تهران ۲۹.۹۱° كمينه ۲۹.۷۹°  بیشینه ۲۹.۹۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۰
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی

امسال نیازی به واردات گندم نداریم /دنبال خودکفایی پایدار هستیم

امسال نیازی به واردات گندم نداریم /دنبال خودکفایی پایدار هستیم
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تلاش برای رسیدن به خودکفایی پایدار در تولید گندم گفت: امسال نیاز به واردات گندم نداریم.
کد خبر: ۷۶۹۴۱

به گزارش معاصر، علیرضا مهاجر روز چهارشنبه ۹ خرداد در حاشیه تور رسانه‌ای دانش بنیان با عنوان روز مزرعه که با هدف انتقال دانش فنی و ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی غلات آبی( گندم و جو) در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در بحث تولید گندم در شرایط خوبی قرار داریم به طوری که سال گذشته در مجموع ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شد و با پیش بینی‌های صورت گرفته امسال خرید گندم از مرز ۱۱ میلیون تن عبور خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه با این وضعیت امسال نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت، توضیح داد: در بحث تولید گندم به دنبال خودکفایی پایدار هستیم ضمن آنکه در کنار افزایش میزان تولید بالا بردن کیفیت گندم را در اولویت قرار داده‌ایم به طوری که گندم تولیدی سال زراعی جاری به نسبت سال‌های گذشته کیفیت بهتری دارد.

 

مهاجر در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از روش‌های نوین در کشاورزی اظهار کرد: خوشبختانه کشاورزان با مدیریت مناسب، آبیاری به موقع و شرایط بهتر کشت به ارتقای کیفیت محصولات زراعی کمک می‌کنند.

 

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تولید ۹۸ درصد بذور در داخل کشور خبر داد و افزود: در تولیدات بذور وضعیت خوبی داریم در حال حاضر کشور دارای چهار اقلیم است که به تناسب هر اقلیم بذر گندم تولید و به کشاورزان معرفی شده است.

 

مهاجر همچنین به بارش‌های بهاری امسال و خسارت ناشی از آن اشاره کرد و گفت: امسال در برخی استان‌ها از جمله خوزستان بر اثر بارندگی بین ۱۰ تا ۴۰ درصد به کل مزارع کشاورزی خسارت وارد شد.

 

این مسئول اظهار کرد: خسارت وارد شده به برخی مزارع بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بوده که جبران زیان کشاورزان در دستور کار دولت است.

 

وی تاکید کرد: بیمه محصولات کشاورزی یکی از راه‌های جبران خسارت کشاورزان است که این برنامه دنبال خواهد شد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با گلایه از کوچک شدن اراضی کشاورزی گفت: یکی‌ از مشکلات کشور، کوچک شدن اراضی کشاورزی است بطوری که ۷۳ درصد اراضی زیر چهار هکتار است و در ۱۰ سال آینده به زیر سه هکتار می‌رسد؛ بهره وری در این گونه اراضی سخت و توسعه آبیاری نوین و مبارزه با آفات و بیماری‌ها دشوار است.

 

وی اضافه کرد: در این وضعیت راهکار مناسب تجمیع اراضی خرد شده است و البته باید به طور جدی اقدامات لازم را انجام داد تا شاهد کوچکتر شدن اراضی کشاورزی کشور نباشیم.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز