تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
تحلیل‌گر انرژی در گفت‌وگو با معاصر:

آمریکا توانایی توقیف نفت‌کش‌های ایرانی را ندارد

نرسی قربان: ونزوئلا به‌دلیل تعطیلی پالایشگاه‌های بنزین خود به نفت سنگین ایران نیاز دارد.
کد خبر: ۴۱۹۸۱

آمریکا توانایی توقیف نفت‌کش‌های ایرانی را ندارد

طبق توافقی تهاتری که سال میلادی گذشته میان دو کشور ایارن و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند منعقد شد، شرکت PDVSA ونزوئلا، میعانات ایران را برای تبدیل نفت فوق سنگین خود به گرید صادراتی، وارد خواهد کرد و حالا طبق آخرین خبرها که رسانه‌های خارجی مطرح کرده‌اند که صادرات نفت سنگین ایران به آمریکای جنوبی افزایش داشته است.

نرسی قربان، تحلیل‌گر حوزه انرژی، در رابطه افزایش صادرات نفت سنگین ایران به ونزوئلا، به خبرنگار معاصر می‎گوید: «باید به این نکته اشاره کنم که ونزوئلا، خود یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود. بنابراین آنچه بین ایران و ونزوئلا مبادله می‌شود تنها فرآورده‌های نفتی است که شامل میعانات، بنزین و یا نفت سنگین می‌شود. علت خرید فرآورده‌های نفتی توسط ونزوئلا از کشور ما هم این است که بخش مهمی از پالایشگاه‌های ونزوئلا از کار افتاده و این کشور در تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز خود دچار مشکل است. بنابراین عملا آنچه بین ایران و ونزوئلا، مبادله می‌شود، نفت نیست.»

این تحلیل‌گر حوزه انرژی در پاسخ به این سوال که آیا این مبادله برای ایران صرفه اقتصادی دارد، ادامه می‌دهد: «اساسا میزان صادرات فرآورده‌های نفتی به اندازه‌ای نیست که بتوان روی صرفه اقتصادی و آورده اقتصادی آن حساب کرد، ضمن این‌که این نوع صادرات مستمر نیستند و  در حد یکی دو کشتی مبادله می‌شود. به‌نظر من، فروش میعانات نفتی و نفت سنگین به ونزوئلا، برای کشور ما صرفه اقتصادی خاصی ندارد.»

قربان در مورد امکان مداخله آمریکا در انتقال میعانات نفتی به‌دلیل تحریم و احتمال جلوگیری از این مبادلات، اضافه می‌کند: «تاکنون در این مورد مشکلی پیش نیامده و مداخله‌ای صورت نگرفته است و قبلا هم موارد دیگری از این نوع مبادلات بین ایران و نزوئلا انجام شده. البته آمریکا همواره تهدید به مداخله و مصادره کرده و می‌کند اما عملا نشان داده است که نمی‌تواند مشکلی برای کشتی‌های نفت‌کش ایران پیش بیاورد و یا آنها متوقف کند.» 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز