تهران ۲۷.۷۹° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۷.۹۹°
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
یک کارشناس حوزه حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با «معاصر»:

تصادفات جاده ای موجب تشدید فقر می شود

یک کارشناس حوزه حمل و نقل جاده ای با انتقاد از ایمنی پایین خودروهای تولید داخلی گفت: یکی از موانع و مشکلات جدی در زمینه افزایش ایمنی راه ها ناایمن بودن خودروها است.
کد خبر: ۳۹۵۴۵

تصادفات جاده ای موجب تشدید فقر می شود

دکتر منصور رنجبر در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: در این راستا استانداردهای خودروها و کسب اطمینان از برخورداری از استانداردها در خودروهایی که تردد می کنند در سطح استانداردهای بین المللی و توجه به نظارت مستقل بر تمام فرایندهای منوط به تصویب استانداردهای ملی، از ضررویات اجتناب ناپذیر است.


وی همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای استانداردها در تولید و واردات خودرو و قطعات خودرو و فرآیندهای نظارتی، در پاسخ به اینکه برای ارتقای ایمنی راه ها و ایمن سازی جاده ها و خودروها چه مواردی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ اظهار داشت: ایمنی راه ها یک مقوله جامع است که باید به همه ابعاد آن توجه شود تا نتیجه لازم حاصل شود.


فارغ التحصیل دوره "چشم انداز صفر در مرگ و میر جاده ای" سوئد در عین حال تصریح کرد: در این راستا علاوه بر امنیت جاده سازی و خودروها به امر تصویب قانون های بازدارنده و نیز اعمال جدی قانون باید توجه شود.
ایمنی راه ها اولویت بسیاری از دستگاه ها نیست


رنجبر مشکل بعدی در این حوزه را عدم توجه کافی به تجربه های بین المللی دانست و بیان کرد: نمونه های متعددی در سطح بین المللی وجود دارد که توانسته اند با اجرای رویکرد سیستم ایمن، کاهش چشمگیری در مرگ و میر تصادفات داشته باشند. لذا در مرحله سیاست گذاری و برنامه ریزی رویکرد سیستم ایمن باید مورد توجه قرار گیرد.


وی همچنین با انتقاد از اینکه در مرحله هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مشکلات عدیده ای وجود دارد، تشریح کرد: در این حوزه بسیاری از مصوبات و برنامه ها به دلیل کمبود منابع و عدم استفاده بهینه از منابع و نبود مکانیسم موثر پاسخگو ضمانت اجرایی ندارد. علاوه بر آن، ایمنی راه ها از اولویت بالایی در برنامه های بسیاری از دستگاه ها برخوردار نیست.


آمار کشته های تصادفات ایران بیشتر از میانگین 112 کشور است


رنجبر در ادامه اظهارات خود درباره شرایط کنونی ایمنی راه های کشور بیان کرد: متاسفانه ایمنی راه های کشور بسیار تاسف برانگیز است و در شأن ملت شریف ایران نیست.


وی با اعلام اینکه براساس آمارهای بین المللی کشته های تصادفات ایران بیشتر از میانگین 112 کشور است و این روند متاسفانه روندی افزایشی است، اضافه کرد: حتی در سال 1399 که به دلیل محدودیت های تردد به دنبال شیوع بیماری کووید، ترددهای جاده ای در بسیاری از محورها کم شده بود؛ هرچند به ظاهر درمجموع تعداد مرگ و میر در بعضی استان ها روندی کاهشی را نشان می داد، اما میزان فوتی های تصادفات جاده ای به نسبت میزان تردد در بسیاری از استان ها افزایش پیدا کرده بود.


این کارشناس حوزه حمل و نقل جاده ای با ابراز تاسف از اینکه این روند افزایشی در سال جاری همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: کشور ما قادر به دستیابی به هدف کاهش 30 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات با ادامه سیاست ها و نحوه اجرای برنامه ها نیست.


تصادفات جاده ای سومین علت مرگ و میر در کشور


وی تصادفات جاده ای را سومین علت مرگ و میر در کشور و اولین علت مرگ گروه سنی 5 تا 29 سال دانست و گفت: این در حالی است که این گروه سنی آینده کشور را می سازند.


این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: بنابراین تصادفات علاوه بر تبعات منفی که بر سلامتی افراد به همراه دارد و منجر به از دست رفتن جان های ارزشمند بسیاری می شود، هزینه ها و تبعات اقتصادی نیز به همراه دارد و سهم بالایی از رشد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد.


تصادفات جاده ای موجب تشدید فقر می شود


به گفته وی تصادفات جاده ای احتمالا مهمترین دلیل برای از دست دادن سرپرست خانواده در کشور بوده و تبعات منفی اقتصادی آن بر خانواده ها نیز چشمگیر است.
رنجبر با اشاره به اینکه با وقوع تصادفات جاده ای بسیاری از خانواده های طبقه متوسط به دنبال از دست دادن سرپرست خانواده و یا معلولیت یک یا چند عضو خانواده، به زیر خط فقر سقوط می کنند، خاطر نشان کرد: ایمنی راه ها باید در سطح اولویت های کلان کشور مورد توجه سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان کلان قرار گیرد و تحقق این مهم عزم جدی را می طلبد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز