تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

بازار خودروهای خارجی قفل شد

کد خبر: ۲۰۹۹۵
کاهش شدید عرضه، نوسان نرخ ارز، بالا ماندن قیمت و افت قدرت خرید مشتریان، موجب قفل شدن معاملات در بازار خودروهای خارجی شده است. فعالان بازار می‌گویند؛ زمان انتظار برای فروش خودروهای وارداتی تا 5‌ماه بالا رفته است.

به گزارش همشهری، نوسان نرخ ارز، تداوم ممنوعیت واردات و محروم شدن معدود مشتریان خودروهای خارجی از مدل‌های روز، به همراه افزایش شدید قیمت، موجب توقف معاملات در بازار خودروهای وارداتی شده است.

 این روزها مشتریان خودروهای خارجی، به‌خصوص انواع لوکس آن، به افرادی محدود شده که سطح درآمد بالایی دارند و قیمت این نوع خودروها دغدغه چندانی برای آنها ایجاد نمی‌کند، اما همین مشتریان نیز به‌دلیل تداوم ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو قادر به خرید خودروهای لوکس به روز نیستند؛ چنان که اغلب خودروهای خارجی موجود در بازار، حتی در انواع صفرکیلومتر، به مدل‌های 2017 و حداکثر 2018محدود می‌شود. 

این شرایط موجب گرایش مشتریان با سطح درآمدی متوسط به بالا، به خرید خودروهای مونتاژی چینی و فرانسوی یا انواع مدل‌های به روز خودروهای اتوماتیک تولید داخلی شده که در رده قیمتی 400تا 600میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند.

سکانس پایانی خودروهای وارداتی مانده در گمرک
 بسته شدن سامانه ثبت سفارش به روی وارد‌کنندگان خودرو در تیر‌ماه سال96 رقم خورد، اما در اوایل سال97 وزارت صنعت واردات همه خودروهای خارجی را ممنوع و همزمان از ترخیص خودروهای وارداتی مانده در گمرک هم جلوگیری کرد.

تداوم ممنوعیت واردات خودرو و اقدام برخی واردکنندگان برای دور زدن سامانه ثبت سفارش زمینه دپوی 12تا 15هزار خودروی خارجی را در گمرک فراهم کرد؛ با وجود این اغلب این خودروها طی سال‌های98و99 با مصوبات هیأت وزیران یا آرای برخی محاکم قضایی و تعیین مهلت‌های قانونی چند باره از گمرک ترخیص شد. خودروهایی که به‌گفته وارد‌کنندگان، اغلب آن متعلق به مشتریانی بود که قبلا نسبت به پیش خرید آنها اقدام کرده‌بودند. ترخیص 10هزار دستگاه از این خودروها از گمرک تنها منبع تامین نیاز بازار در 3 سال گذشته بوده است. با این حال دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از وجود ۲۱۰۰ دستگاه خودروی وارداتی در گمرک خبر داده که دیگر امکان ترخیص آنها وجود ندارد. مهدی دادفر با تأکید بر اینکه متأسفانه هیچ‌کدام از مسئولان پاسخگوی مشتریانی نبودند که با ثبت نام برای پیش‌خرید خودروهای خارجی متضرر شدند، افزود: با توجه به گذشت ۳ سال از تاریخ ورود ۲۱۰۰ دستگاه خودروی وارداتی به گمرک به‌نظر می‌رسد دیگر امکان ترخیص آنها وجود ندارد.

ثبات بازار خودرو با ثبات نرخ ارز
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه در نیمه نخست امسال به‌دلیل ثبات نسبی نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی یا وارداتی نخواهیم بود، گفت: درصورت تثبیت نرخ دلار در کانال 24هزار تومان کنونی و افزایش نسبی عرضه خودرو به‌دلیل برخی توافق‌های سیاسی یا همکاری مشترک با شرکای خودروساز خارجی، سیگنال‌های مثبتی به بازار خودرو وارد و حتی زمینه کاهش قیمت خودرو را در حاشیه بازار، فراهم خواهد کرد. او پیش‌بینی کرد: درصورت افزایش نرخ ارز، تقاضا برای اینگونه خودروها بیشتر شود و خریداران نسبت به خرید خودروهای خارجی اقدام می‌کنند، اما با تثبیت یا کاهش نرخ ارز برخی متقاضیان خرید اینگونه خودروها که تا‌کنون منتظر مانده‌اند، همچنان برای خرید اینگونه خودروها به‌دلیل انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها تمایلی نخواهند داشت.

وضع کنونی بازار خودروهای خارجی
سعید موتمنی در مورد وضعیت کنونی بازار خودروهای خارجی توضیح داد: بازار خودروهای خارجی قفل شده، همزمان با کاهش شدید عرضه اصلا خریداری در بازار این خودروها وجود ندارد. او افزود: به‌دلیل کاهش قدرت خرید و قیمت به نسبت بالای خودروهای وارداتی، خودروهایی که از 5‌ماه پیش در اختیار برخی مالکان بوده، همچنان بدون مشتری مانده است.

 او ادامه داد: اگرچه قیمت اینگونه خودروها در حاشیه بازار نشکسته و هنوز حباب دارد، اما در بازار نیز مراجعه کننده‌ای برای خرید خودروهای خارجی به‌خصوص محصولات دارای قیمت بیش از یک میلیارد تومان وجود ندارد. موتمنی افزود: از سوی دیگر فروشندگان اینگونه خودروها نیز به‌دلیل رکود بازار و سیر نزولی قیمت‌ها تمایل چندانی برای فروش خودروهایشان ندارند. با این وضعیت می‌توان گفت که اکنون خریدار و فروشنده چندانی برای خودروهای خارجی در بازار وجود ندارد و بازار این خودروها عملا قفل شده است.


 بازار گرم تخفیف در راسته وارداتی‌ها 
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران از فراهم شدن امکان دریافت تخفیف بیشتر از فروشندگان خودروهای خارجی خبر داد و گفت: اگر خریداری برای مثلا خودروی صفر کیلومتر سانتافه مدل2017 که قیمت کنونی بازار آن یک میلیارد و 900میلیون تومان است وجود داشته باشد، می‌تواند این خودرو را با قیمت یک میلیارد و 600 تا یک میلیارد و 700میلیون تومان نیز خریداری کند. موتمنی افزود: اگر فروشنده راضی به فروش خودروی مذکور با تخفیف 200تا 300میلیون تومانی باشد، خریدارانی نیز برای این خودروها پیدا می‌شود. با وجود این اکنون حتی با قیمت یک میلیارد و 850میلیون تومان نیز خریداری برای این خودرو وجود ندارد، اما ممکن است مشتری این خودرو را به قیمت یک میلیارد و 700میلیون خریداری و به نرخ یک میلیارد و 800میلیون تومان بفروشد، اما اگر خریداری خودروی مذکور را با قیمت یک میلیارد و 850میلیون تومان خریداری کند، نمی‌داند که با چه قیمتی قادر به فروش این خودرو در حاشیه بازار خواهد بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز