تهران ۲۹.۹۱° كمينه ۲۹.۷۹°  بیشینه ۲۹.۹۹°
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷
احسان خاندوزی:

ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رشد اقتصادی ایران در ۴ سال اخیر به مرحله رشد اقتصادی پایدار رسیده است
کد خبر: ۷۶۹۱۳

به گزارش معاصر، احسان خاندوزی در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها، اظهار کرد: ماه گذشته بانک جهانی در گزارشی که منتشر کرده تایید کرده رشد اقتصادی ایران در ۴ سال اخیر به مرحله رشد اقتصادی پایدار رسیده است.

وی افزود: در همان گزارش بانک جهانی تایید شده که نرخ فقر ایران هم طی ۲ سال اخیر ۷.۴ درصد کاهش داشته و از ۲۹.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

تقریباً ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شده‌اند

وزیر اقتصاد ادامه داد: این یعنی تقریباً ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شده‌اند. بر اساس این گزارش رشد مصرف خانوارهای واقع‌شده در ۴۰ درصد دهک‌های پایین کشور نسبت به ۶۰ درصد دهک‌های بالا، افزایش بیشتری پیدا کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: تغییر مسیر رشد اقتصادی از شرایط ناپایدار دهه ۹۰ به شرایط پایدار و باثبات، در گزارش بانک جهانی مورد تاکید و تایید قرار گرفته است. شدت وضوح اتفاقات در دولت شهید رئیسی به نحوی آشکار بود که در گزارش‌های رسمی خارجی نیز قابل چشم‌پوشی نبوده است.

وی یادآور شد: نتایجی که در گزارش‌ بانک جهانی و گزارش‌های مشابه مشاهده می‌شود ناشی از گفتمان‌هایی است که در دولت سیزدهم طی دو سال و نیم گذشته پیگیری شد. اولین گفتمان، حوزه سیاست خارجی بود. دولت قبل پس از خروج آمریکا از برجام ایده جدیدی برای مدیریت کشور نداشت و این موضوع منجر به بحرانی‌شدن متغیرهای کلان اقتصادی شد.

فروش نفت چندبرابر پیش از دولت شهید رئیسی افزایش داشت

خاندوزی گفت: در دولت قبل، پیش از خروج امریکا از برجام نیز هر ۳ ماه کشور در انتظار این بود که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا استمرار توقف تحریم‌ها را امضاء می‌کند یا خیر. شرایط به‌گونه‌ای شده بود که توئیت یک فرد در آمریکا بیشتر از اظهارات مقامات داخلی بر اقتصاد اثر می‌گذاشت.

اما در دولت سیزدهم از سرگیری روابط با کشورهای متحد و همسایه، آزادسازی منابع جمهوری اسلامی در کره‌جنوبی، عضویت در پیمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس و اقتدار جمهوری اسلامی در پاسخ به رژیم اشغالگر رخ داد. رشد شاخص‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری خارجی و رکوردزنی در آن هم از نتایج نگاه دولت سیزدهم بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: نتایج این اقدامات فروش نفت ایران در شرایط تحریم را به چندبرابر پیش از دولت شهید رئیسی افزایش داد.

در روزهای اخیر هم وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا مورد عتاب قرار گرفت که چرا ایران نفت خود را به راحتی می‌فروشد؟ بلینکن اعتراف می‌کند که «آنان اراده کرده‌اند تحریم‌ها را خنثی کنند و در این مسیر نیز موفق بوده‌اند».

طی دو سال اخیر خزانه‌داری کشور بدون استقراض از بانک مرکزی بودجه را مدیریت کرد

وی اظهار کرد: انضباط‌بخشی مالی به دولت، آرزویی برای گذشتگان بود که در دولت سیزدهم با اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهایی آن را محقق کرد. نتیجه این شد که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خزانه‌داری کشور بدون ریالی استقراض از بانک مرکزی بودجه کشور را مدیریت کرد. علاوه‌بر آن رشد تصاعدی درآمدهای پایدار در بودجه را شاهد بودیم.

وزیر اقتصاد گفت: در بخش مالیات با مقابله‌ای که طی این سه سال در زمینه فرارهای مالیاتی رقم خورد، شاهد افزایش شدید مودیان مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی از زیر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بالای ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودیم.

خاندوزی ادامه داد: در حوزه سیاست‌های پولی نیز با اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه شاهد بودیم که نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ درصد به میانگین تاریخی خود یعنی سطح ۲۵ درصد و حتی کمتر ( ۲۴.۳ درصد) کاهش پیدا کرد. در زمینه انحلال بانک‌های ناتراز نیز اقداماتی آغاز شد که درباره موسسه نور، کاسپین و توسعه آن را تجربه کردیم و امیدواریم این مسیر استمرار پیدا کند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: علاوه‌بر این دولت با همکاری خوبی که با مجلس داشت توانست قوانین مهمی مانند قانون بانک مرکزی و طرح مالیات بر سوداگری را به نتیجه برساند. همچنین لایحه مالیات بر محموع درآمد نیز نهایی و به مجلس ارائه شده است.

سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی بودیم

وی همچنین تأکید کرد: دولت سیزدهم در مسیر شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و ابربدهکاران بانکی مسیر بدون‌بازگشتی را شروع کرده است. در زمینه مقابله با انحصارطلبان در بخش صدور مجوزها نیز با راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها شاهد حذف رانت، فساد و غل‌وزنجیرها از پای صاحبان کسب‌وکار بودیم.

خاندوزی با بیان اینکه دولت سیزدهم در این ۳ سال نگاه توسعه‌محور داشت، اظهار کرد: از جمله مصادیق آن می‌توان به ارتقای بودجه عمرانی در بودجه اشاره کرد. در سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی بودیم و بودجه عمرانی از ۷۷ هزار میلیارد تومان به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: نتایج این اقدامات نیز در پروژه‌های آبرسانی، افزایش ظرفیت تولید برق و محرومیت‌زدایی از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان قابل مشاهده است. بسیاری از تنش‌های آبی، برقی و انرژی شکل‌گرفته در دوره قبل، در دولت سیزدهم از خاطره اذهان عمومی خارج شد.

خوشحالیم کارشناسان می‌توانند به اقدامات دولت انتقاد کنند

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه بر شمردن نقاط مثبت به معنای نادیده گرفتن نقاط ضعف نیست، اظهار کرد: هر دولتی که کار و اقدام داشته باشد، حتما نقاط قابل نقد هم دارد.اما خوشحالیم که کارشناسان می‌توانند به اقدامات انجام شده دولت انتقاد کنند، نه به رهاکردن کشور و ترک فعل‌ها. بنابراین می‌توانیم دولت شهید رئیسی را به معنای واقعی احیاگر نهاد دولت‌ نامگذاری کنیم.

وی افزود: این دولت ابزارسازی زیادی برای آیندگان نیز انجام داده است که دولت‌های بعد می‌توانند با استفاده از این ابزارها مسیر آغازشده را استمرار دهند.

علت صادر نشدن خودکار مجوزهای معطل‌مانده

خاندوزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت صادر نشدن خودکار مجوزهای معطل‌مانده، اظهار کرد: در درگاه ملی مجوزها با دو دسته مجوز مواجه هستیم. درباره مجوزهای ثبت‌محور که ۳۱۰۰ مجوز از ۴۲۰۰ مجوز را شامل می‌شود که ۷۳ درصد از کل است. صدور خودکار  مدتهاست که فعال است. درباره مجوزهای تاییدمحور هم درگاه ملی مجوزها در صدد آن است که صدور خودکار آن را در صورت تاخیر دستگاه متولی پیگیری کند.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: برخی مجوزها مانند مجوزهای بهداشتی و بیمارستانی حساسیت بالایی دارند و صدور خودکار مجوز می‌تواند مخاطرات جدی را ایجاد کند. بنابراین درصدد طراحی لایحه اصلاحی هستیم تا این مسئله را در مجلس رفع کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازار سرمایه، گفت: نارضایتی‌هایی که در ایام اخیر درباره بازار سرمایه وجود داشت، دغدغه جدی وزارت اقتصاد بود. در جلسه امروز صبح ستاد اقتصادی پیشنهادات دستگاه‌های مختلف برای کمک به چشم‌انداز سودآوری صنایع مطرح شد. دستور اول این جلسه نظارت بر رعابت نرخ سودهای بانکی بود و مقرر شد بانک مرکزی در دستورالعمل‌های جدید خود این مسئله را پیگیری کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: موضوع دوم بحث اصلاح قانون بودجه در خصوص معافیت‌های مالیاتی صنایع بود. همچنین دستوری از سوی آقای مخبر برای اصلاح نرخ پالایشی‌ها به وزارت نفت داده شد. امیدواریم این اقدامات منجر به پیام مثبت برای بازار سرمایه شود.

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره عدم ایفای تعهدات شرکت‌های بیمه در برابر بیمه‌شدگان، اظهار کرد: در موضوع معوقاتی که برخی شرکت‌های بیمه‌ای با آن مواجه هستند آیین‌نامه‌ای تحت عنوان حمایت از حقوق بیمه‌شده‌ها تدوین شده است. بیمه مرکزی در اجرای این آیین‌نامه نظارت خود را برای تسویه معوقات خسارات پرداختی تشدید کرده است. گزارشی از تخلف در پرداخت خسارات وجود ندارد. در خصوص یک بیمارستان هم مباحث فنی در جریان است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اخذ مالیات، گفت: رویکرد وزارت اقتصاد این است که نیروی انسانی مرتبط با حوزه هوشمندسازی در سازمان مالیاتی جذب شود تا از رویکرد قدیمی و سنتی عبور کنیم. تلاش ما این است که مراجعات حضوری مودیان به ادارات مالیاتی کاهش پیدا کند و رسیدگی‌ها بصورت سامانه محور و هوشمند انجام شود.

وی افزود: در خصوص شائبه فشارهای مالیاتی نیز باید بگویم که رویکرد دولت سیزدهم برخورد با دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی بوده است. سازمان مالیاتی نیز با افزایش شمول تبصره ماده ۱۰۰ درصدد آن است که با  حفظ احترام و آسودگی خاطر فعالان اقتصادی، مالیات مشاغل را در سال جاری پیگیری کند.

خاندوزی با اشاره به اولویت‌های دولت سیزدهم در ایام باقیمانده، گفت: تاکید دولت بر بستن پرونده‌های باز و تعهدات انجام نشده در طی ۵۰ روز آینده است. اولویت دوم تداوم ثبات مدیریت اقتصادی تا پایان اسفندماه است. گرچه دولت دیگری پس از ۵۰ روز مستقر خواهد شد، اما نگاه دولت سیزدهم این است که نباید از مجوزهای موجود بودجه‌ای مانند اوراق، ذخایر کالای اساسی، منابع ارزی صرفا برای این ۵۰ روز استفاده شود بلکه نگاه ما این است که باید شرایط دولت تا پایان اسفندماه را مد نظر داشته باشیم. دولت سیزدهم قطعا تجربه خزانه خالی خودش را برای دولت آینده تکرار نخواهد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نرخ فقر با توجه به رشد اقتصادی پایدار در دولت سیزدهم، اظهار کرد: گزارش‌های مراجع داخلی حاکی از این است که در دولت سیزدهم شاخص‌های نابرابری اقتصادی و فقر شرایطی بهتری را پیدا کرده است. گزارش بانک جهانی که در اردیبهشت منتشر شد نیز موید این است که جمعیت زیر خط فقر کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی یادآور شد: گزارش بانک جهانی سه شاخص برای خط فقر در نظر دارد. هر سه شاخص موید این است که شاهد مسیر کاهش خط فقر در اقتصاد ایران طی دو سال گذشته هستیم. پیش‌بینی بانک جهانی برای امسال و سال آینده نیز این است که وضعیت خط فقر رو به بهبود خواهد بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر معیار میانی را در نظر بگیریم شاخص فقر از ۱.۳ درصد به ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. با معیار پایین نیز ( یعنی ۲.۱۵ دلار در روز) شاهد کاهش نرخ فقر  از ۰.۲ درصد به ۰.۱ درصد هستیم.

وی گفت: همچنین گزارش مرکز آمار موید آن است که ضریب جینی از ۰.۴۰۰۶ در سال ۹۹ به ۰.۳۸۷۷ در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده و شاهد بهبود توزیع درآمدی هستیم. مجموعه اقداماتی از قبیل کاهش نرخ بیکاری، افزایش پرداختی‌های یارانه‌ای، اقدامات دولت در تامین نیاز خانواده‌های موجود در دهک‌های کمتر برخوردار منجر به چنین نتایجی شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهمیت حساب واحد خزانه، گفت: ایجاد و فعالسازی حساب واحد خزانه  سال‌ها مورد توقع و انتظار کارشناسان کشور بود. این موضوع در قوانین بودجه سنواتی و برنامه‌ها ۵ ساله توسعه نیز تاکید شده بود اما انجام نشد. عزم دولت سیزدهم بود که برای ازبین‌بردن بی‌انضباطی‌ها، فسادها و ویژه‌خواری‌ها در برخی سازمان‌ها حساب واحد خزانه را پیگیری و پیاده‌سازی کند.

هیچ حسابی از دستگاه‌ها نیست که تحت رصد خزانه‌داری  و بانک مرکزی نباشد

خاندوزی تأکید کرد: امروز دیگر هیچ حسابی از دستگاه‌ها وجود ندارد که تحت رصد خزانه‌داری کشور و بانک مرکزی نباشد. ثمرات این موضوع جلوگیری از رسوب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حساب‌های دستگاه‌ها و توزیع بی‌انضباط منابع با صلاحدید شخصی در دستگاه‌ها بود.

وی یادآور شد: در بخش دوم نیز پرداخت به ذی‌نفع نهایی از اسفند سال گذشته اجرایی شد و این موضوع حتما جلوی بسیاری از ریخت‌وپاش‌ها را خواهد گرفت و انضباط را به دولت برمی‌گرداند. عدم رسوب منابع در حساب دستگاه‌ها رویکرد بی‌نظم و با تاخیر پرداختی‌های دولت نزد پیمانکاران را از بین خواهد برد.

راه دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های کلان استمرار پیدا کند

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره اینکه به دولت آینده استمرار چه اقداماتی را توصیه می‌کنید، گفت: اولین اولویت این است که از رشد پایدار اقتصادی صیانت شود و راه دولت سیزدهم در بهبود شاخص‌های کلان استمرار پیدا کند. براساس گزارشی که در روزهای آینده توسط مرکز آمار در خصوص ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ منتشر می‌شود، شاهد این هستیم که سال گذشته یکی از سال‌های متمایز در اقتصاد ایران پیرامون رشد اقتصادی بود.

خاندوزی ادامه داد: موضوع استمرار اقدامات دولت برای بهبود قدرت خرید مردم را نیز توصیه می‌کنیم که در دولت بعد ادامه پیدا کند. همچنین موضوع توجه به اشتغال و کاهش پایدار نرخ بیکاری به‌ویژه بیکاری فارغ‌التحصیلان حائز اهمیت است. همچنین مسیر اصلاحات اقتصادی در حوزه شفافیت و تسهیل مجوزها نیز باید ادامه پیدا کند.


وی تاکید کرد: در موضوع سفرهای استانی مقرر شده معاون اجرایی دولت برنامه بخش‌هایی که نیازمند تکمیل هستند را آماده کند و امیدواریم در روزهای آینده آقای منصوری این برنامه را در اختیار رسانه‌ها بگذارند.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با بیان اینکه سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ در اسفند سال ۱۴۰۲ واریز شد، اظهار کرد: اما باقیمانده اندک دیگری نیز وجود دارد که سرجمع آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و عمدتا سه دسته شرکت‌های فولادی، پالایشی و پتروشیمی هنوز به وظایف خود در پرداخت سود عمل نکرده‌اند.

وی افزود: سازمان بورس علیه آن دسته از شرکت‌ها که به تعهدات خود عمل نکردند اقدام حقوقی خواهد کرد. زیرا موضوع سهام عدالت احقاق حق سهامداران خرد است.‌ امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این مسئله به نتیجه برسد.

خاندوزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اجرانشدن مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود فضای کسب‌وکار و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، گفت: پس از نهایی‌شدن آیین‌نامه اجرای ماده ۳۰ و ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار، موضوع در برخی دستگاه‌های اجرایی مانند گمرکات مورد توجه قرار گرفت‌ به نحوی که در ۲ ماه اولیه سال ۱۴۰۱ قریب به ۳۰ مورد بخشنامه صادر شد اما این عدد در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به ۱۴ مورد و در دو ماهه امسال به ۱۰ مورد کاهش یافت.

وی یادآور شد: در واقع در سال ۱۴۰۱ هر روز در میان یک بخشنامه صادر می‌شد، اما امسال به هر ۶ روز رسیده‌ایم که موید فاصله گرفتن از شرایط قبل و نااطمینانی است. در ایام اخیر نیز چند مسئله مشخص رقم خورد. به عنوان مثال سه بخشنامه درباره صادرات خرما، سیب زمینی و پیاز بصورت خلق‌الساعه صادر شد که شاهد ابطال این بخشنامه‌ها بودیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در زمینه وزارت صمت هم یک تغییر درباره مقررات انجام شد که با همکاری شخص وزیر صمت پیگیری و اصلاح شد. بنای ما این است که مرکز پایش فضای کسب و کار با همکاری معاونت حقوقی رصد دقیقی بر صدور بخشنامه‌ها داشته باشد. همچنین درگاه سوت‌زنی در این زمینه ایجاد خواهد شد که تمام بازیگران بتوانند صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه را اعلام کنند. در ۳ مورد اخیر نیز با همکاری تجار جلوی بخشنامه مذکور در صادرات خرما، سیب زمینی و پیاز گرفته شد.

منتظر گزارش کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح در باره علت سقوط بالگردیم

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره طرح مسائلی در زمینه تاثیر تحریم‌ها در سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری، گفت: بطور مشخص در خصوص سقوط بالگرد همگی منتظر هستیم تا گزارش کمیته ویژه ستاد کل نیروهای مسلح تکمیل و اعلام شود. اما دولت سیزدهم بطور کلی در نوسازی ناوگان تلاش کرد از روش‌های ممکن توسط دستگاه‌ها برای دورزدن تحریم‌ها بهره‌گیری کند. در همین راستا با اقدامات انجام شده، ۵۹ فروند هواپیمای مسافری وارد کشور شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز