تهران ۲۳.۹۹° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
رئیس قوه قضاییه در جمع ایرانیان مقیم قطر:

هر ایرانی مقیم خارج، می‌تواند سفیری ممتاز باشد

هر ایرانی مقیم خارج، می‌تواند سفیری ممتاز باشد
رییس قوه قضاییه در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، در جمع ایرانیان مقیم این کشور حاضر شد و از نزدیک به استماع مسائل، دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات آنها پرداخت.
کد خبر: ۷۷۱۹۵

به گزارش معاصر، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جمع ایرانیان مقیم قطر با تبیین و تشریح مقوله دیپلماسی عمومی و نقشی که هر یک از اتباع ایرانی در کشور میزبان می‌توانند ایفا کنند گفت: هر کدام از شما ایرانیان گرانقدر که در کشورهای خارجی سکونت و اقامت دارید می‌توانید سفیرانی ممتاز برای ایران اسلامی باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، رییس قوه قضاییه در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، در جمع ایرانیان مقیم این کشور حاضر شد و از نزدیک به استماع مسائل، دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات آنها پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضائیه در جریان این نشست، طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی رییس جمهور شهید در دوران ریاست جمهوری خود زحمات زیادی را در جهت توسعه مناسبات و مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اسلامی و همسایه انجام دادند، لذا در اینجا شایسته است از این شخصیت بزرگ و خدمتگزار یاد کنیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی در حوزه ارتباط با همسایگان، گفت: راهبرد اصلی و اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی، توسعه و بسط مناسبات و مراودات همه‌جانبه با کشورهای اسلامی و همسایه می‌باشد و این سیاستی است که مستمراً ارتقاء می‌یابد و گسستی در آن نیست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای دو کشور ایران و قطر برای توسعه مناسبات همه‌جانبه بیان داشت: دو کشور ایران و قطر از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالایی برای توسعه مناسبات و مراودات در حوزه‌های مختلف برخوردارند و قطعاً از این ظرفیت‌ها و استعدادها می‌توان در راستای رفع مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرد.

محسنی اژه ای ضمن اشاره به استمرار نسل‌کشی و جنایات سبعانه صهیونیست‌ها در غزه اظهار داشت: کشور قطر در قضیه غزه خوب ظاهر شد و تلاش‌های مساعدی را در جهت شکستن محاصره ظالمانه مردم غزه و توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه این مردم به کار بست؛ همانطور که همگان مستحضر هستند راهبرد اصلی و اساسی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت از مردم فلسطین می‌باشد ؛ فلذا ایران و قطر در این حوزه می‌توانند با تشریک مساعی در جهت منافع مردم فلسطین و منافع مردم منطقه منشأ اثر باشند.

رئیس دستگاه قضا با یادآوری اقدامات متقابل ایران و قطر در همکاری و هم‌افزایی و کمک به یکدیگر گفت: در زمانی که قطر در محاصره برخی کشورها قرار داشت جمهوری اسلامی ایران بلافاصله به میدان آمد و فضا را برای قطر باز کرد تا فشار بر این کشور افزون نگردد؛ متقابلاً قطر نیز در برهه‌هایی اقدامات مثبتی را در قبال ایران انجام داده است؛ به طور کلی ارتباطات وثیق میان دو کشور ایران و قطر رو به گسترش است و ما باید به تسریع و تسهیل این روند یاری رسانیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: به موازات توسعه و گسترش مناسبات و مراودات میان ایران و قطر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیاز است تا ارتباطات در حوزه موضوعات حقوقی و قضایی نیز میان دو کشور موسّع شود.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: توسعه و بسط ابزارها و فرایندهای فناورانه و تکنولوژیک، اقتضائات جدیدی را در حوزه مقولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی به وجود آورده است؛ این اقتضائات جدید، قوانین و مقررات و روندهای نوآورانه‌ای را طلب می‌کند؛ به نحوی که دیگر بعضاً نمی‌توان با قوانین و روش‌های گذشته به بررسی و رسیدگی حول محور موضوعات روز و مستحدثه مبادرت ورزید؛ فلذا ایران و قطر و به طور کلی همه کشورهای اسلامی می‌توانند به تبادل تجربیات و تشریک مساعی در حوزه موضوعات روز، اهتمام داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تبیین و تشریح مقوله دیپلماسی عمومی و  نقشی که هر یک از اتباع ایرانی در کشور میزبان می‌توانند ایفا کنند گفت: هر کدام از شما ایرانیان گرانقدر که در کشورهای خارجی سکونت و اقامت دارید می‌توانید سفیرانی ممتاز برای ایران اسلامی باشید؛ شما با رفتار و گفتار و مواضعتان می‌توانید ارزش و شأنیت ایران و ایرانی را در چشم مردمان سایر جوامع ارتقا بخشید؛ شما می‌توانید ظرفیت‌ها و فرصت‌های بعضاً شگرف ایران اسلامی را به جهانیان معرفی کنید و زمینه جذب سرمایه را در ایران فراهم آورید. در مرحله نخست این شما هستید که می‌توانید در اذهان سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در داخل ایران اعتمادزایی کنید و در مرحله بعد وظیفه ماست که امنیت آن سرمایه‌گذاران را به نحو احسن تامین کنیم.

 

 

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: شما ایرانیان مقیم خارج کشور با حُسن رفتار و فرهنگ ارتباطی خود می‌توانید به مردمان سایر جوامع نشان دهید که ورود و سرمایه‌گذاری آنها در داخل ایران می‌تواند برای‌شان منشأ پیشرفت و سود باشد. اینکه شما ایرانیان مقیم خارج  در حوزه‌های کاری و تخصصی‌تان، امانتدارانه و صادقانه فعالیت می‌کنید و کارآمدی خود را به منصه‌ظهور می‌رسانید سبب می‌شود که مردمان سایر جوامع به فرهنگ ایرانی اعتماد کنند و همین امر زمینه‌ای را فراهم می‌آورد که کشور ما در نقاط مختلف جهان بیشتر و بهتر شناخته شود و این خود، پیش‌زمینه جذب سرمایه‌گذاری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ایرانیان مقیم قطر گفت: ما اهتمام ویژه‌ای به رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی اتباع خود در کلیه کشورها داریم و حمایت از اتباع کشورمان و رفع مشکلات آنها را وظیفه خود می‌دانیم.

 محسنی اژه‌ای در پایان سخنانش با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در هشتم تیر گفت: پس از شهادت رئیس‌جمهور عزیزمان ، مطابق با قانون اساسی حدود ۵۰ روز وقت داشتیم تا برای برگزاری انتخابات ، تمهید مقدمات کنیم و با همکاری، همگرایی و همدلی کلیه دستگاه‌ها در داخل کشور این مهم تحقق یافت و به امید خداوند در هشتم تیر انتخابات باشکوهی را برگزار می‌کنیم و همه واجدین شرایط رأی در ایران و خارج از ایران در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، «علی صالح‌آبادی» سفیر ایران در قطر به تشریح اهمیت و جایگاه قوه قضاییه در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سیستم قضایی کشور قطر پرداخت و گفت: بر اساس شناختی که من از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران دارم می‌دانم که ایشان اهمیت زیادی را برای موضوعات مرتبط با سرمایه‌گذاری و تبادلات اقتصادی قائل هستند و در کنار موضوعات قضایی، مقوله‌های مرتبط با رفع مشکلات تجار، سرمایه‌گذاران و بازرگانان را نیز پیگیری می‌کنند.

صالح‌آبادی در ادامه، روابط دو کشور ایران و قطر در موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را وثیق و تنگاتنگ عنوان کرد و گفت: روابط دو کشور ایران و قطر که همواره بر اساس حُسن نیت بوده، طی سالیان اخیر و به ویژه دوره ریاست جمهوری آیت الله رئیسی تقویت شده است؛ شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نیز همواره در زمینه توسعه و تعمیق روابط ایران و قطر در حوزه‌های مختلف، تاکیدات ویژه‌ای داشتند.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در تاریخ هشتم تیرماه گفت: تمهیدات لازم جهت مشارکت ایرانیان حاضر در قطر برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری، پیشبینی شده است.

«میرجلیلی» فعال تجاری در حوزه میوه نیز طی سخنانی در این دیدار گفت: در سال‌های قبل برای صادرات محصولات کشاورزی به قطر مشکلات زیادی داشتیم اما امروز می‌توانیم بگوییم که ۹۵ این مشکلات با تلاش مسئولان مرتفع شده است.

وی در ادامه بیان کرد: نبود کانتینرهای یخچال‌دار و همچنین کمبود کشتی و لندینگ‌کرافت به میزان کافی در بندر دیّر واقع در استان بوشهر، به روند صادرات محصولات کشاورزی ما به کشور قطر آسیب می‌زند و ما از مسئولان می‌خواهیم که با اتخاذ تمهیداتی این مشکل را برطرف کنند.

«جاسم حزباوی» نماینده تجار ایرانی بازارچه بندر الرویس قطر نیز طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های این بازارچه و فعالیت ۴۵ غرفه مواد غذایی، صنایع دستی، فرش دست‌بافت و ... در آن، اظهار کرد: جا دارد از تلاش‌های سفیر کشورمان در قطر جهت حل مشکلات تجار ایرانی قدردانی کنم؛ ایشان چندی پیش نیز ۵۰ سفیر از کشورهای مختلف را جهت بازدید و خرید به بازارچه الرویس آوردند که اقدامی قابل تقدیر است.

وی در ادامه خواستار اتخاذ تمهیداتی از سوی مسئولان کشورمان در راستای کاهش قیمت بلیط‌ سفرهای هوایی از مبدأ قطر به مقصد شهرهای مختلف ایران شد.

«مرادی» از فعالان حوزه معدن نیز در این دیدار، آماده نبودن زیرساخت‌های بندری و حمل و نقل دریایی ایران را از جمله مشکلات پیش روی تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی حاضر در قطر عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد که ما از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران قطری برای سرمایه‌گذاری در ایران و متعاقب آن افزایش درآمدهای ارزی کشورمان به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه رکود نسبی موجود در قطر بعد از جام جهانی تا حدودی گریبان تجار ایرانی را نیز گرفته است گفت: چنانچه المپیک ۲۰۳۶ به میزبانی کشور قطر برگزار شود باید از این فرصت در راستای افزایش سرمایه‌گذاری تجار و بازرگانان ایرانی در قطر به ویژه در حوزه معدن و مصالح ساختمانی استفاده کنیم.

«رئیسی» نماینده شرکت سرمایه‌گذاری امیر قطر در استان فارس نیز طی سخنانی، به تشریح فعالیت‌های این شرکت در مناطق کم برخوردار استان فارس پرداخت و با اشاره به بکارگیری ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این شرکت، خواستار رفع نواقص اجرای قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز