تهران ۳۲.۷۹° كمينه ۳۱.۷۹°  بیشینه ۳۲.۹۹°
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
روزنامه فایننشال‌تایمز

بن‌بست قرارداد روسیه و چین برای خط لوله گازی

بن‌بست قرارداد روسیه و چین برای خط لوله گازی
تلاش روسیه برای انعقاد یک قرارداد بزرگ خط لوله گاز با چین، بر سر درخواست‌های پکن در‌خصوص قیمت و میزان عرضه، به بن‌بست رسیده است.
کد خبر: ۷۷۰۷۹

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از سه منبع آگاه گزارش کرد چین قیمتی را درخواست کرده که نزدیک به قیمت‌های داخلی کاملا یارانه‌ای است و تنها برای خرید بخش کوچکی از ظرفیت سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعبی برنامه‌ریزی‌شده این خط لوله گازی‌ حاضر است متعهد شود.

تلاش روسیه برای انعقاد یک قرارداد بزرگ خط لوله گاز با چین، بر سر درخواست‌های پکن در‌خصوص قیمت و میزان عرضه، به بن‌بست رسیده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از سه منبع آگاه گزارش کرد چین قیمتی را درخواست کرده که نزدیک به قیمت‌های داخلی کاملا یارانه‌ای است و تنها برای خرید بخش کوچکی از ظرفیت سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعبی برنامه‌ریزی‌شده این خط لوله گازی‌ حاضر است متعهد شود.

روسیه سال‌هاست درباره ساخت خط لوله گازی «قدرت سیبری ۲» برای انتقال ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از منطقه یامال در شمال این کشور به چین از طریق مغولستان، سرگرم مذاکره بوده است.

در حال حاضر، روسیه گاز طبیعی را از طریق خط لوله «قدرت سیبری 1»، به چین ارسال می‌کند. این خط لوله فعالیتش را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و از شرق سیبری تا شمال شرقی چین امتداد دارد.

«قدرت سیبری 1»، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که اخیرا توسط شرکت گازپروم تکمیل شده و اولین مجرای صادرات گاز روسیه به چین است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ماه گذشته در پایان سفر دو‌روزه خود به چین گفته بود روسیه می‌تواند در مسیر برنامه‌ریزی‌شده از طریق مغولستان، نفت را هم در کنار گاز‌ به چین برساند.

به‌علاوه، احداث یک خط لوله گاز و یک خط لوله نفت در یک کریدور، امکان‌پذیر است.

با این حال، پوتین اظهار کرده بود گزینه‌های دیگری برای تأمین انرژی روسیه برای چین وجود دارد که شامل استفاده از نفتکش‌ها در مسیر دریای شمالی از طریق قطب شمال است. همه گزینه‌ها، محتمل، قابل قبول و از نظر اقتصادی قابل اجرا هستند و لازم است که بهترین گزینه، انتخاب شود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز