تهران ۳۱.۷۳° كمينه ۳۱.۵۱°  بیشینه ۳۲.۷۹°
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
آیت‌الله خاتمی:

کاندیداها وعده سبز دروغین ندهند/ حضور گسترده مردم؛ اولویت اصلی انتخابات

کاندیداها وعده سبز دروغین ندهند/ حضور گسترده مردم؛ اولویت اصلی انتخابات
امام جمعه موقت تهران با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان گفت: الان وضع طوری است که هیچ جریان درون نظام نمی‌تواند بگوید در انتخابات نامزد ندارد؛ این گوی و این میدان.
کد خبر: ۷۷۲۵۰

به گزارش معاضر، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با گرامیداشت یاد شهدای مکه در سال ۱۳۶۶ و شهدای مظلوم منا، گفت: کشتار وحشیانه مردم در روستای ‌ودالنوره سودان را محکوم می کنیم که در آن صدها نفر بی‌گناه به خاک و خون کشیده شده اند؛ چه زمانی قرار است که جنگ داخلی سودان تمام شود؟ مسئولان سودان تدبیری داشته باشند تا جنگ داخلی در سودان به پایان برسد.

وی با بیان اینکه مصیبت غزه از یاد رفتنی نیست، گفت: ما خودمان را در غم مردم غزه شریک می دانیم و نظام جمهوری اسلامی سربلند است که برای کمک به این مردم مظلوم هر کاری که از دستش برآمد، انجام داد.

خاتمی با اشاره اقدامات وزیرخارجه شهید گفت: شهید امیرعبداللهیان بیش از ۸ ماه گذشته، انگار وزیر خارجه مردم فلسطین بود و در هر جایگاه جهانی از مظلومیت مردم فلسطین سخن می گفت.

خطیب جمعه تهران گفت: از قوه قضائیه برای محاکمه جنایتکاران منافق آدم‌کش تشکر می‌کنم.

وی افزود: منافقان ۱۷ هزار بیگناه از امام جمعه تا رزمنده را وحشیانه کشتند؛ در خانه ها می‌رفتند و به بهانه آوردن نذری، نارنجک می انداختند و مادر و بچه را می کشتند.

خاتمی ادامه داد: اکنون قوه قضائیه این وحشی ها را محاکمه می کند؛ امیدواریم در همین دنیا داعش های وطنی به سزای ننگین اعمالشان برسند.

 

حضور گسترده مردم اولویت اول در انتخابات است

خطیب جمعه تهران با اشاره به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: خوشبختم از اینکه رسانه ها و رسانه ملی در این عرصه خوب وارد شده اند.

خاتمی با بیان اینکه حضور گسترده مردم اولویت اول در انتخابات است، بیان کرد: بنابر تعبیر قرآن، حضور گسترده مردم، گام دشمن‌ستیز است؛ هر گامی که در این مسیر برداشته می شود عمل صالح است چون دشمنان اسلام و دین را به خشم می آورد و امر جامعی است.

وی ادامه داد: بنا بر تعبیر مقام معظم رهبری، حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان و مکمل کاری است که قبلا در حماسه بدرقه شهیدان رخ داده است.

 

روند بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان

خاتمی همچنین بیان کرد: از همه کسانی تشکر می کنم که بستر را برای برگزاری انتخابات باشکوه فراهم می کنند که از جمله آن ها ناظران و مجریان انتخابات و شورای نگهبان است.

این عضو شورای نگهبان با اشاره به روند بررسی صلاحیت ها گفت: ملاک در بررسی های شورای نگهبان، اصل ۱۱۵ قانون اساسی بود بدان معنا که آن فرد ویژگی های این اصل قانونی را دارد یا خیر؛ تنها چیزی که در ذهن ما مطرح نبود، جناح و جریان بود و حتی مصلحت کاری نداشتیم که این جریان یا جریان دیگری باشد. مطلقا چنین چیزی مطرح نبود و شورای نگهبانی که می‌خواهد نگهبان نظام باشد باید همین طور عمل کند.

وی تاکید کرد: الان وضع طوری است که هیچ جریان درون نظام نمی تواند بگوید در انتخابات نامزد ندارد؛ این گوی و این میدان.

خاتمی خاطرنشان کرد: آن چه در ارزیابی شورای نگهبان مطرح شد، این بود که آن آقا برای رای ریاست جمهوری معیارها را دارد یا خیر؛ قهرا برخی ها احراز و برخی عدم احراز صلاحیت شدند منتها اگر کسی در ریاست جمهوری عدم احراز صلاحیت شد بدان معنا نیست که در هیچ جای دیگر به درد نمی‌خورد. چه بسا این عزیز در عرصه های دیگر حضور موفقی داشته باشد.

 

کسی حق اهانت به افراد ردصلاحیت شده را ندارد

وی افزود: به عنوان عضو شورای نگهبان می گویم کسی حق اهانت به فردی به خاطر عدم احراز ندارد؛ ما فقط عرصه ریاست جمهوری و نه همه عرصه ها را دیدیم.

 

کاندیداها وعده‌های قابل اجرا بدهند

خطیب جمعه تهران با اشاره به ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: از همه کاندیداها برای ایجاد شور انتخاباتی تشکر می‌کنم؛ درخواست ما از کاندیداها طبق فرمایش مقام معظم رهبری این است که از توانمندی و ظرفیت خودشان سخن گفته و نخواهند با تخریب دیگران بر سبد رای خود اضافه کنند.

خاتمی با تاکید بر اینکه کاندیداها وعده های قابل اجرا بدهند، یادآور شد: در دانشگاه تهران و در شبی که به شهید بهشتی اهانت شد، اسم آقایی برده شد؛ شهید بهشتی فرمود آن آقا آدم خوبی است اما طرح های او به درد کره مریخ و نه زمین می خورد؛ کاندیداها طرح ها و ایده هایی بدهند که قابل اجرا در زمین باشد. وعده سبز دروغین برای کسب رای ندهند و آن چه را می‌توانند بگویند.

وی ادامه داد: کاندیداها نخواهند با سیاه نمایی علیه نظام رای بدست آوردند؛ شما می خواهید در سبد نظام انتخاب شوید بعد می‌خواهید علیه نظام بدگویی کرده تا رای جمع کنید؟ این درست نیست.

خاتمی انتخاب اصلح را امر عقلایی دانست و گفت: حضرت علی (ع) در نامه به مالک اشتر فرمودند که برای حکم بین مردم، برترین را انتخاب کن؛ ان‌شاءالله مردم ما برترین فرد و رئیسی‌گونه برگزینند.

وی گفت: مردم فردی «ولایتمدار» و نه «ولایت‌شعار» و «مردم مدار» و نه «مردم‌شعار» انتخاب کنند. فردی که خستگی ناپذیر باشد. شهید رئیسی خستگی را خسته کرد؛ ما رییس‌جمهور این چنینی را می خواهیم که کار و خدمت برای مردم کند.

 

انتخابات ریاست جمهوری عرصه مسابقه برای خدمت است

خاتمی با تاکید بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری عرصه مسابقه برای خدمت است، گفت: باید در انتخابات همه تسلیم قانون باشند؛ این موضوع فضا را سالم و در شأن نظام جمهوری اسلامی قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید پایان انتخابات، پایان رقابت ها و آغاز رفاقت ها و همکاری‌ برای خدمت به مردم باشد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه نیز گفت: مقام معظم رهبری به جوانان سفارش کردند که مناسبات دینی و دعاها را مورد توجه قرار دهند.

خاتمی با اشاره به اهمیت روز عرفه و عیدقربان گفت: بسیار خوشحالیم که مردم ما روز عرفه و دعای عرفه را بزرگ می شمارند. همچنین به سنت «قربانی» عمل کنیم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز