تهران ۳۱.۷۳° كمينه ۳۱.۵۱°  بیشینه ۳۲.۷۹°
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
کشمکش بر سر قوانین مناظره‌

مناظره ترامپ و بایدن؛ نسخه ۲۰۲۴

مناظره ترامپ و بایدن؛ نسخه ۲۰۲۴
کشمکش بر سر قوانین مناظره‌های ریاست‌جمهوری آمریکا جزء سنت‌های دیرینه‌ای است که قدمت آن به اولین مناظره‌های تلویزیونی در سال ۱۹۶۰ بازمی‌گردد؛ زمانی که جان اف کندی و ریچارد نیکسون از گریم‌شدن جلوی دوربین خودداری کردند.
کد خبر: ۷۷۰۷۶

به گزارش معاصر، کشمکش بر سر قوانین مناظره‌های ریاست‌جمهوری آمریکا جزء سنت‌های دیرینه‌ای است که قدمت آن به اولین مناظره‌های تلویزیونی در سال ۱۹۶۰ بازمی‌گردد؛ زمانی که جان اف کندی از گریم‌شدن جلوی دوربین خودداری کرد و ریچارد نیکسون نیز به تبعیت از او جلوی دوربین آمد.

دموکرات آفتاب‌سوخته، جوان و سرزنده به نظر می‌رسید اما ته‌ریش و چهره رنگ‌و‌رورفته نیکسون او را خسته و رنجور نشان می‌داد. کندی در مناظره و انتخابات به پیروزی رسید و آغازگر رقابت چهارساله‌ای شد که در آن سعی می‌کرد زمینه پیروزی خود را با ایجاد شرایط مطلوب قبل از مناظره مهیا کند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ و بایدن با مقدمات دومرحله‌ای مناظره بیگانه نیستند. ترامپ قبل از شروع مناظره‌های ۲۰۲۰ مدعی شده بود که مناظره‌های سال ۲۰۱۶ مغرضانه بوده و تهدید کرد در مناظره‌ها شرکت نخواهد کرد.

او در نهایت با حضور در مناظره موافقت کرد اما از شرکت در دومین مناظره انتخاباتی که قرار بود به دلیل محدودیت‌های کووید۱۹ به‌صورت مجازی انجام شود، خودداری کرد.

در عین‌حال، جن اومالی دیلون، مدیر کارزار انتخاباتی بایدن، در نامه‌ای به کمیسیون مناظرات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ سعی کرد روی برنامه‌ریزی آنها تأثیر بگذارد.

او گفت نامزد او صرفا در مناظره‌هایی که توسط کمیسیون برگزار می‌شود حضور خواهد یافت. امسال نیز خانم دیلون مجددا به کمیسیون نامه نوشت و شکایاتی را مطرح کرد. او افزود که بایدن صرفا در مناظره‌هایی شرکت خواهد کرد که کمیسیون مسئول برگزاری آنها نباشد.

کارزار انتخاباتی بایدن در پاسخ به درخواست ترامپ برای مناظره در «هر جا، هر زمان و هر مکان» تغییراتی را پیشنهاد کرد که تضمین می‌کند این دور از مناظرات با سال ۲۰۲۰ تفاوت د‌رخور توجهی خواهد داشت و ترامپ نیز با آن تغییرات موافقت کرد.

این تغییرات شامل تعیین تاریخی زودهنگام برای مناظره اول، محدودکردن تعداد مناظره‌ها به دو رویداد و حذف مرحله ورود به مناظره بودند تا برنامه در حالی آغاز شود که هر دو نامزد پشت تریبون ایستاده‌اند.

تاریخ

اولین رویداد از دو مناظره آتی در ۲۷ ژوئن برگزار می‌شود که زودهنگام‌ترین مناظره ریاست‌جمهوری تاریخ است. بایدن و ترامپ نامزدهای احتمالی احزاب خود هستند اما هیچ‌کدام هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده‌اند.

کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در ماه جولای و کنوانسیون دموکرات‌ها در ماه آگوست برگزار خواهد شد تا این‌ دو به‌طور رسمی به‌عنوان نامزد حزب معرفی شوند. به گفته هنری اولسن، کارشناس ارشد مرکز اخلاق و سیاست عمومی، این زمان‌بندی به احتمال فراوان به نفع بایدن خواهد بود.

اولسن به اپک‌تایمز گفت: «فکر می‌کنم کارزار انتخاباتی بایدن تصمیم گرفت دست به قمار بزند و بایدن را زودتر از موعد -‌نه در مناظرات نهایی- با ترامپ رو‌به‌رو کند. فرض بر این است که نمایش خوب بایدن می‌تواند نیروی بیشتری به کارزار او بدهد».

بازنده اصلی این زمان‌بندی را می‌توان نامزد مستقل انتخابات، رابرت اف کندی جونیور، دانست که سعی دارد خودش را به معیارهای مناظره سی‌ان‌ان نزدیک کند.

کندی باید به‌طور میانگین در سه نظرسنجی ملی ۱۵ درصد رأی بیاورد و نام او در تعداد مشخصی از برگه‌های رأی ایالتی قید شود تا بتواند ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای پیروزی را به دست آورد. با‌این‌حال، تا اینجا تنها هفت ایالت با ۱۱۰ رأی الکترال تکلیف فرایند رأی‌گیری خود را مشخص کرده‌اند. کندی گفته که می‌خواهد واجد شرایط باشد. کندی در مصاحبه‌ای تلویزیونی در 

۱۹ می‌ گفت: «سی‌ان‌ان فهرستی از معیارها را برای نامزدها منتشر کرده و ما به سی‌ان‌ان نشان دادیم که همه آن معیارها را داریم اما ترامپ و بایدن فاقد معیارهای لازم هستند». به گفته کندی، ترامپ و بایدن هنوز در انتخابات ایالتی حضور ندارند، زیرا احزاب آنها رسما نام آن‌ دو را اعلام نکرده‌اند.

میزبان

مناظره‌های ریاست‌جمهوری از سال ۱۹۸۸ به میزبانی کمیسیون مناظرات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شوند که سازمانی غیردولتی و فراحزبی است. امسال هر دو کارزار توافق کردند که از کمیسیون فاصله بگیرند و مناظره‌ها را به میزبانی شبکه‌های تلویزیونی بزرگ برگزار کنند.

سی‌ان‌ان میزبان اولین مناظره در ۲۷ ژوئن و ای‌بی‌سی میزبان دومین مناظره در ۱۰ سپتامبر خواهد بود. فیض شاکر، تحلیلگر سیاسی، با اشاره به اینکه سی‌ان‌ان نگاه دوستانه‌ای به بایدن دارد و فاکس‌نیوز که دوستدار ترامپ است از میزبانی مناظرات کنار گذاشته شده، این توافق را «توافقی ضعیف» دانست.

پس از این توافق، ترامپ در شبکه‌های اجتماعی نوشت که در مناظره سوم به میزبانی فاکس‌نیوز در سوم اکتبر با بایدن رو‌به‌رو خواهد شد. کارزار انتخاباتی بایدن بلافاصله با حضور در این رویداد مخالفت کرد.

دیلون در بیانیه‌ای در ۱۵ می‌ گفت: «دیگر بی‌نظمی نخواهیم داشت و درباره مناظره گفت‌و‌گو نخواهیم کرد». شاکر که در سال ۲۰۲۰ مدیر کارزار انتخاباتی سناتور برنی سندرز (نماینده مستقل و چپ‌گرای ورمانت) بود، به اپک‌تایمز گفت: «هنوز شوکه هستم. دیگر مجبورید بدون اهرم وارد عمل شوید، زیرا قبلا با شرایط مناظره موافقت کرده‌اید».

تماشاگر

مناظره ۲۷ ژوئن در غیاب تماشاگران برگزار خواهد شد. سی‌ان‌ان گفته این تصمیم برای اطمینان از این مسئله اتخاذ شده که نامزدها از حداکثر زمان خود استفاده کنند. همچنین ناظران پس از اتمام زمان صحبت نامزدها، میکروفون آنها را قطع خواهند کرد.

به نظر می‌رسد این تصمیم برای جلوگیری از کف‌زدن، هوکردن، قطع حرف طرف مقابل و صحبت‌های هم‌زمان که در اولین مناظره سال ۲۰۲۰ شاهد آن بودیم، اتخاذ شده باشد. رابرت اسپیل، استاد علوم سیاسی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، گفت: «این تصمیم می‌تواند به بایدن کمک کند».

اسپیل گفت: «ترامپ از تشویق‌ها انرژی می‌گیرد و هفته گذشته اعلام کرد که فکر می‌کند حضور تماشاگران مناظره‌ها را هیجان‌انگیزتر بکند. ترامپ ممکن است راهی برای صحبت‌کردن از پشت میکروفون خاموش پیدا کند».

اولسن می‌گوید این رویکرد اشتباه خواهد بود: «به نفع ترامپ است که مناظره سال ۲۰۲۰ را تکرار نکند. او در آن مناظره آن‌قدر نفرت‌انگیز بود که نرخ محبوبیتش 

به سرعت در نظرسنجی‌ها سقوط کرد». او گفت انتظار دارد ترامپ امسال با ملاحظه بیشتری عمل کند.

ضرباهنگ

شاید مهم‌ترین تفاوت مناظره ۲۰۲۴ با مناظره ۲۰۲۲ این باشد که جای نامزدها عوض شده است. اکنون بایدن بر سر قدرت است و ترامپ رقیب او‌. ترامپ در مبارزات انتخاباتی پیشین با کووید۱۹ سروکار داشت و بایدن اکنون با تورم، جنگ‌های جنجالی اوکراین و غزه، اعتراضات نفاق‌افکن در دانشگاه‌ها، بحران مرزی و محبوبیت زیر ۴۰‌درصدی خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

به گفته جی. ادوین بنتون، استاد علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای جنوبی، هیچ‌کدام از این نواقص به اندازه تورم برای بایدن مشکل‌ساز نیستند. بنتون به اپک‌تایمز می‌گوید نگرانی‌های اقتصادی رأی‌دهندگان از دهه‌ها پیش بر دغدغه‌های بین‌المللی ارجحیت پیدا کرده است.

او افزود: «حتی زمانی که اخبار شبانگاهی به جنگ ویتنام اختصاص داشت، نظرسنجی‌های مهم نشان می‌دادند که هفت مورد از ۱۰ دغدغه اصلی مردم آمریکا به وضعیت اقتصادی مربوط می‌شدند؛ هزینه زندگی، تورم، شغل و استخدام. پس عملا هیچ چیزی تغییر نکرده است».

روند مناظره احتمالا به این شکل است که بایدن از عملکرد خود در حوزه اقتصاد دفاع می‌کند و هم‌زمان برای پیروزی در مناظره به ترامپ می‌تازد. اما ترامپ می‌تواند تنها با اشاره به مشکلات اقتصادی و معرفی خود به‌عنوان جایگزین برتر روی رأی‌دهندگان مستقل تأثیر بگذارد.

اولسن گفت: «بایدن عقب افتاده و وقتی عقب می‌افتید، حمله می‌کنید. انتظار دارم بایدن تهاجمی‌تری را ببینم».

با توجه به بیانیه راهبردی کارزار بایدن که در ۲۴ می‌ منتشر شد، روال مناظره همین‌طور است. پیش از مناظره، کارزار بایدن تلاش می‌کند تا ترامپ را غیرقابل کنترل به تصویر بکشد و برای شروع از ویدئویی جدید با صدای رابرت دنیرو استفاده کرده است.

این کارزار تبلیغاتی با این هدف به راه افتاده که بایدن بتواند ترامپ را در بحث بر سر سقط جنین، کاهش مالیات، اصلاح تأمین اجتماعی و مدیکر (برنامه ملی بیمه اجتماعی آمریکا) به چالش بکشد و او را به خشونت‌طلبی سیاسی متهم کند.

ترامپ احتمالا روی محورهای اصلی کارزار انتخاباتی خود تمرکز خواهد کرد: مهاجران غیرقانونی، جرم و جنایت و به‌ویژه اقتصاد.

شاکر گفت: «ترامپ از این جهت که مجبور نیست دستور کار ۱۰‌ماده‌ای خود را برای اصلاح اقتصاد ارائه کند، دست بالا را دارد. او این فرصت را دارد که صرفا بگوید اوضاع کنونی نتیجه عملکرد بایدن است. بایدن فاجعه‌بار بوده و من بهتر از او عمل خواهم کرد. برای تغییر رأی بدهید».

تأثیرگذاری

به نظر می‌رسد کارزارهای هر دو نامزد به دنبال آن هستند که مناظره‌ها با سال ۲۰۲۰ متفاوت باشند. با این‌حال، معلوم نیست این تغییرات چه تفاوتی در رفتار رأی‌دهندگان ایجاد می‌کنند.

به گزارش مؤسسه تحقیقاتی پیو، مناظرات امسال نسبت به گذشته تأثیر کمتری روی رأی‌دهندگان خواهند داشت. بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶، اکثر رأی‌دهندگان گفتند که مناظره‌ها «خیلی یا تا حدی» در انتخاب نامزد مورد نظر آنها مؤثر بوده‌اند.

در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ تنها ۱۰ درصد از رأی‌دهندگان گفتند که «در حین مناظره یا بلافاصله پس از آن» تصمیم گرفتند به چه کسی رأی بدهند. با این‌حال، نظرسنجی ۲۲ می ‌دانشگاه کوینیپیاک نشان می‌دهد احتمالا از هر پنج نفر یک نفر نظر خود را درخصوص نامزدها تغییر می‌دهد و از هر ۱۰ نفر، هفت نفر شاهد مناظره ۲۷ ژوئن خواهند بود. بسیاری از بینندگان احتمالا به‌صورت آنلاین تماشاچی مناظره خواهند بود.

به گزارش شرکت نیلسن، مناظرات سال ۲۰۲۰ از ۱۶ شبکه پخش شدند و به ترتیب 1.73 میلیون و ۶۳ میلیون بیننده داشتند اما مناظره آتی تنها از یک شبکه و پلتفرم‌های آنلاین مربوط به آن پخش خواهد شد.

کن کولمن، استاد علوم سیاسی دانشگاه میشیگان، به اپک‌تایمز گفت: «مناظره‌ها نمایش سیاسی جالبی خواهند بود و مردم احتمالا به تفسیر آنها و عملکرد نامزدها در راستای خطوط حزبی آنها می‌‎پردازند. شاهد فستیوال ملی سوگیری تأییدی و استدلال انگیزشی خواهیم بود».

استمداد ترامپ از دیوان عالی

رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از محکومیت به جعل سوابق تجاری در هفته گذشته، از دیوان عالی آمریکا خواست به سرعت به این پرونده ورود کند.

او در پستی در «تروث‌سوشال» از دیوان عالی خواست تا پیش از صدور حکم او که برای ۱۱ جولای برنامه‌ریزی شده است، به این پرونده ورود کند.

ترامپ گفت خوان مرچان، رئیس دادگاه، تنها یک قاضی محلی است که دموکرات‌ها پای او را به این پرونده باز کردند و به‌شدت مغرضانه عمل می‌کند و افزود: «تاریخ صدور حکم برای اشتباهی که مرتکب نشده‌ام، از بخت خوب فاشیست‌ها، چهار روز با کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان فاصله دارد». رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشت که تصمیم دیوان «سرنوشت ملت را تغییر خواهد داد».

او گفت به محکومیت خود اعتراض خواهد کرد. یکی از وکلای ترامپ در دوم ژوئن گفت آنها آماده‌اند که در صورت نیاز پرونده را به دیوان عالی بکشانند. اگر ترامپ درخواست تجدیدنظر بدهد، پرونده ابتدا به دادگاه عالی نیویورک خواهد رفت.

ترامپ هفته گذشته به اولین رئیس‌جمهور سابق تاریخ آمریکا تبدیل شد که به حکم هیئت منصفه منهتن در ۳۴ فقره جعل سوابق تجاری مجرم شناخته شد. او خود را بی‌گناه دانست و چندین ادعای کلیدی پرونده را تکذیب کرد.

اینکه رئیس‌جمهور سابق ۷۷ساله آمریکا به حبس محکوم خواهد شد یا خیر، مشخص نیست. آلوین براگ، دادستان دموکرات منهتن، در کنفرانس مطبوعاتی پس از محکومیت ترامپ از افشای اینکه در جلسه آتی به رئیس‌جمهور سابق آمریکا حکم زندان داده می‌شود یا خیر خودداری کرد.

دیوان عالی آمریکا در حال بررسی پرونده دیگری است که رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آن مدعی شده باید از تعقیب قانونی درخصوص فعالیت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ مصون باشد؛ چراکه به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور عمل می‌کرده است.

دیوان عالی احتمالا در پایان ماه ژوئن درباره این پرونده تصمیم خواهد گرفت که به پرونده انتخاباتی بازپرس ویژه، جک اسمیت، در واشنگتن نیز گره خورده است. وکلای ترامپ باید دست‌کم چهار نفر از ۹ قاضی دادگاه را برای شنیدن استدلال‌های خود متقاعد کنند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای پیروزی در این پرونده باید ثابت کند که دادستان ایالتی حقوق قانونی فدرال او را زیر پا گذاشته و تیم حقوقی او روال درستی را در مراحل اولیه دادرسی در پیش گرفته است.

ترامپ هنوز با سه پرونده جنایی دیگر که دو مورد از آنها به تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ مربوط می‌شود، درگیر است.

با‌این‌حال، این پرونده‌ها احتمالا قبل از انتخابات آتی به مرحله رسیدگی و صدور حکم نمی‌رسند. او در تمام موارد اظهار بی‌گناهی کرده و اتهامات وارده را دسیسه دموکرات‌ها برای عقب‌نشاندن خود خوانده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز