تهران ۲۷.۷۹° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۷.۹۹°
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۱
میزگرد فرهنگی

قاضی‌زاده هاشمی: در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند

قاضی‌زاده هاشمی: در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند
قاضی زاده هاشمی ، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند و دولت نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را برعهده خواهد گرفت. مساجد، محلات، برقرار کنند.
کد خبر: ۷۷۲۶۱

به گزارش معاصر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در میز گرد فرهنگی اظهار کرد: نگاه ما به فرهنگ، نگاهی تمدنی است. در فرهنگ غرب آن چه که اهمیت دارد فردیت است. اما در فرهنگ ایرانی- اسلامی جمع اهمیت دارد؛ بنابراین خانواده در فرهنگ کشورمان بسیار بااهمیت است. به دلیل با اهمیت بودن و بنیادی بودن این موضوع ، نام دولتم را دولت خانواده قرار دادم. اساس ارتباط خانواده ، ایثار و از خودگذشتگی است. متاسفانه به علت تهاجم فرهنگی ، سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج کاهش پیدا کرده است. عنصر بنیادی خانواده زنان هستند.

وی افزود: زنان فرصت هستند و نه مسئله. با زنان تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی کشور قابل حل خواهد بود. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند، با توجه به این که ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند، باید توجه ویژه‌ای به آنان شود که متاسفانه این موضوع اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند و دولت نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را برعهده خواهد گرفت. مساجد، محلات، امام زاده‌ها، مدارس و ... باید با خانواده‌ها پیوند برقرار کنند.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی به دو بخش آرمان‌ها و اقدامات قابل تقسیم است. برخی از وزرا موفق به اجرای برنامه‌های آیت‌الله رئیسی نشدند. عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در اعتبار بخشی به هنرمندان نسبت به آن‌چه که باید فاصله زیادی داشته است. اما در زمینه کمیت اتفاقات خوبی در این وزارتخانه افتاد. افکار شهید رئیسی را در حوزه فرهنگ دنبال خواهیم کرد. کسانی که به من کمک می‌کنند افرادی هستند که در ستاد تحول دولت حضور داشته‌اند. اصلی‌ترین وزارتخانه‌ها در دولت من، وزارتخانه‌هایی هستند که از عنصر خانواده پشتیبانی می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به کارشناس برنامه که درباره احتمال انصراف وی سوال کرد گفت: از جمله نامزدهای بد سابقه در انصراف از رقابت‌های انتخاباتی بوده‌ام. عنصر اصلی فرهنگ ایرانی- اسلامی ایثار است. گاهی وظیفه در ماندن است و گاهی در رفتن. از ابتدا با قصد کنار رفتن نیامدم اما آماده فداکاری برای جبهه انقلاب هستم.

وی گفت: معتقد به نظریه مردم رشید هستم و نه مردم صغیر. باید به مردم اعتماد کرد. هر جریانی می‌تواند به خوبی از خود مراقبت کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با مشورت اهل هنر انتخاب خواهم کرد. در باقی وزارتخانه‌ها نیز به همین منوال عمل خواهد شد.

وی افزود: معتقدم با سازوکار های اول انقلاب نمی‌توان مسائل گام دوم انقلاب را پیش برد. نظام تعلیم و تربیت عمومی نباید فقط محدود به ۱۲ سال باشد. بیشترین زمان تربیت پذیری کودکان از سه سالگی تا هشت سالگی است. زمان مدرسه رفتن فرزندان ما مبنای اسلامی و ملی ندارد. یادگیری مهارتی که منجر به شغل شود حائز اهمیت است. به عنوان یک جراح و استاد دانشگاه به شما می‌گویم نصف زمانی که تحصیل کردم، اضافی بوده است؛ بنابراین نباید فرزندانمان را به حال خود رها کرد. جدی ترین برنامه من در وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با بیان این‌که «اغتشاشات ۱۴۰۱ کاملا ریشه فرهنگی داشت» ادامه داد: کم کاری در آموزش و پرورش و تهاجم فرهنگی در این موضوع مستقیما اثر داشت. در اغتشاشات ۱۴۰۱ ایران اینترنشال و خبرنگاران معاند با ذکر مواضع بنده به من حمله کردند. رئیس جمهور مجری قانون است و مسائلی مانند فیلترینگ در اختیار رییس‌جمهور نیست. معتقدم همان‌طور که جامعه هنری را هنرمندان انتخاب می‌کنند، فیلترینگ فضای مجازی نیز باید به مردم سپرده شود. مردم باید نمایندگان دولت در فضای مجازی شوند. از موضع تدافعی در اینترنت باید خارج شد. ایران باید از جمله تولیدکننده های اینترنت در جهان شود. دانش فنی برای رسیدن به حکمرانی اینترنت ایران در جهان وجود دارد. به یک اینترنت سریع، آسان و سالم در کشور نیاز داریم.

وی در عین حال اظهار کرد: باید به مردم اعتماد کنیم. قوانین بالادستی در برخورد با رسانه‌ها باید اصلاح شود. جلوی هر اقدام فرا قانونی را خواهیم گرفت.

وی اظهار کرد: تمامی برنامه‌های وزارتخانه‌های مختلف در تکمیل برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش خواهد بود. اگر می‌خواهیم قدرت یک علمی جهان شویم نباید فرزندان‌مان را به شکل مقلد تربیت کنیم. نظام آموزش و پرورش کشور متاسفانه این گونه است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: اگر روش اداره کشور تغییر پیدا نکند، امور اساسی کشور اصلاح نخواهد شد. کاهش سرمایه اجتماعی یکی از معظلات کشور است. فرهنگ زیرساخت‌ مسائل مهم کشور از جمله اقتصاد است. شاخص‌های اقتصادی کشور نسبت به اول انقلاب رشد پیدا کرده است اما فرهنگ و بینش جوانان و مردم تغییر کرده است. اقتصاد، امنیت و آسیب‌های اجتماعی از راه فرهنگ رشد خواهند کرد. مهمترین عنصر فرهنگی کشور نیز خانواده‌ها هستند. جریان برنامه ریزی در کشور دارای اشکال است.سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری لازم الاجراست و موجب تحول در نظام حکمرانی کشور خواهد شد. قرار است تا تحول حکمرانی در اندیشه شهید رئیسی را ادامه دهیم.

وی افزود: در حوزه اینترنت ، دولت سیزدهم موضوع فیبر نوری را راه اندازی کرد و این موضوع در دولت بنده ادامه پیدا خواهد کرد البته کیفیت اینترنت بیسیم نیز حتما در دستور کار خواهد بود. لازم است تا به خانواده فرهنگ کشور، امکانات رایگان بدهیم تا وارد عرصه رقابت جهانی شوند.

وی گفت: سه و نیم میلیون ورزشکار در کشور داریم که ۴۱ درصد آن بانوان هستیم. متاسفانه به علت کمبود امکانات ورزشی برا بانوان شاهد عدم موفقیت‌های چشمگیر آنان هستیم که در دولت آینده بنده این موضوع حل خواهد شد. بیشترین گردشگر کشور، قشر مذهبی هستند. باید گردشگری مذهبی و خانوادگی به مردم جهان عرضه کنیم. ۴۵۰ میلیون شیعه در کشورهای همسایه داریم و باید حداقل ۱۰ درصد از شیعیان جهان را جذب گردشگری کشور کنیم.

وی معتقد است: بسیاری از دانشجویان کشور به دلیل عدم راستگویی مسئولین از ارزش‌های نظام رو برگردانده‌اند؛ بنابراین لازم است تا روابط مردم با مسئولان احیا شود. با پشتیبانی مردم می‌توان تا عملیات‌هایی مانند وعده صادق را انجام داد؛ بنابراین باید اعتماد مردم را جلب کرد. بزرگترین وظیفه دولت مردم و خانواده به دست آوردن اعتماد مردم و حفظ سرمایه اجتماعی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز