تهران ۳۴.۹۱° كمينه ۳۴.۸۴°  بیشینه ۳۵.۷۹°
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۶
متن و حاشیه دومین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری

بازگشت کاندیداهای گذشته به ستاد انتخابات

بازگشت کاندیداهای گذشته به ستاد انتخابات
دومین روز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در حالی پایان یافت که از نخستین دقایق آغازش، حضور داوطلبان در ستاد انتخابات کشور شروع شد و تا ساعات پایانی نیز تداوم یافت.
کد خبر: ۷۶۹۸۷

به گزارش معلصر به نقل از ایسنا، مهلت پنج‌ روزه نام‌نویسی دواطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری که از روز پپش - پنجشنبه ۱۰ خرداد - آغاز شد و با ثبت‌نام مصطفی کواکبیان از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی و سعید جلیلی از جریان اصولگرا و محمدرضا صباغیان و قدرت‌علی حشمتیان از جریان مستقل، همراه بود، از نخستین دقایق روز دوم با حضور علی لاریجانی که از شب گذشته اعلام کاندیداتوری کرده بود، به‌سرعت جنبه‌ای انتخاباتی به‌خود گرفت. او اکنون مشاور رهبری انقلاب اسلامی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است که سابقه سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی (هشتم، نهم و دهم) را در کارنامه خود دارد.

لاریجانی پیش از این در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم کاندیدا شده بود و امروز نیز پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: «امروز شرایط معیشتی سخت است و مردم انتظار دارند حکومت راه‌حل درستی برای مشکلات بیابد؛ آیا این مشکلات حل شدنی است؟ بله؛ برخی کشورها وضعی به مراتب پیچیده‌تر از ما داشتند ولی توانستند مشکلات را حل کنند؛ باید با تکیه بر توان داخلی از تجارب بین‌المللی نیز بهره بگیریم.» او مبارزه با فساد و شفافیت را از جمله ابزارهای عبور از موانع دانست و گفت: «در امر اقتصاد علاوه‌بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌هاست.»

از حاشیه‌های حضور لاریجانی در ستاد انتخابات پاسخ وی به پرسشی درباره توئیتی بود که در آن با انتشار تصویری از مسیر رفتن به وزارت کشور روی نقشه‌ای که به مسیریاب‌ تاکسی‌های اینترنتی شباهت داشت، اعلام کاندیداتوری کرده بود. او در پاسخ به این پرسش که با «اسنپ آمده است یا تپسی؟» گفت: «نکات مهمتری در آن توئیت بود.»

پس از ثبت‌نام لاریجانی باز هم ستاد انتخابات همچون روز گذشته، نزدیک به سه ساعت را در بی‌خبری پشت‌سر گذاشت و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه آخرین آمار ثبت‌نام قطعی در انتخابات را ۶ نفر (صباغیان، کواکبیان، مقتدایی، حشمتیان، جلیلی و لاریجانی) اعلام کرد. او با اشاره به امکان‌پذیر بودن ثبت‌نام از ایرانیان خارج از کشور برای داوطلبی انتخابات اظهار کرد: چنانچه ایرانیان خارج از کشور قصد دارند در این انتخابات نام‌نویسی کنند، می‌توانند وکیل خود را معرفی کنند و این وکیل با حضور در ستاد انتخابات کشور فرآیند ثبت‌نام را طی کند.

اسلامی همچنین با بیان اینکه «در نخستین روز مهلت ثبت‌نام داوطلبان شاهد حضور ۳۳ نفر از جمله دو زن به ستاد انتخابات کشور بودیم»، ادامه داد: از ۳۳ نفری که طی روز گذشته به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند، پنج نفر واجد شرایط بودند و امروز نیز یک زن برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات مراجعه کرد که به دلیل نقص مدرک، ثبت‌نامش انجام نشد.

دقایقی بعد از حضور سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، محمود احمدی بیغش نماینده مجلس در دوره‌های هشتم و یازدهم و استاندار خراسان‌شمالی در دولت دهم نیز برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد. او در سخنان کوتاهی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: «امیدوارم اگر خدمت‌گذار مردم ایران شدم، بتوانم به آنچه که در قانون اساسی آمده عمل کنم.»

تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه با گذشت سه ساعت دیگر از مهلت قانونی ثبت‌نام در روز دوم، تنها محسن اسلامی با حضور مجدد در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور آماری از ثبت‌نام قطعی کاندیداها تا آن ساعت ارائه داد و گفت: «امروز و تا این لحظه ۱۰ نفر به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که از میان ۱۰ نفر، آقایان علی اردشیر لاریجانی و محمود احمدی بیغش، واجد شرایط بودند و ثبت‌نام‌شان قطعی شد.» او با اشاره به پیشبرد فرایندهای ستاد انتخابات، یادآور شد: «هیات‌های اجرایی که باید در شهرستان‌ها و بخش‌ها فعال شوند، معرفی شدند و در حال ورود اسامی به سامانه جامع انتخابات هستیم. در امور فنی هم دستگاه‌های احراز که در تمامی شعب مستقرند، به کنترل کیفیت مشغول شده‌اند و تعرفه‌های انتخابات هم در حال چاپ است.»

ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه نیز محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور دومین مسئول وزارت کشور بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد و با ارائه آمار تازه‌تری از مراجعه به ستاد انتخابات، گفت: در طول دو روز، ۳۷ نفر مراجعه‌کننده به وزارت کشور داشتیم که از این تعداد ۷ نفر واجد شرایط بودند.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز دقایقی بعد در بازدیدی از ستاد انتخابات کشور با دست اندرکاران و مسئولان گفت وگو و در جریان فعالیت‌های این مرحله از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم قرار گرفت.

ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه محمد خوش‌چهره نماینده اسبق مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران هم به جمع داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات اضافه شد.

او برخلاف دیگر داوطلبان پس از حضور در جمع خبرنگاران، فرصت پنج‌دقیقه‌ای خود را به پرسش‌وپاسخ اختصاص داد و در جواب به سئوالی درباره شعار و هدفش از ثبت‌نام در انتخابات، اظهار کرد: فاقد شعار به مفهوم تبلیغاتی هستم. یکی از دلایل حضورم هم در مجلس و هم امروز که برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردم این بود که مسائل ملی در حوزه‌های مختلف حل شود. او حل مشکلات را نیازمند ظرفیت مدیریتی یا عقلایی فراتر از آنچه شاهد هستیم، دانست و گفت: بخشی از این مشکلات خارج از سیستم و برون‌زاست و بخشی هم از تناقض در تصمیم‌گیری‌ها پیش می‌آید که به دلیل تناسب‌نداشتن افراد با جایگاه آنان است.

به موازات حضور خوش‌چهره و در ساعت ۱۶، عبدالناصر همتی که پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم حضور داشت، داوطلب کاندیداتوری انتخابات شد. همتی همچون خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران است و علاوه‌بر این سابقه ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی را به مدت ۱۴ سال و ریاست کل بانک مرکزی را به مدت ۳ سال در کارنامه دارد.

او در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست و تنها راه اصلاح امور مشارکت مردم در انتخابات است. همتی با بیان اینکه امروز همچنان امیدوار آینده هستم، تاکید کرد که آینده این کشور در دست جوانانی است که به دنبال یک زندگی باعزت و همراه با رفاه هستند.

با پایان‌یافتن سخنان همتی و پس از حضور محسن اسلامی در جمع خبرنگاران با ارائه آمار نهایی مراجعه‌کنندگان به ستاد انتخابات در روز دوم ثبت‌نام‌ها، گفت: امروز ۲۴ نفر وارد ستاد انتخابات شدند و از این میان ۴ داوطلب حائز شرایط ثبت‌نام بودند.

چهار نفری که علی لاریجانی، محمود احمدی‌بیغش، محمد خوش‌چهره و عبدالناصر همتی اسامی آنان را تشکیل می‌دهند: چهره‌هایی که منهای نفر آخر همگی یا هنوز وابسته به جریان اصولگرایی هستند یا در گذشته سوابقی از همراهی با این جناح را در کارنامه داشته‌اند. می‌توان جمع یادشده را از نظر سوابق به شکل دیگری نیز دسته‌بندی و در آن از لاریجانی، خوش‌چهره و احمدی‌بیغش به عنوان نمایندگان ادوار مجلس یاد کرد یا با کنارهم گذاشتن نام خوش‌چهره و همتی از سهیم‌شدن افرادی با سوابق اقتصادی در میان اسامی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز