تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
وزیر امور خارجه روسیه:

احتمال برگزاری نشست مشترک روسیه، ایران، ترکیه و سوریه

لاروف در اظهاراتی، از احتمال برگزاری نشست مشترک ترکیه، روسیه، ایران و سوریه درباره مذاکرات آنکارا و دمشق در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۷۸۱۷۹

به گزارش معاصر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصابه امشب خود با شبکه «آر. تی» روسیه گفت: «نشستی با حضور روسیه، ایران، ترکیه و سوریه برای عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق در آینده قابل پیش بینی برگزار خواهد شد.»

او یادآور شد: «طرفین موفق شدند در سال ۲۰۲۳ نشستی با حضور وزارتخانه‌های دفاع، امور خارجه و سرویس‌های اطلاعاتی برگزار کنند تا در مورد شرایطی که می تواند به عادی سازی روابط سوریه و ترکیه منجر شود، گفتگو کنند.»

لاوروف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آر تی افزود: «اکنون درحال آماده‌سازی یک نشست دیگر هستیم. من مطمئن هستم که در آینده‌ای نه چندان دور این نشست برگزار خواهد شد. خواست روسیه، عادی سازی روابط آنکارا و دمشق است.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اظهار داشت: «نشست قبلی روسیه، ایران، ترکیه و سوریه مفید بود، اما طرفین نتوانستند در مورد اقدامات بعدی به توافق برسند.»

او افزود: «دولت سوریه معتقد است که برای ادامه این روند، لازم است به طور شفاف در مورد روند خروج نهایی نیروهای ترکیه از سوریه تصمیم گیری شود. ترک‌ها برای این کار آماده هستند، اما تاکنون توافق بر سر این موضوع ممکن نشده است. درحال گفتگو درباره بازگشت آوارگان سوری به کشور خود و اقدامات لازم برای سرکوب تروریست‌ها هستیم تا ترکیه احساس نیاز برای حضور در سوریه نکند.»

لاوروف همچنین نسبت به برقراری گفتگو بین دمشق و کردهای سوریه ابراز امیدواری کرد.

پیشتر،  وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد که مشکلی برای ازسرگیری روابط میان ترکیه و سوریه وجود ندارد و تمامی مشکلات میان ۲ طرف قابل حل هستند.

روزنامه «حریت» چاپ ترکیه به نقل از «یاشار گولر» وزیر دفاع این کشور نوشت: «مشکلی وجود ندارد که میان ۲ کشور قابل حل نباشد، فکر می‌کنم پس از حل این مشکلات ما قادر خواهیم بود به فعالیت‌های عادی‌مان به عنوان ۲ کشور همسایه ادامه دهیم.»

وزیر دفاع ترکیه اظهارات اخیر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه درباره آینده روابط دمشق با آنکارا را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد و گفت: مصلحت ۲ کشور در پایان دادن به فضای فعلی درگیری است.

یاشار گولر گفت: اسد اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره احتمال دیدار با اسد را فهمید و متوجه شد.

او در ادامه نیز تصریح کرد: پایان دادن هرچه سریعتر به این جو درگیری و ازسرگیری فعالیت‌های عادی ۲ کشور در روابطشان به نفع ترکیه و سوریه خواهد بود.

اسد ۲۵ اوت در پارلمان کشورش اظهار کرد: هرگونه مذاکره‌ای برای اینکه موفقیت‌آمیز باشد به مرجعی برای استناد نیاز دارد و یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن در دیدارهای قبلی همین نبود مرجع است، سوریه همواره بر لزوم عقب‌نشینی ترکیه از اراضی که اشغال کرده و توقف حمایتش از تروریسم تاکید دارد.

منبع:ایسنا

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : لاروف روسیه سوریه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز