینگونه بیان نمود که سرنوشت اقتصاد مقاومتی با رسالتی که به عهده صندوق توسعه ملی گذاشته شده گره خورده است.

پرسشی که در اینجا مطرح می‎شود این است: عملکرد این صندوق چه ارتباطی با نقش بانکها در اقتصاد مقاومتی دارد؟ صندوق توسعه ملی منابع خود را در داخل کشور اعم از ارزی و ریالی از طریق بانکها ( دولتی یا خصوصی ) تخصیص میدهد و در واقع هدایت هوشمندانه این منابع در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و درک و رعایت این سیاستها توسط کارگزاران عامل و متقاضیان و جلوگیری از انحراف منابع و حصول اطمینان از برگشت منابع و چرخش آن ، اقتصاد مقاومتی را به سرمنزل مقصود خواهد رساند.

محمد ربیع زاده - کارشناس ارشد امور بانکی

انتهای پیام/.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
نظرات بینندگان
sara
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۵
با سلام و خسته نباشید. یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید
نظریات کینز چه ارتباطی با سیستم های پولی بانکها دارد؟
محمد
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
کینز بنیانگذار تحلیل اقتصاد کلان است و در سیاست گذاری های بانک های مرکزی برای کنترل چرخه های تجاری و مکانیسم های بین المللی به منظور رفع عدم توازن تجاری و مشکلات مالی نمی توان از تاثیر نظریات کینز غافل بود.

آخرین اخبار روز