تهران ۲۵.۹۹° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
یادداشتی از فرهاد خادمی؛

۱۵تیر، دو قطبی پزشکیان و قالیباف؟!

۱۵تیر، دو قطبی پزشکیان و قالیباف؟!
در حال حاضر میزان مشارکت حول و حوش 40تا50درصد نوسان دارد ولی یقین دارم که انتخابات هشتم تیر، پیروز نهایی ندارد و خورشید سحرگاه نهم تیر برای هیچکدام از سه نامزد روشن نیست و همه چیز به مرحله دوم احاله خواهد شد
کد خبر: ۷۷۴۲۲

به گزارش معاصر، فرهادخادمی در یادداشتی نوشت: یک راست می‌روم سر اصل مطلب و اینکه نهایت سرانجام روز ۸ تیر انتخاباتی دو قطبی بین پزشکیان و قالیباف خواهد بود.

 

شاید خیلی از دوستان اصولگرایمان از این صراحت لهجه و نظر، خوششان نیاید اما بررسی‌های شخصی و نتیجه گیری‌هایم که صرفا متکی به بررسی میدانی اوضاع و احوال کشور، تبلیغات نامزدها، مشاهده مناظره‌ها و اتفاقات ۱۰ روز گذشته بوده، مبین این است که اگر اتفاق خاص و غیرقابل پیش بینی که باعث بهت و شگفتی شود رخ ندهد روز جمعه این هفته شاهد انتخاباتی بین اصلاح طلبان و نو اصولگرایان (قالیباف) خواهیم بود.

 

با توجه به گرایش نامزدهای ششگانه و تائید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، قطعا مسعود پزشکیان تا آخر در میدان رقابت‌هاست ولی هرچند آرای مصطفی پورمحمدی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده آنقدر نیست که تأثیری در توازن آرا داشته باشد، اما کناره گیری هرکدام از آنها، می‌تواند وحدت بین اصولگرایان را تقویت کند.

 

در حال حاضر که درگیری بین قالیبافی‌ها و هواداران و نزدیکان سعید جلیلی شکل گرفته است و با وجود تاکید چند باره سعید جلیلی و مسئولین ستادش پیرامون اینکه وی تا آخر در صحنه باقی خواهد ماند اما طیف وابسته به قالیباف اصرار دارند که جلیلی به نفع آنها کناره گیری خواهد کرد.

 

هرچند که محسن رضایی گفته تا ۶ تیر ماه تکلیف ماندن و یا کناره گیری قالیباف و جلیلی مشخص می‌شود، اما بعید می‌دانم که این دونامزد به تکلیف اصولگرایان مبنی بر کناره گیری تمکین نمایند و لذ اقطعا تا آخر پای کار خواهند ایستاد و دقیقاً همین نقطه است که عملا منجر به «وزن کشی» قالیباف و جلیلی خواهد شد و اینجاست که سرنوشت نامزد راه یافته به مرحله دوم مشخص می‌شود.

 

از طرفی هواداران جلیلی معتقدند اگر او که تنها نامزد ادامه دهنده راه «شهید رئیسی» است از عرصه رقابت کناره گیری کند، قطعا آرای خالص او به سبد قالیباف نخواهد رفت و لذا از همین رو اگر به احتمال خیلی ضعیف، سعید جلیلی از ادامه رقابت‌ها کنار برود، موجب سرخوردگی بسیاری از اصولگرایان تندرو و جبهه پایداری خواهد شد و به همین دلیل ممکن است که این طیف برای جلوگیری از سرخوردگی و یأس هوادارانشان دست به تخریب شدید و گسترده قالیباف بزنند که قطعاً و یقیناً عملی غیراخلاقی و غیر شرعی است.

 

از طرف دیگر بررسی‌هایم نشان می دهد، باتوجه به اقدامات شکل گرفته علیه پزشکیان، رأی او در مقایسه با آراء دیگر نامزدها رشد بیشتری داشته، رأی جلیلی ثابت مانده است و می‌توان گفت رأی او حدوسقفی دارد و احتمال رشدش هم زیاد نیست و از طرف دیگر، رأی قالیباف هم رشد سریع دارد.

 

اینکه چرا در این دوره نظرسنجی‌ها، مطلوب نیست و کاربردی هم ندارد، باید در این موضوع جستجو کرد که میزان امتناع از پاسخ دادن به نظر سنجی‌ها زیاد شده و به عبارت دیگر، بخش قابل توجهی از مردم که معمولاً از گروه‌ها به شدت ناراضی‌اند، در نظرسنجی‌ها مشارکت نمی‌کنند.

 

دوم اینکه در این دوره از نظرسنجی‌ها، تعداد مرددین در هر سوالی زیاد است؛ از جمله تردید برای رأی دادن یا رأی ندادن، تردید در انتخاب نامزد، تردید کسانی که تصمیم به مشارکت دارند ولی هنوز نامزدشان را انتخاب نکرده‌اند و… به همین دلیل، احتمال آنکه روندهایی خلاف انتظار روی دهد، وجود دارد. باید در نظر داشت که در شرایط کنونی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام نامزد چه میزان رأی می‌آورد.

 

برآورد میزان آراء را باید به روزهای نزدیک رای‌گیری موکول کرد.

 

علی النهایه، در حال حاضر میزان مشارکت حول و حوش ۴۰تا۵۰درصد نوسان دارد ولی یقین دارم که انتخابات هشتم تیر، پیروز نهایی ندارد و خورشید سحرگاه نهم تیر برای هیچکدام از سه نامزد روشن نیست و همه چیز به مرحله دوم احاله خواهد شد و سرنوشت انتخابات در روز جمعه ۱۵تیر در رقابت سنگین بین قالیباف و پزشکیان مشخص می‌شود.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز