تهران ° كمينه °  بیشینه °
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۳
منتقد، مدرس سینما، تئاتر و تلویزیون

«طوبی» سریالی فاخر، جذاب و مانا/ روایتی از تاریخ معاصر که تازه است

«طوبی» سریالی فاخر، جذاب و مانا/ روایتی از تاریخ معاصر که تازه است
«طوبی» با هنر قابل تحسین سعید سلطانی، تصویر برداری ممتاز زرین دست، آوای خوش اصفهانی و بازی‌های تماشایی بازیگران و عوامل کار بلد پشت دوربین رقم خورده است؛ گفت: این ویژگی‌ها از این سریال، اثری دیدنی، مانا و تاثیرگذار ساخته است.
کد خبر: ۷۸۱۶۴

به گزارش خبرنگار فرهنگی معاصر؛ سریال تاریخی «طوبی» که از ۱۳ مرداد ماه به کارگردانی سعید سلطانی روانه آنتن شد، چند ویژگی کنجکاو برانگیز دارد. سلطانی که سریال پرمخاطب «ستایش» را در کارنامه دارد، این بار هم در یک مجموعه طولانی سراغ فراز و نشیب‌های زندگی یک زن رفته است. اقتباسی بودن «طوبی» و گره خوردنش به پیاده‌روی اربعین از دیگر ویژگی‌های مهم سریال است.

 

داستان «طوبی» در آستانه پیاده روی اربعین پخش می‌شود و محتوایش نیز با این موضوع ارتباط دارد. این سریال از داستان کتاب اربعین طوبی اثر محسن امامیان اقتباس شده است. داستان این کتاب که برگزیده «جایزه جهانی اربعین» هم شده، درباره زندگی زنی است که بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر ایران و عراق را به چشم دیده‌ است. زمانی‌که داعش به عراق حمله کرده، تا نزدیکی کربلا هم آمده است و مردم شمال عراق آواره شده‌اند.

 

جبار آذین منتقد، مدرس سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ در خصوص ویژگی‌های سریال تلویزیونی «طوبی» گفت: حضور درخشان علیرضا زرین‌دست استاد بزرگ و محترم فیلمبرداری در سینمای ایران که ده‌ها فیلمبردار، هنرمند و کارگردان تحویل سینماداده است، در کنار سعید سلطانی کارگردان آثار موفق تلویزیونی، حسین امیر جهانی فیلمنامه‌نویس مستعد، خوش‌ فکر و درام شناس؛ محمد اصفهانی خواننده خوش صدا، بازیگران قدرتمندی چون فرهاد آییش، امین زندگانی، هومن برق نورد، پرویز فلاحی پور و شبنم قربانی بازیگر با استعدادی که با بازی خوبش به نقش نایله در سریال محرمی عشق کوفی، قابلیت‌هایش را به رخ کشید و تهیه کنندگی سید حامد حسینی، ترکیب خوشایندی ازحرفه‌ای‌های سینما و تلویزیون را در سریال خانوادگی، اجتماعی و اربعینی «طوبی» به نمایش گذاشته است.

 

«طوبی» سریالی فاخر، جذاب و مانا/ روایتی از تاریخ معاصر که تازه است

 

نگاه نو نویسنده به ارتباط‌ها و تنش‌های میان دو کشور ایران و عراق

 

وی با بیان اینکه دست‌اندرکاران نخستین امتیاز شاخص این سریال با ارزش، فاخر دینی، زن و خانواده محور تلویزیونی است؛ افزود: دومین امتیاز قابل تامل طوبی، نگاه متفاوت و نو نویسنده سریال به موضوع‌ها، مضامین، ارتباط‌ها و تنش های ایجاد شده میان دو کشور ایران و عراق و مناسبات اجتماعی این دو ملت است.

 

این منتقد سینما و تلویزیون صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: در واقع نگاه به تاریخ معاصر از مسیر پردازش داستان زندگی پرتلاطم طوبی در بستر رخدادهای ایران و عراق از دهه پنجاه تا دهه هشتاد است که به درستی پژوهش محور نگاشته و با هنر ارزشمند سعید سلطانی تصویرسازی و کارگردانی شده است.

 

«طوبی» سریالی فاخر، جذاب و مانا/ روایتی از تاریخ معاصر که تازه است

 

«طوبی» روایتی از دوران دفاع مقدس

 

وی با بیان اینکه بخشی از رویدادهای سریال از منظر نگاه عراقی‌ها به روابط ایران و عراق در دوران دفاع مقدس روایت می شود؛ خاطرنشان کرد: هر دو ملت شخصیت‌های داستان سریال را بدون شعار وِ غلو از بزرگراه تکامل آفرین و اعتقادی پیاده روی اربعین به یکدیگر متصل می‌کند. طوبی یک مجموعه زن و خانواده محور و داستان مبارزه و مقاومت طوبی برای حفظ شخصیت خود، خانواده و دفاع از باورهای اعتقادی و اجتماعی است.

 

آذین ادامه داد: امیر جهانی پیشتر هم در سریال خوب «نجوا» علاقه و نوع نگرش خود به تاریخ معاصر، توجه به کاراکتر زن و پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های اعتقادی، اجتماعی، خانوادگی و احترام خود به حریم عشق‌های تعالی بخش الهی و انسانی را به نمایش گذاشته بود.

 

«طوبی» سریالی فاخر، جذاب و مانا/ روایتی از تاریخ معاصر که تازه است

 

«اربعین»؛ فضایی حاکم بر سریال سلطانی

 

وی با بیان اینکه «طوبی» در داستان پردازی، شخصیت سازی و ترسیم فضاها، جغرافیا و مناسبات اجتماعی دهه‌های یاد شده موفق است؛ افزود: «سریال طوبی» روایتی جذاب و تازه از تاریخ معاصر است و بر فضای معنوی و خانوادگی آن حال و هوای اربعین حاکم است.

 

این منتقد سینما در پایان گفت: سریال فضایی بیگ پروداکشن دارد و جزء پروژه‌های سنگین تلویزیون است.

 

امتیازهای ارزشمند دیگر این سریال با دست و هنر قابل تحسین سعید سلطانی، تصویر برداری ممتاز زرین دست، آوای خوش اصفهانی، بازی‌های تماشایی بازیگران و عوامل کار بلد پشت دوربین رقم خورده است و از این سریال، اثری دیدنی، مانا و تاثیرگذار ساخته است.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز