تهران ۲۹.۹۱° كمينه ۲۹.۷۹°  بیشینه ۲۹.۹۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵
حقوق ۳۵۰میلیونی رییس جمهور

حقوق روسای جمهور ایران چقدر است؟

حقوق روسای جمهور ایران چقدر است؟
از آنجایی که روسای جمهورهای کشورمان بیشتر از اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی انتخاب می‌شوند، حقوق رییس جمهور هم طبق حقوق این گروه پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۷۶۹۳۶

به گزارش معاصر، شایعه حقوق ۳۵۰میلیونی رییس جمهور در سال ۱۴۰۰ واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. اینکه حقوق رییس جمهور ایران چقدر است و رییس دولت برای چهار سال فعالیت در پاستور چقدر دستمزد دریافت می‌کند، یکی از سوالاتی است که ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود مشغول  کرده است.

 

رییس جمهور، عالی‌ترین مقام رسمی پس از رهبر است که با رای مردم سکان هدایت کشور را به عهده می‌گیرد. وی بر اساس اصل قانون اساسی کشورمان در برابر فعالیت باید دستمزدی دریافت کند که این دستمزد دارای شرایط و ضوابط خاصی است. رییس جمهور هم مانند تمامی حقوق بگیران دولتی بر اساس ضوابط و قوانین حقوق می‌گیرد. یکی از الگوهای اصلی برای سنجش میزان حقوق رییس جمهور، ضریب حقوق است.

 

بر اساس بند ۲۱ حکم حقوقی کارکنان دولت، در ستون سمت راست بندهای حقوق و فوق العاده‌ها و در ستون وسط قسمت امتیاز قابل ملاحظه است و و در ستون سمت چپ مبلغ به ریال درج می‌شود.

 

هیئت دولت در ابتدای هر سال به استناد ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- و در سال‌های اخیر احکام قانون برنامه و بودجه سنواتی، ضریب ریالی حقوق را اعلام می‌کند و امتیاز درج شده در احکام در ضریب حقوق ضرب می‌شود.

 

حال در این میان ضریب حقوق رییس  قوه مجریه تعیین کننده حقوق رییس جمهور است. بر اساس اطلاعات ضریب حقوق رئیس جمهور در کشورمان ۱۸۰۰ است. البته رقم دقیقی از میزان حقوق رییس جمهور کشورمان در دسترس نیست، اما بیشتر رییس جمهورهای کشورمان اساتید دانشگاه و اعضای هیت علمی دانشگاه ها هستند که حقوق و ضریب حقوق آنها بر اساس مصوبه هیات دولت برای این گروه تعیین می‌شود.

 

حقوق رییس جمهور کشورمان پس از بازنشستگی هم با این منوال و روش تعیین می‌شود. درحالی که در سال ۱۴۰۰ صحبت از حقوق ۳۵۰میلیون تومانی برای حسن روحانی می‌شد، اما او اعلام کرد که دستمزدش دقیقا برابر با حقوق یک استاد دانشگاه است.

 

حقوق اساتید دانشگاه هم بر اساس قانون بودجه تعیین و دارای یک سقف مشخص است، از این رو می‌توان گفت که حقوق رییس جمهور نمی‌تواند آمار و ارقام نجومی باشد.

 

از آنجایی که بر اساس اصل ۱۴۱ قانون اساسی رییس جمهور نمی‌تواند بیش از یک شغلی دولتی داشته باشد، در نتیجه حقوق رییس جمهور بر اساس همان رشته فعالیتی اعمال می‌شود. زیرا سمتهای‌ آموزشی‌ در دانشگاه‌ ها و مؤسسات‌ تحقیقاتی‌ از این‌، حکم‌ مستثنی‌  هستند.

 

گفتنی است، محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم در سال ۹۰ اعلام کرد که حقوق رییس جمهور در کشورمان ۳میلیون تومان است و او این رقم را به عنوان حقوق رییس جمهور دریافت می‌کند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز