تهران ۲۷.۷۹° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۷.۹۹°
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
گزارش تحلیلی از معاصر:

در ساختمان مجلس قدیم چه گذشت

این بنا از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی درست شده که در سال های ۱۳۸۳ و۱۳۸۴ بخشی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود. منطقه بهارستان از نظر جغرافیایی در مرکز تهران قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۲۴۶۸

به گزارش معاصر، بهارستان یکی از محله های قدیمی تهران است، عمارت بهارستان یا دارالشورای ملی ایران که مربوط به سده ۱۳خورشیدی است.در سال ۱۲۸۹تصمیم به ساخت این کاخ گرفتند و در سال ۱۲۹۵ به پایان رساندند.این بنا از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی درست شده که در سال های ۱۳۸۳ و۱۳۸۴ بخشی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود. منطقه بهارستان از نظر جغرافیایی در مرکز تهران قرار گرفته است.

در ساختمان مجلس قدیم چه گذشت

در این باغ عمارت های مهمی چون مسجد و مدرسه ی سپهسالار، عمارت بهارستان،عمارت عزیزیه و… قرار دارد که امروزه از این عمارت به موزه مجلس شورای اسلامی و امور تشریفاتی و همایش های مختلف استفاده می شود.

در ساختمان مجلس قدیم چه گذشت

در سال ۱۲۸۰هجری قمری باروی (بارو: دیوار دفاعی کوتاهی که ارتفاعش بین سینه و سر انسان ) شاه تهماسبی تخریب شد و باروی ناصری که تهران را به دارالخلافه ناصری مشهور کرده بود ساخته شد که در زمان رضاشاه به علت افزایش جمعیت تخریب شد.

کاخ بهارستان یک بار مورد هدف تیرباران و سه بار در آن آتش سوزی صورت گرفته است.ساختمان فعلی توسط طراح ایرانی حسن طاهرزاده طراحی شد،او از عناصر مرسوم از ترکیب محل داریوش و ویژگی پارلمان فرانسه این بنا را به واقعیت تبدیل کرد.ساختمان  مجلس به شکل هرمی است و فضای داخلی ساختمان به شکل یک نیم چند ضلعی است.

در ساختمان مجلس قدیم چه گذشت

در پشت ساختمان مجلس قانون گذاری باغ بهارستان یک فواره بسیار زیبا قرار دارد که در این پروژه های آبی ستون ها و چیدمان ستون ها با الهام از تخت جمشید و همچنین ورودی نیز تحت تاثیر کاخ الیزه فرانسه قرار گرفته است.

در ضلع جنوبی بهارستان کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی واقع است که در این کتابخانه پیش از ۶۰هزار کتاب که در میان آنها کتابهای خطی تاریخی وجود دارد.

در ساختمان مجلس قدیم چه گذشت

کمال الملک آرزو داشت برخی از آثار خود و شاگردانش به نمایش بگذارد که به پیشنهاد اسماعیل آشتیانی پذیرفت تا آثار دستچین شده خود را در موزه نگارستان بگذارد که با گذشت زمان به دلیل موقعیت مکانی موارد دیگری مانند هدایای ملل دیگر به مجموعه اضافه شد.

در بهارستان قدیم مسجد سپهسالار که اسم امروزه آن مسجد شهید مطهری است در سال ۱۸۷۸ساخته شد که در این مسجد با ترکیب رنگ های ناب در نمای بیرونی(بنفش تا نارنجی و آبی سلطنتی روی کاشی دست ساز)ودر حیاط از ساخت جزئیات گچ بری طاق ها و گنبد ها که این عناصر نماد طاق بهشت که بسیار خیره کننده است.

در بهارستان عبادتگاه هندوما مکانی منحصر به فرد برای دعا و زنده نگه داشتن سنت ها و آیین های هند داخل بنا مستطیل شکل وجود دارد که نشان دهنده جهانی بودن در هسته معبد است.

در ساختمان مجلس قدیم چه گذشت

خبرنگار:آیدا جهازی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز