تهران ۲۹.۹۱° كمينه ۲۷.۷۹°  بیشینه ۲۹.۹۹°
۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

تحریم‌ نفتی علیه روسیه اعمال می شود؟

روسیه درحال حمله به اوکراین است و برخی کشورها اعلام کردند اقدام به تحریم روسیه کرده‌اند. با وجود تحریم روسیه، این کشور انتظار دارد که در ماه جاری میلادی، ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی به دست آورد.به جز این، اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم‌ نفتی علیه روسیه اعمال نمی‌کند. آیا می‌توان نتیجه گرفت که تحریم‌های روسیه بی‌اثر شده‌اند؟
کد خبر: ۴۰۹۰۹

تحریم‌ نفتی علیه روسیه اعمال می شود؟

به نظر می‌رسد تحریم روسیه آغاز شده است. اما وزارت دارایی روسیه دیروز اعلام کرد انتظار دارد ۷۹۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون روبل درآمد نفتی در ماه آوریل به دست آورد. اگر بخواهیم معادل دلاری این درآمد را حساب کنیم، یعنی روسیه انتظار دارد در ماه میلادی جاری، چیزی حدود ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از محل درآمدهای نفتی به دست آورد. اما چطور روسیه با وجود تحریم‌های نفتی، چنین انتظاری دارد؟


آن طور که خبرگزاری رویترز حساب کرده و شرکت دولتی گازپروم روسیه گزارش داده روسیه در ماه مارچ به کشورهای خارج از اتحادیه جماهیر شوروی سابق، ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز صادر کرده است. مارچ، همان ماهی است که بحث تحریم‌ روسیه جدی شد. یعنی روسیه بدون احتساب درآمدهای حاصل از فروش انرژی به اروپا و با تحریم هم می‌تواند درآمد قابل توجهی از فروش نفت و گاز داشته باشد.

این رقم در ماه فوریه- یک ماه پیش از حمله به اوکراین- ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود. بنابراین، درآمدهای نفتی روسیه در زمان جنگ با اوکراین، بیشتر هم شد.


به جز این، یک شرکت دولتی چینی به نام سینوپک، برای خرید نفت از روسیه اعلام آمادگی کرده است. هیچ یک از مقامات دو کشور این خبر را تایید نکردند و رویترز هم نمی‌داند قرار است چین چه مقدار نفت از روسیه بخرد. رویترز در همین گزارش احتمال داد که روسیه هم مانند ایران دست به ارزان‌فروشی زده است. به همین دلیل هم چین بیش از همیشه خواهان نفت و گاز این کشور است.

روسیه در دوران تحریم، تقاضای روبل کرد


از سوی دیگر اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که قادر به اعمال تحریم نفت و گاز روسیه نیست. اتحادیه اروپا پیش از این هم موضع‌گیری محتاطانه‌تری نسبت به نفت و گاز روسیه گرفت. برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان از ابتدا حاضر به تحریم روسیه نشدند و برخی دیگر مانند فرانسه اعلام کردند تحریم‌ها را به تدریج شروع خواهند کرد.

همه این عوامل در کنار هم، موجب شد این بار هم دوباره روسیه به موضع قدرت خود بازگردد. در نهایت کار به جایی کشید که روسیه در ازای انرژی صادرشده به اروپا تقاضای روبل کرد‌. البته اروپا هم هشدار داد که روسیه حق ندارد چنین درخواستی از اروپا داشته باشد اما حالا ورق دوباره به نفع روسیه برگشته و این طور که به نظر می‌رسد، کاری از دست اروپا برنمی‌آید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز