تهران ۳۲.۷۹° كمينه ۳۲.۶۲°  بیشینه ۳۳.۷۹°
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
با حضور وزیر نیرو

نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «میل نادر» در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید

نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «میل نادر» در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید
بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور صبح امروز پنجشنبه در سفر وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان افتتاح شد، این نیروگاه شامل ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی است.
کد خبر: ۷۷۰۹۴

به گزارش معاصر، با حضور وزیر نیرو و هیات همراه بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۶.۵ میلیارد یورو به افتتاح رسید.

نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت ۵۰ مگاوات شامل ۲۰ واحد توربین بادی ۲.۵ مگاواتی تیپ ۲ است، کار ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۹۹ آغاز و پس از انجام عملیات ساختمانی، انتقال به سایت و نصب تجهیزات، با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی یک‌هزار هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است.

معاون فنی و مهندسی ساتبا از توسعه نیروگاه‌های بادی در شرق کشور خبر داد و بیان کرد: ساختگاه‌های مندرج در مناقصه ساخت ۱۷۵۰ مگاوات نیروگاه‌های بادی، کانال‌های باد شرقی کشور را پوشش داده که در جوار کشور افغانستان قرار دارد؛ در اصل این بادها از اختلاف ارتفاع بین دشت مرکزی ایران و ارتفاعات کشور افغانستان ناشی شده‌اند، بنابراین ساختگاه‌های مدنظر در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و استان سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

علیرضا پرنده مطلق با اشاره به برگزاری مناقصه عمومی برای مشخص شدن سرمایه گذاران متقاضی ساخت نیروگاه‌های بادی به ظرفیت مجموع ۱۷۵۰ مگاوات در سه استان در آینده نزدیک، تشریح کرد: در فاز اول توسعه سه هزار مگاواتی نیروگاه‌های بادی ظرفیت ۱۷۵۰ مگاوات در ۳۰ ساختگاه در استان‌های سیستان بلوچستان، خراسان‌های رضوی و جنوبی در ظرفیت‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ مگاوات در مرحله برگزاری مناقصه از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که بازگشایی پاکت این مناقصه بزودی در ساتبا برگزار می‌شود.

وی، مزایای بهره‌برداری از نیروگاه «میل نادر» در سیستان و بلوچستان را برشمرد و اظهار کرد: منطقه میل نادر از زمین‌های همواری برخوردار است و بررسی‌ها نشان می‌دهد منحنی باد در حال وزش در میل نادر در زمان اوج بار مصرف برق کشور یعنی اواسط خرداد تا اواخر شهریور به بالاترین حد ممکن می‌رسد که می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز برق منطقه در فصل گرم سال باشد.

معاون فنی و مهندسی ساتبا از توسعه نیروگاه‌های بادی در شرق کشور با اشاره به تحولات اقتصادی و اجتماعی ساخت نیروگاه بادی میل نادر در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: از زمان آغاز پروژه نیروگاه بادی میل نادر در این استان زیرساخت‌هایی همچون برق، مخابرات و جاده آسفالته وجود نداشت که با کمک دستگاه‌های اجرایی ذیربط ایجاد شدند و با پیشروی پروژه و بهره برداری آن، برای حدود ۲۶۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و برای ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است، ضمن اینکه نیروهای کارگری، فنی و عمرانی برای توسعه نیروگاه‌های بادی در کل استان و کشور آموزش دیده شدند.

وی، منطقه میل نادر را مستعد و پر ظرفیت برای توسعه انرژی بادی در کشور دانست و تصریح کرد: منطقه میل نادر ظرفیت ساخت حداقل یک‌هزار مگاوات نیروگاه بادی را داراست و در منطقه رامشار نیز فضای خوبی برای توسعه نیروگاه‌های بادی وجود دارد؛ علاوه بر اینکه باید اذعان کرد که شرق ایران مستعد تامین یک سوم برق ایران با انرژی باد است.

پرند مطلق تاکید کرد: تمام نقاط میل نادر ظرفیت نصب توربین‌های بادی را داراست و اروپایی‌های آرزوی داشتن چنین مناطقی برای ساخت نیروگاه‌های بادی را دارند، ضمن اینکه ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در این استان سبب رشد صنعت و توسعه پایدار سیستان و بلوچستان خواهد شد.

وی، سیستان و بلوچستان را مستعد صادرات برق به افغانستان در صورت تامین زیرساخت خرید از سوی این کشور دانست و اظهار کرد: به آسانی می‌توان با ایجاد مشوق‌هایی برای سرمایه گذاران در فرایند برگزاری مناقصات، زمینه تشویق سرمایه گذاران برای توسعه ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در این منطقه و صادرات آن به کشورهای همسایه و از جمله افغانستان را فراهم کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز