تهران ۲۸.۸۵° كمينه ۲۷.۷۹°  بیشینه ۲۸.۹۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۷
مدیرکل هواشناسی استان تهران

هشدار طوفان لحظه‌ای در تهران/گرم‌تر شدن هوا بیش از حد نرمال

هشدار طوفان لحظه‌ای در تهران/گرم‌تر شدن هوا بیش از حد نرمال
مدیرکل هواشناسی استان تهران تاکید کرد: علیرغم افزایش بارش نسبت به سال قبل، کماکان کاهش بارش انباشته شده موضوع مهم و جدی است.
کد خبر: ۷۶۹۴۰
به گزارش معاصر، مدیرکل هواشناسی استان تهران تاکید کرد: علیرغم افزایش بارش نسبت به سال قبل، کماکان کاهش بارش انباشته شده موضوع مهم و جدی است. بنابراین لازم است ضمن صرفه‌جویی در بخش‌های عمومی مانند مصارف خانگی و بخش‌های تخصصی مانند کشاورزی و صنایع نسبت به مدیریت منابع و مصارف آب با دقت بیشتری اقدام شود.
 

مازیار غلامی مدیرکل هواشناسی استان تهران اظهار کرد: بررسی و تحلیل داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران بیانگر آن است که از ابتدای سال زراعی (۱ مهر ۱۴۰۲) تا ۶ خرداد استان تهران به‌صورت پهنه‌ای ۱۷۸ میلیمتر بارش دریافت کرده که در مقایسه با میانگین بلندمدت در همین بازه زمانی (۲۵۲ میلیمتر) حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و این در حالی است که در مقایسه با سال قبل (۱۴۳ میلیمتر) بیانگر افزایش حدود ۲۵ درصدی است.

 

وی اضافه کرد: این میزان بارش توانسته ۶۳.۵ درصد بارش مورد نیاز سال آبی را تامین کند چراکه متوسط بلندمدت بارش استان تهران برای یک سال کامل آبی ۲۸۰ میلیمتر است البته بارش اردیبهشت ماه در حد نرمال در مقایسه با میانگین بلندمدت بوده است.

 

کاهش بارش انباشته شده موضوعی مهم و جدی است

 

مدیرکل هواشناسی استان تهران تاکید کرد: علیرغم افزایش بارش نسبت به سال قبل، کماکان کاهش بارش انباشته شده موضوع مهم و جدی است. بنابراین لازم است ضمن صرفه‌جویی در بخش‌های عمومی مانند مصارف خانگی و بخش‌های تخصصی مانند کشاورزی و صنایع نسبت به مدیریت منابع و مصارف آب با دقت بیشتری اقدام شود.

 

به منظور مدیریت بهتر شرایط و برنامه ریزی بهینه، به پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت هواشناسی در خصوص بارش به‌ویژه برای اقداماتی مانند آبیاری فضای سبز شهری، آبیاری‌های کشاورزی، میزان بهره‌برداری از آب سدها توجه بیشتری شود.

 

گرم‌تر شدن هوا بیش از حد نرمال

 

وی با بیان اینکه متوسط دمای هوا از ابتدای سال زراعی تا ۶ خرداد در مقایسه با دوره آماری بلندمدت ۱.۶ درجه سلسیوس و نسبت به سال قبل یک درجه افزایش یافته است، گفت: متوسط دما در فروردین بیش از نرمال و در اردیبهشت در حد نرمال بوده است.

 

افزایش دما ۱.۶ درجه‌ای نسبت به میانگین بلندمدت از نظر افزایش میزان تبخیر سطحی ناشی از افزایش دما و تاثیر منفی بر منابع آب و کشاورزی حائز اهمیت است اما بارش‌های به‌هنگام رخ داده طی ۳ ماه اخیر تا حد زیادی سبب حفظ رطوبت خاک شده و از تاثیر منفی تبخیر سطحی کاسته است و از منظر کشاورزی، مدیریت منابع آب و منابع طبیعی و جلوگیری از شکل گیری کانون های گردوخاک بسیار مفید بوده است.

 

هشدار طوفان لحظه‌ای در تهران

 

مدیرکل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: متوسط دما طی ۳ ماه آینده حدود یک درجه سلسیوس و در بعضی شهرستان‌ها ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. این موضوع از منظر تامین انرژی برق و مصرف آب حائز اهمیت فراوان و لازم است و دستگاه‌های اجرایی تمهیدات لازم را بیندیشند.

 

از سوی دیگر افزایش دما منجر به افزایش تبخیر سطحی می‌شود و بر کشاورزی و منابع طبیعی همچنین شکل گیری کانون های گردوخاک تاثیرگذار است و احتمالا طی ماه‌های تابستان بتدریج سبب افزایش فراوانی گردوخاک در منطقه خواهد شد.

 

پیش‌بینی کاهش میانگین بارش در ۳ ماه آینده

غلامی در پایان اظهار کرد: متوسط بارش استان تهران طی ۳ ماه آینده با تمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. با توجه به احتمال تقویت مانسون در ماه‌های تابستان و تغییرات اقلیمی رخ داده طی سال های اخیر، امکان رخداد پدیده‌های حدی و مخاطرات هواشناسی نظیر طوفان، سیل، تگرگ و نظایر آن دور از انتظار نیست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز