تهران ° كمينه °  بیشینه °
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۸
سازمان هواشناسی

ایران در مسیر کاهش دمای هوا/ نسبت به سال‌های قبل رکورد گرما شکسته نشد!

ایران در مسیر کاهش دمای هوا/ نسبت به سال‌های قبل رکورد گرما شکسته نشد!
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اعلام کرد که پیش بینی ما برای هفته آینده این است که گرمای طبیعی شهریورماه مانند سال‌های گذشته به نقاط مختلف کشور بازگردد و با تدوام روزهای گرم مواجه نشویم.
کد خبر: ۷۸۱۶۵

به گزارش خبرنگار اجتماعی معاصر، براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از روز چهارشنبه (7 شهریور) از گرمای هوای کشور و تهران کاسته می‌شود. همچنین دمای بیشینه روز جمعه (9 شهریور) حدود ۳۳ درجه پیش‌بینی می‌شود که نسبت به روز سه شنبه حدود ۶ درجه کاهش دما خواهد داشت.

 

برای بررسی بیشتر این کاهش دما، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی به خبرنگار اجتماعی حیات، گفت: از روز چهارشنبه (7 شهریور) از گرمای هوا کاسته می شود، اما هوا خنک‌تر نمی‌شود و کشور به روند عادی هوای معمول در شهریورماه‌های سال‌های قبل باز می‌گردد.

 

وی در ادامه افزود: هفته‌ای که سپری کردیم، هفته گرم نسبت به میانگین بلند مدت (30 ساله) بود. پیش بینی ما این است که در اغلب مناطق کشور 2 تا 3 درجه از گرمای هوا کاسته  خواهد شد. این روند تا روزهای جمعه و شنبه ادامه خواهد داشت و پس از آن دمای هوا ثابت باقی خواهد ماند.

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اشاره به نقش تغییر اقلیم در روند گرمتر شدن ایران، خاطرنشان کرد: بحث تغییر اقلیم و گرم شدن جهان، فقط مختص کشور ما نیست و یک فرآیند جهانی به حساب می‌آید، گرم شدن کره زمین در اثر تغییرات اقلیمی باعث شده که چند درجه به دمای هوای معمول جهان اضافه شود. به تبع این گرمایش جهانی، ما در کشورمان دو برابر حد متوسط جهانی، گرما را تجربه کردیم و دلیل این موضوع به گرم شدن سالانه ایران بازمی گردد و سبب شده ما نسبت به میانگین بلند مدت در اغلب سال‌ها، افزایش دمای بیشتری را در سال تجربه کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که ما در مردادماه رکورد گرمای هوا را شکستیم، تاکید کرد: ماه مرداد که پشت سرگذاشتیم، با «تداوم» گرما روبه‌رو بودیم نه افزایش دما. این موضوع دو ویژگی خاص داشت، اول اینکه ما شب‌های گرمتری از میانگین بلندمدت را تجربه کردیم و دومین ویژگی این بود که میانگین دما در روزها هم گرمتر بود؛ برخی از مناطق مثل فلات مرکزی، یزد، اصفهان و... گرمای بیشتر از حد معمول را تجربه کردند.

 

ضیائیان همچنین گفت: برخلاف اخبار غیر رسمی و در فضای مجازی ما امسال در تهران رکورد گرما را نشکستیم، ولی با تداوم گرما روبه‌رو بودیم به حدی که تداوم و استمرار گرما یک مقدار طولانی‌تر و سبب شد مردم با روزهای مستمر گرم مواجه شوند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز