تهران ۳۲.۷۹° كمينه ۳۱.۷۹°  بیشینه ۳۲.۹۹°
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸
شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه

حمید نوری وارد تهران شد

حمید نوری وارد تهران شد
حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه که از ۱۸ آبان‌ ۱۳۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد بازداشت شده بود، پس از آزادی، هم اکنون وارد تهران شد.
کد خبر: ۷۷۲۸۲

به گزارش معاصر، حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه ۱۸ آبان‌ ۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد پس از آزادی عصر امروز شنبه، ۲۶ خردادماه وارد تهران شد.

خبرگزاری عمان اعلام کرد که ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت ‌شده در دو کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند. براساس این بیانیه، اتباع ایرانی و سوئدی امروز از استکهلم و تهران به مسقط منتقل خواهند شد تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

بازداشت حمید نوری غیرقانونی بود 

کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ضمن خیر مقدم ورود حمید نوری به وطن اسلامی با بیان اینکه بازداشت وی غیرقانونی بود و هیچ جرمی مرتکب نشده است، اظهار داشت: امروز یکی از بهترین روزهای زندگی ما می‌تواند باشد؛ وقتی شاهد درد و رنج یکی از هموطنان و خانواده او هستیم و تلاش‌ها منجر به آزادی او می‌شود، مایه خرسندی است.

وی افزود: ما همه درد و رنج خانوادهایشان را در این پنج سال درک می‌کنیم و آزادی او را به همسر و فرزندانشان تبریک می گوییم.

 



معاون امور بین الملل قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نوری بنا بر ادعای یک گروهک تروریستی گرفتار شد. وی در این پنج سال استقامت بسیاری نشان داد و به خوبی از حقانیت ایران دفاع و مواضع خوبی اتخاذ کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: باید اذعان کرد که وقتی یک هموطن با ادعایی واهی گرفتار شد، سعی کرد مواضع خود را مطرح کند و این مایه سرافرازی شد.

وی خطاب به نوری اظهارداشت: در داخل مردم و مسئولان وضعیت شما را رصد و خواستار آزادی شما بودند؛ و امیدوارم هر زمان که فرصت پیدا کردید و سلامتی شما احیا شد، آنچه بر شما گذشت به عنوان کشوری که خود را مدعی حقوق بشر می داند حقایق را به مردم عرضه کنید.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: سیاست نظام حمایت از اتباع خود است؛ به ویژه وقتی گرفتار می شوند از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند.

وی  یادآور شد: آقای نوری از امکانات ابتدایی که در زندان‌های دورافتاده یک کشور هم وجود دارد، محروم بود؛ لازم می دانم از تلاش های رئیس قوه قضاییه، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، دبیرخانه امنیت ملی و وزارت امور خارجه تشکر کنم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه اظهار داشت: آقای نوری پنج سال در زندان با درد و رنج فراوان نماینده خوبی برای مردم بود و امیدوارم این درد و رنج را جبران کنیم.

 

 

من حمید نوری اکنون در ایران و پیش خانواده‌ام هستم

حمید نوری نیز در حالی که بغض داشت، اظهار داشت: من حمید نوری هستم و هم‌اکنون در ایران؛ تهران و کنار خانواده ام هستم.

وی با بیان اینکه دو پیام یکی برای خانواده و مردم کشورم ‌و دیگری برای منافقان دارم، افزود: در این پرونده می‌دانم که مهم، حساس و پر استرس بود و زمان فراوانی طول کشید، دعاهایی که خانواده و دوستانم کردند، موثر بود و خدا کمک کرد.

نوری گفت: در نامه‌ای که برای خانواده ام نوشتم گفتم کار من بسیار سخت است؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد و من را فقط خدا می‌تواند آزاد کند.

به گفته وی، پیام اولم تشکر است و پیام دوم کوتاه برای تروریست ها و منافقین و برای اسرائیل جنایتکار و کودک کش است که به این پرونده دل خوش کرده بودند.

نوری ادامه‌داد: پیام دیگر به منافقین بدبخت و آواره و پناهنده و بیچاره که هم اکنون آلبانی هستند و پناهنده هستند و پول بگیر و وطن فروش هستند، اما من حمید نوری هستم و اکنون ایرانم و پیش خانواده ام هستم.

وی خطاب به منافقین گفت: منافقین دلخوش کرده بودید، شما کجایید و من کجایم، کسانی که گفته بودید خدا هم نمی‌تواند من را آزاد کند ، دیدید که خدا من را آزاد کرد. در جلسه آخر دادگاه گفتم آشتی ،آشتی اما گوش نکردید، می‌توانستم به شما کمک کنم اما نخواستید.

 

خوشحالم به برکت شهدای خدمت پدرم آزاد شد

مجید نوری فرزند حمید نوری قبل از ورود پدرش به فرودگاه تهران اظهارداشت: خوشحالیم و خدا را شکر می‌کنیم که به برکت خون شهدا ،‌ شهید رئیسی و شهید امیر عبداللهیان که جایشان خالی است، و زحماتی که کشیدید، این اتفاق حاصل شد، در این پرونده رسوایی و شرم برای کسانی باقی ماند که ادعای حقوق بشرشان گوش فلک را کر کرده است.

وی افزود: در آخرین اقدام ، بنده را که برای دیدار پدر رفته بودم دستگیر و راهی انفرادی کردند و همه سختی هایی که می توانستند را وارد کردند.

وی با بیان اینکه امروز پیروز شدیم و پدرمان را تا دقایقی دیگر در آغوش می گیریم، ادامه‌ داد: بارها اقتدار ایران اثبات شده است و این بار در صحنه بین المللی نیز این اقتدار دیده شد.

فرزند حمید نوری ابراز امیدواری کرد که همه زندانیان بی گناه هرچه زودتر آزاد و به کشور برگردند.

به گزارش ایرنا؛ حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه ۱۸ آبان‌ ۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد.

اتهام حمید نوری براساس ادعاهای واهی و متناقض گروهک تروریستی منافقین طراحی و آنها مدعی‌ شدند که حمید نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است. این موضوع که مبنای محکمه سوئدی قرار گرفت، سبب شد تا اصل برائت و حق آزادی رفت‌وآمد این شهروند ایرانی از سوی مقام‌های سوئدی نقض‌ شود و این تبعه ایرانی بیش از چهار سال است که در زندان سوئد با محدودیت‌های زیادی مواجه است و سوئدی‌ها ابتدایی‌ترین حقوق یک انسان را در مورد وی رعایت نکرده‌اند.

محاکمه نوری به اتهام زندانبانی اعضای گروهک تروریستی منافقین، ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و بررسی پرونده ۹۲ جلسه به طول انجامید. سرانجام ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ دادگاه سوئد با وجود اعتراض‌های رسمی مقامات ایرانی، پس از ارائه آخرین دفاعیه خود در کیفرخواست محکومیت حمید نوری، برای وی رأی حبس ابد صادر کرد همچنین دادگاه عالی استکهلم چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ با رد فرجام‌خواهی حمید نوری رأی به حبس ابد محکومیت وی را صادر کرد و در واقع رأی پیشین را دوباره تأیید کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز