تهران ۳۵.۳۶° كمينه ۳۴.۸۴°  بیشینه ۳۵.۹۹°
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
بسته اخبار انتخاباتی ایسنا؛ ۴ تیر

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات
سه روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و پس از برگزاری سه مناظره با موضوعات اقتصادی و فرهنگی، امشب چهارمین مناظره نامزدها با محوریت سیاسی برگزار می شود.
کد خبر: ۷۷۴۴۷

به گزارش معاصر،‌ با مرور اخبار انتخاباتی دوشنبه - چهارم تیر ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

سخنگوی ستاد انتخابات کشور  در نشست خبری با اعلام اینکه روز جمعه ۸ تیر راس ساعت ۸ صبح انتخابات در سراسر کشور و خارج کشور آغاز می شود، افزبود: ۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است، اما تشخیص تمدید بر عهده وزیر کشور است.

محسن اسلامی افزود: اگر نامزدها در مرحله اول اکثریت مطلق آرا را بدست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم می رود و دو نفری که بیشترین آرا را بدست آوردند، به مرحله دوم خواهند رفت؛ اکتریت آرا شامل همه آرا چه صحیح و چه باطله می شود.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران هم با بیان اینکه اعلام حمایت جایگاه‌های حقوقی از کاندیدا باید به طور رسمی اعلام شود در غیر این صورت اعلام آن تخلف است، گفت: تاکنون درخصوص تخلف ستاد کاندیدای انتخابات گزارشی اعلام نشده است.

حامد شایان افزود: فعالیت عوامل اجرایی انتخابات در حوزه تبلیغات به نفع کاندیدای خاصی در راستای رعایت اصل بی‌طرفی و فعالیت کارمندان در زمان اداری تخلف است که در این‌ خصوص هم گزارش تخلفی به ما نرسیده است.

همچنین رئیس هیأت بازرسی انتخابات کشور، سلامت انتخابات را مهمترین وظیفه بازرسی انتخابات عنوان و تاکید کرد: باید برای صیانت از آراء رعایت شرع اسلام و قوانین حاکمه در صدر توجه قرار گیرد.

در همایش ۵ هزار نفری جهاد تبیین حقوقدانان بسیجی سراسر کشور با موضوع «مشارکت حداکثری در انتخابات» برگزار شد نیز سخنگوی شورای نگهبان  با تاکید بر اینکه افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران صیانت از رای مردم است، گفت: باید هدف همه جریان‌های سیاسی مشارکت بالا باشد چون اعتماد عمومی و سرمایه ملی را بالا می‌برد لذا جریان‌های سیاسی منافع ملی را فدای چیزی نکنند.

هادی طحان نظیف یکی از ویژگی های تبلیغات مطلوب انتخاباتی را سلامت هزینه های انتخاباتی عنوان و اظهار کرد: باید دقتی نسبت به منابع حلال در هزینه‌کرد تبلیغات داشته باشیم چون در این صورت کاندیدای منتخب وامدار صاحبان ثروت بوده و قدرت در خدمت ثروت قرار گرفته و چرخه معیوب تبدیل ثروت به قدرت شکل می گیرد لذا طهارت اقتصادی از ابتدایی ترین شرایط نامزدها است و همه باید نسبت به این موضوع حساس باشند؛ در شکل گیری تمدن نوین اسلامی به انسان‌های پاک و کسانی احتیاج داریم که با فساد مالی برخورد کنند.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

در پی درخواست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم جهت تخصیص فرصت برای پاسخ‌گویی به برخی مطالبی که یکی از نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جریان دومین مناظره تلویزیونی علیه او مطرح کرد، ستاد انتخابات صداوسیما فرصتی ۳۰ الی ۴۵ ثانیه‌ای برای او تعیین کرد.

آخوندی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام این خبر نوشت: هرچند این فرصت بسیار محدود است. با این وجود از آن استفاده خواهم کرد.

در همین رابطه دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی گفت: آقایان آخوندی و ساداتی نژاد دو وزیر سابق فایل دفاع خودشان را برای ما ارسال می‌کنند و از طریق برنامه زمانه روی آنتن صداوسیما پخش خواهد شد. آقایان احمدی نژاد و روحانی هم نامه اعتراضشان کلی است و به طور مشخص ذکر نکردند توقعشان از صداوسیما چیست!

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

شامگاه امشب، چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، با موضوع سیاسی و با عنوان «ایران در جهان امروز» برگزار می‌شود و گفته شده است که به دلیل فاصله کمی که با مناظره آخر دارد مدت زمان برگزاری آن کوتاهتر شده و از ساعت ۲۰ تا ۲۳ خواهد بود.

اولین، دومین و سومین دور از مناظره‌های انتخاباتی روزهای دوشنبه ـ ۲۸ خرداد ماه ـ و پنجشنبه ـ ۳۱ خرداد ـ و جمعه ـ اول تیر ـ برگزار شد.

میزگزدها و برنامه‌های تبلیغاتی اغلب نامزدها در تلویزیون به پایان رسیده و بعد از پخش مناظره امروز و همچنین آخرین مناظره که فردا (پنجم تیرماه) برگزار می‌شود، دو گفت‌وگوی دیگر به نامزدها اختصاص پیدا می‌کند. بدین ترتیب روز چهارشنبه (ششم تیر ماه) برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در تلویزیون به ایستگاه پایانی می‌رسد.

آخرین برنامه تبلیغاتی نامزدها مربوط به برنامه «بدون تعارف» و برنامه «گفت‌وگوی ویژه» است که به علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی اختصاص دارد.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را می توانید در این گزارش مرور کنید.

رئیس ستاد انتخابات محمد باقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری با رد شایعاتی مبنی بر انصراف این نامزد از ادامه رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد محمدباقر قالیباف کاندیدای اصلح جبهه انقلاب تا پایان در رقابت‌های انتخاباتی محکم خواهد ماند.

علی نیکزاد در جمع هواداران این نامزد انتخاباتی در سالن حجاب تهران گفت: دوستان به شایعات توجه نکنند؛ ما تا آخر هستیم و خواهیم ماند و به حول و قوه الهی کار را در ۸ تیر به پایان خواهیم برد و ان شاءالله جبهه انقلاب راه شهید رجایی را ادامه خواهد داد.

در همین ارتباط سخنگوی ستادهای قالیباف با اعلام اینکه از روز عید غدیر تمامی ستادهای انتخاباتی دکتر قالیباف فعال‌تر خواهند بود، افزود: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی انتخابات، از روز عید غدیر، فعالیت ستادهای انتخاباتی دکتر قالیباف به صورت میدانی و مجازی بیشتر و فعال‌تر خواهد شد.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان در اظهاراتی گفته است که خوشبختانه با تلاش همه دست اندرکاران و همکاری ستاد نامزدهای محترم فضای مناسب و با آرامشی طی شده و ما تا به اینجای کار رضایت داریم و امیدواریم تا پایان به همین شکل جلو برویم و انتخابات پر شوری داشته باشیم.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی قائم مقام ستاد انتخاباتی این نامزد در گردهمایی حامیان مسعود پزشکیان در استان کرمان با اشاره به اینکه امروز در یک بزنگاه مهم تاریخی هستیم و انتخابات سرنوشت ما را مشخص می‌کند گفت: مشکلات کشور توسط سوپرمن حل نمی‌شود بلکه با مشارکت حل می‌شود و انتخابات شرایطی ایجاد می‌کند تا با خودمان با آینده خودمان آشتی کنیم و با تمام توان پای کار بیایم.

محمدجواد ظریف هم درآستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سفر به مازندران در همایش حامیان پزشکیان در شهرستان بابل با طرح این سوال که «قدرت چه مزه‌ای دارد که حاضرید بنیان نظام مدنظر رهبری را زیر سوال ببرید؟» اظهار کرد: چه شده و از چه نگرانند؟ چرا در سه شب گذشته در سه جلسه هر گونه صحبت درباره فردی که مورد تایید شورای نگهبان است با تنش و سروصدا همراه بوده است؟

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

دختر علیرضا زاکانی  در گفت‌وگوی صمیمی شبکه خبر، گفت: شجاعت بزرگترین نقطه قوت ایشان است. ایشان اهل مصلحت اندیشی و حساب و کتاب‌های دنیایی نیستند. هر جا ظلمی اتفاق می‌افتد با تمام وجود می‌ایستند و مقابله می‌کنند. 

زینب زاکانی افزود: تصویر اشتباهی که برخی مردم نسبت به ایشان دارند، خشمگین بودن ایشان و اهل دعواهای سیاسی بودن، است در صورتی که اینطور نیست. در خانواده و بین دوستان‌شان به شدت شخصیت مهربان، شوخ و رئوف دارد. 

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

همایش وعده سعید، وعده صادق با حضور جمعی از نخبگان سیاسی و اجتماعی کشور با محوریت حمایت از سعید جلیلی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

دومین مستندهای انتخاباتی مسعود پزشکیان، سعید جلیلی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از شبکه دو سیما پخش شد.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با استفاده از هشتگ «اجماع برای مردم»، نوشت: مشارکت بالا، تقویت جمهوری اسلامی و رای به آن است. هر شش نفر فرزند ایران هستند؛ اما اجماع جریان انقلابی یک ضرورت ملی برای کارآمدی و شتاب در پیشرفت کشور پس از انتخابات است.

رضایی در توییت دیگری نیز نوشت: برچسب نامزد پوششی، طراحی شده تا با فشار رسانه ای از ‎اجماع برای مردم جلوگیری شود. کسی که با حجت شرعی، عقلی و برای احترام به مردم از رقابت کناره‌گیری می‌کند، فداکاری کرده و مردم قدر این صداقت و گذشت را می‌دانند.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

* حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان با انتشار ویدیویی در مورد انتخابات ۱۴۰۳ حمایت خود از مسعود پزشکیان را اعلام کرد.

* همچنین خواهر شهید بهشتی در پیامی ویدیویی از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کرد.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

* حسین شریعتمداری خطاب به نامزدهای اصولگرا در یادداشتی نوشت:  با حفظ احترام همه نامزدها، باید گفت؛ اگر حضور و ادامه گفتمان شهید رئیسی عزیز را که ترجمان دیگری از گفتمان امام و انقلاب و رهبری است، می‌خواهید و به آن اعتقاد راسخ دارید -که می‌دانیم دارید- باید به ائتلاف تن بدهید.

* سید علی رئیس الساداتی هم در یادداشتی از کاندیداهای انتخابات خواست که با نمایش عقلانیتِ انقلابی و جلوه‌های ایثار و ازخودگذشتگی، بر وحدت و اجماع بر روی یک نامزد تمرکز کنند.

* همچنین محمدجواد لاریجانی در اظهاراتی با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری از افتخارات جمهوری اسلامی است، افزود: همۀ ما به انتخابات باید به‌عنوان یک جشن عظیم ملی نگاه کنیم. افرادی که نامزد انتخابات شده‌اند باید نشان دهند که این انتخابات چرخه‌های آن به توسعه مدنی جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند. 

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

* رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران بر لزوم استفاده از ظرفیت زنان در دولت چهاردهم تاکید کرد و با اشاره به اهمیت مباحث حوزه زنان، گفت: توجه به حوزه زنان، توجه به ظرفیت‌های زنان است؛ امیدوارم رئیس‌جمهور دولت چهاردهم توجه کافی به این ظرفیت بزرگ داشته باشد.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

* تقی آزادارمکی استاد تمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور در استودیوی مثبت و منفی پلاس ایسنا به پرسش‌های این رسانه درباره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ داد.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در بخشی از این گفت و گو تصریح کرد: قانون اساسی می‌گوید باید کاری کنیم دولتی که سرکار آمد پاسخگوی مردم باشد نه اینکه دنبال کار خودش برود؛ امروز هم برای مشارکت باید نقد از خود را آغاز کنیم و نخبگان اجازه داشته باشند اقتصاد کشور را نقد کنند.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

با شروع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری،‌ ۲۱ نماینده مجلس در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای به این سوال جواب دادند که رقابت انتخاباتی بین کدام کاندیداهاست و اکثرا معتقدند که عمده رقابت انتخاباتی بین ۳ کاندیداست و با پایان مناظرات انتخاباتی،‌ عرصه رقابت شفاف‌تر می‌شود.

* رییس جهاددانشگاهی هم در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر حمایت این نهاد از یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در رسانه ملی و برخی خبر گزاری‌ها و گروه‌های مجازی، تاکید کرد: جهاددانشگاهی از هیچ نامزدی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمی‌کند.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

* محمدرضا عارف در بخشی از سخنانش در جمع اعضای ستاد مرکزی بنیاد امید ایرانیان با بیان این‌که «عده ای در مناظره‌های انتخاباتی می خواهند مردم را فریب دهند»، گفت: چرا وعده‌های توخالی می دهید.باید با توجه به منابع کشور باید وعده داد هیچ یک از کاندیداهایی که مدعی هستند درباره افزایش ثروت ملی یک کلمه حرف نزدند.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

* مهدی فضائلی عضو دفتر رهبر انقلاب با انتشار توییتی یادآوری کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر رعایت منطق و غلبه بر احساسات جناحی و دوقطبی گری داخل ملت و یا در مجموعه نظام که به ضرر کشور است.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

جبهه پایداری انقلاب اسلامی و همچنین جمعی از فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف با انتشار بیانیه‌ های جداگانه از سعید جلیلی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.

۳ روز تا انتخابات؛‌ سیاست خارجی؛ موضوع مناظره امشب/فرصت برای معترضان مناظرات

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

صبح نو با تیتر «وحدت راه پیروزی»، جوان با تیتر «دور دوم، در کمین سه نامزد پیشتاز»، همشهری با تیتر «کدام وعده رای می آورد؟»، جام جم با تیتر «مشارکت حداکثری برای صلابت ایران»، شرق با تیتر «همه برای ایران»، فرهیختگان با تیتر «اصولگرایان در آزمون عقلانیت»، هم میهن با تیتر «قول های پزشکیان برای آینده ایران»، کیهان با تیتر «التماس به غرب برنامه نیست»، وطن امروز با تیتر «وحدت، کلید پیروزی»، اعتماد با تیتر «سه‌گانه به دوگانه تبدیل می شود»، شهروند با تیتر «تکیه به داخل یا نگاه به خارج؟»، دنیای اقتصاد با انتشار ۱۰ پرسش فعالان اقتصاد از نامزدها در صفحات اول خود به موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز