تهران ۱۳.۷۳° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
فعالان زیست بوم فناوری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند:

بازار گیاهان دارویی ایران رنگ دانش بنیان می گیرد

فعالان زیست بوم فناوری معتقدند صنعت گیاهان دارویی در کشور در صورتی که رنگ دانش بنیان بگیرد به بازار ۲۵میلیارد دلاری، اهداف صادراتی جدید و ارتقای جایگاه بین المللی دست خواهد یافت.
کد خبر: ۵۱۳۵۱

بازار گیاهان دارویی ایران رنگ دانش بنیان می گیرد

به نقل از خبرگزاری مهر:گروه دانش و فناوری، میترا سعیدی کیا؛ «گیاهان دارویی» از جمله حوزه‌هایی است که سابقه استفاده و بهره وری دیرینه ای در کشور ما دارد اما اخیراً به واسطه علم و دانش و ترکیب آن با نوآوری و فناوری مؤثر تر واقع شده به طوری که شرکتهای دانش بنیان زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و محصولات بر پایه دانش خود را به بازار عرضه کرده‌اند.

از همین رو می‌توان چنین برداشت کرد که صنایع گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی نقش انکارناپذیری در ایجاد اشتغال، افزایش ارزش افزوده و توسعه اقتصادی کشور دارند. یکی از ارکان توسعه پایدار در این صنعت، تکمیل زنجیره تولید برای پیشگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بر مواد اولیه گیاهی محسوب می‌شود.همچنین وجود قابلیت‌های اقتصادی بسیار در گیاهان دارویی سبب اطلاق عنوان طلای سبز در دنیا به این گیاهان شده است.

کاربرد وسیع این گیاهان در صنایع مختلف دارویی، غذایی، آرایشی – بهداشتی و سایر حوزه‌ها به عنوان شاخه محصولات طبیعی به این گیاهان قابلیت بسیار بالایی در ایجاد اقتصادی پویا و در آمد حاصل از تولید ناخالص ملی بخشیده است.

استفاده از پتانسیل‌های حوزه گیاهان دارویی و توجه به طب ایرانی مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته به طوریکه ایشان در بند دوازدهم سیاست‌های کلی سلامت صراحتاً به «بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران»، «ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی» تاکید کرده اند.

در همین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیز در راستای توسعه صنعت گیاهان دارویی، شرکتهای دانش بنیان این حوزه را فراخوانده تا با شناسایی بازار، فرآیند تسهیل فعالیت حرکت در ریل دانش بنیانی و تحقق اقتصاد دانش بنیان را بسط دهد.

از همین رو در گزارش پیش رو تلاش داریم برخی دستاوردهای مهم و تازه حوزه گیاهان دارویی را معرفی کنیم. این محصولات در تازه‌ترین نمایشگاه «ششمین دوره جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب سنتی» تحت نظر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ارائه شده اند.

دستگاه‌های بسته بندی دارویی

یکی از محصولات پایه لازم در تولید محصولات داروهای گیاهی که نیاز کارخانه هاست، دستگاه‌های بسته بندی است. عموماً این تجهیزات جز اقلام وارداتی محسوب می شده و نیاز به تعمیرات یا قطعاتی دارند که امکان تهیه آن از خارج کشور وجود ندارد. از این رو محققان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند چنین دستگاه‌هایی را با قیمت پایین به تولید برسانند تا علاوه بر کاهش ارزبری، به تولید محصولات گیاهی با دستگاه‌های ایرانی رونق دهد.

هادی آقاپور نماینده یک شرکت دانش بنیان سازنده دستگاه‌های بسته بندی دارویی گفت: ما توانستیم به درخواست یک شرکت تولید کننده داروهای گیاهی، دستگاهی را بومی سازی و تولید کنیم که صرفه جویی ارزی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه این شرکت تولید کننده دارویی، دستگاه مورد نیاز خود را از هند تهیه می‌کرد، گفت: به دلیل نیاز به تعمیر و عدم دسترسی به شرکت خارجی، این دستگاه را تولید و عیوب آن را برطرف کردیم. دستگاه بسته بندی دارویی که یک خط کامل شامل برچسب زنی، بسته بندی، پرکننده و … است را در اختیار این شرکت با یک چهارم نمونه خارجی قرار دادیم.

آقاپور با بیان اینکه سعی داشتیم در تولید این دستگاه سرعت تولید بالاتر را در نظر بگیریم، گفت: راندمان و کیفیت تولید و بسته بندی با این دستگاه افزایش می‌یابد به طوریکه در ساعت ۶ هزار لیبل به محصول نهایی زده می‌شود. این شرکت که از ما درخواست کرد تا این دستگاه را بسازیم در زمینه تولید انسولین فعالیت می‌کند اما در سایر محصولات دارویی نیز می‌توان از این دستگاه بهره برد زیرا محدودیت برای ساخت نداریم.

وی با اشاره به کاربرد این دستگاه به غیر از صنایع دارویی گفت: کارخانه‌های تولید شوینده، مواد غذایی، پتروشیمی، روغن خودرو و … می‌توانند ازاین دستگاه استفاده کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز